Brze Gradske Saobraćajnice (gradski autoputevi, expressways)

Diskusije o infrastrukturnim projektima od izuzetnog značaja za grad i okolinu

Moderator: Igor

Express
Higher intermediate
Postovi: 1032
Pridružio se: Sub Nov 05, 2011 11:07 am
Kontakt:
Pohvaljen: 738
Pohvalio: 26

Brze Gradske Saobraćajnice (gradski autoputevi, expressways)

Postod Express » Sre Feb 12, 2020 9:25 pm

Komentarisao na temi "Dijagram mreže autoputeva u Srbiji" ali nisam hteo pisati o brzim saobraćajnicama gradskog tipa. Vidim da ovakva tema ni ne postoji iako može biti interesantna posebno ukoliko se uzme u obzir plan vlasti da gradi metro kroz nove zone s najvišom stopom motorizacije. Zar nije logično da za kola grade autoput, te da metro pokije najopterećenije koridore JGP? Ko će stanare luksuznih objekata s platom 200k+, skupocenim automobilima u podzemnim garažama, u budućnosti još i dronodromima na krovovima solitera (ako ne na privatnim terasama s pull-out konzolama za uzletanje/sletanje) naterati da se uz više presedanja uključujući i autobus stoje na jednoj nozi u prepunom metro vagonu? Logika? Mislim da je saobraćajno rešenje BnV suludo.

Nego da pređem na stvar. Brza gradska saobraćajnica praktično predstavlja put sa denivelisanim ukrštanjem, sa ili bez zaustavnih traka uz maksimalnu brzinu 80-120km/h u zavisnosti od deonice. S obzirom na to da putevi takvog tipa pokrivaju najopterećenije drumske koridore njih obično karakteriše velika propusna moć postignuta izgradnjom većeg broja traka. Ukratko pomenute saobraćajnice neretko mogu biti šire od gradskih bulevara, uz veći broj traka. Ono po čemu se razlikuju od trasa građenih izvan urbanih područja jeste to da radi zauzimanja manjeg prostora mogu biti građene na više načina i to u nivou (umesto razdelnih ostrva mogu imati samo betonske separatore), na stubovima, u nivou i na stubovima (u dva ili više nivoa) ili u tunelu (trake mogu biti razbijene i na više tunela sa manjim brojem traka).

Naš glavni grad poseduje samo jednu takvu trasu i to u profilu koji se na razlikuje od državnog autoputa (sa razdelnim ostrvom i zaustavnim trakama zbog čega ima samo 4, osim na mostu Gazela), a koja pokriva osu Istok-Zapad. Dakle ne samo što je pomenuti koridor preopterećen već grad ne poseduje mrežu, odnosno sistem brzih denivelisanih saobraćajnica većeg kapaciteta (sa većim brojem traka), uključujući i one u tunelu (koje su inače najpotrebnije samom centru grada).

Recimo planovi urbanizacije Makiša, Šećerane/NIS-a/Hipodroma, SA, DA i pored planirane visoke stope motorizacije ne predviđaju brzi drumski koridor Ostružnica-Ada Huja preko Mostara s mrežom tunela Mostar-Karađorđeva-Cvijićeva. Niti predviđaju konverziju Bulevara Oslobođenja do Autokomande, odnosno makar dela Gagarinove i Vladimira Popovića do Starog Sajmišta koji bi bili spojeni s prethodno pomenutim koridorom. Ne uzimaju u obzir ni moguću gradnju ekspres tunela od Autokomande do Cvijićeve/Despota Stefana/Pančevačkog Mosta s pristupom i u zoni Kraljice Marije/Starine Novaka/Cvijićeve i pored toga što krtice namenjene gradnji metro tunela mogu da se iskoriste i za kopanje brzih gradskih saobraćajnica u tunelu.

GUP-om do 2021. predviđen je samo UMP skromnog profila sa dosta ukrštanja u nivou, a čiji trenutno najneophodniji deo karakterističan po značajnim udelom podzemnih trasa neće biti realizovan u planiranom roku. Kako je moguće da nadležni mogu u tolikoj meri podsticati motorizaciju uz potpuno ignorisanje rešenja kretanja automobila čije je korisnike gotovo nemoguće naterati na korišćenje JGP-a koji iovako puca po šavovima, i pucaće čak i uz značajna ulaganja (što uključuje i gradnju metroa, širenje mreže ostalih podsistema).

Kakvo je vaše mišljenje po pitanju ovog problema? U koje koridore bi bilo racionalno uložiti u budućnosti i u kolikoj meri, na koji način uklopiti mrežu JGP u iste (recimo metro po medijanu do Vidikovca, žute trake za ekspres autobuse na poprečnim koridorima), te da li će i u drugim gradovima biti potrebna infrastruktura ovakvog tipa, posebno kada se uzme u obzir da isti ne poseduju mreže šinskih sistema.
Pohvale za post: 1
TranspoWarrior
Korisnikov avatar
Intermediate
Postovi: 135
Pridružio se: Pet Feb 07, 2014 3:38 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 215
Pohvalio: 30

Re: Brze Gradske Saobraćajnice (gradski autoputevi, expressways)

Postod TranspoWarrior » Čet Feb 13, 2020 1:01 am

Slika
Pohvale za post: 1
Express
Higher intermediate
Postovi: 1032
Pridružio se: Sub Nov 05, 2011 11:07 am
Kontakt:
Pohvaljen: 738
Pohvalio: 26

Re: Brze Gradske Saobraćajnice (gradski autoputevi, expressways)

Postod Express » Sub Feb 15, 2020 6:11 pm

Koliko mi je poznato ova grupa urbanističkih razbojnika ne namerava da pretvara kupce luksuznih stanova u ptice sposobne za preletanje postojeće zakržljale putne mreže koju eto samo opterećuju novim razvojnim projektima (pazi sve razvijaju osim putne mreže koja je ostala u prošlom veku), niti u sardine poput nas koji se decenijama gužvamo po raznoraznim konzervama š kvaliteta. Jedino ako ne misliš da ih sve isteraš iz grada.

Mislim da bi svima trebalo da pripadne muka od mišljenja kako je metro čarobni štapić koji eliminiše sve gužve, a još veća od onih koji sade zgrade bez povećanja kapaciteta kompletne saobraćajne infrastrukture, uključujući i drumsku. Svi sistemi imaju limit, čak i oni najvećeg kapaciteta. Razlikuju se po brzini postizanja limita. Osim toga ne treba zaboraviti ni činjenicu da investitorski urbanizam nema granicu. Ispada da će na kraju zakrčiti i nebo između visokih zgrada kojekakvim dronovima.

Dimenzionisanje mreže različitih vidova saobraćaja treba da zavisi od njihovog udela. Osim toga kapacitet putne mreže trebalo bi da prati stopu motorizacije, isto tako i kapacitet svih podsistema JGP-a mora pratiti rast putovanja javnim prevozom. Jasno je da se trpanjem zgrada neće postići ništa pametno osim povećanja obima preopterećenja svih sistema.

Amerikanci su dobro zamislili putnu mrežu, međutim potpuno su zaboravili da drumski sistem svojim skromnijim kapacitetom znatno brže dostiže limit (ekstremna suprotnost jeste japanska gradska železnica koja pati od još većeg preopterećenja). Bez osvrta na pomenuti limit izazvan različitim projektovanim kapacitetom železnicu niko ne kritikuje iako je najveća razlika između gradske železnice i gradskih autoputeva u komforu i pogodnosti. Neko žrtvuje komfor, neko ne želi da stigne na odredište izgnječen. Uz to ignorisali su najveću boljku kapitalističkog društva - nekontrolisani rast, u ovom slučaju manifestovan kako investitorskim urbanizmom tako i dodatnim skokom standarda, samim tim i stopom motorizacije. Eto to je recept za sumornu sliku reka automobila u Los Anđelesu, Hjustonu. Takoreći najveći neprijatelj projektovanog kapaciteta bilo kog vida prevoza jeste u osnovi kapitalizam koji generiše začarani krug povećanja standarda, stepena motorizacije i broja putovanja (što sve negativno utiče kako na putovanja privatnim automobilom, tako i prevozom) ukoliko ga kapacitet infrastrukture u stopu ne prati.

Dakle ne treba sad isterati ljude iz prevoza da bi seli u kola već prebaciti ove koji su zakrčili sokake na autoputeve. Kamo devet sreća da je gradnja puta obavezna. Grad to ne bi mogao da izbegne. Zbog toga taj isti grad sada planira metro meandar koji kači sve osim onog što treba.
razgradjevinar
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1763
Pridružio se: Ned Avg 22, 2010 7:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 2189
Pohvalio: 1785

Re: Brze Gradske Saobraćajnice (gradski autoputevi, expressways)

Postod razgradjevinar » Sub Feb 15, 2020 6:35 pm

ja mislim da mi nismo toliko u problemu koliko smo skloni kukanju i neradu. metro nije carobni stapic ali je metro, za grad poput beograda, jednostavno neophodan. cinjenica je i da je drumska infrastruktura neadekvatna, sta reci kad beograd nema ni zavrsenu obilaznicu, ali su u tom delu koliko toliko ulagalo pa je uradjen deo ump-a, dva mosta, severna tangenta.. kada bi se svi ti projekti priveli kraju, znaci po nekim postojecim planovima, uz izgradju javnih garaza u delovima gde je problem parking, uz metro koji bi bio izgradjen po trasama po kojima to ima smisla, mislim da bi dosli u jedno sasvim zadovoljavajuce stanje. ne mislim da bi bilo idealno ali da bi i drumski saobracaj u beogradu funkcionisa korektno, poput ili cak i bolje od slicnih gradova u evropi. nema potrebe da se kroz grad juri 120, sasvim je dovoljno ako sa kraja na kraj mozes da prodjes za 30 minuta u 99% slucajeva. posle bi seli i sagledali kako to dalje unapredjivati

znaci imamo ovo sad gde kukako kako je haos i ne preduzimamo nista, ili jos gore radimo sve suprotno od onoga sta bi trebalo, i imamo opciju koja je prilicno isprobana kroz istoriju, konstantno ulazemo i radimo planski, u skladu sa potrebama
Express
Higher intermediate
Postovi: 1032
Pridružio se: Sub Nov 05, 2011 11:07 am
Kontakt:
Pohvaljen: 738
Pohvalio: 26

Re: Brze Gradske Saobraćajnice (gradski autoputevi, expressways)

Postod Express » Ned Feb 16, 2020 11:40 pm

Metro će, ukoliko se isplanira kako treba znatno unaprediti javni prevoz čiji najveći broj putovanja duž najopterećenijih pravaca više neće biti izložen zastojima izazvanim prevelikim brojem automobila u odnosu na dostupan kapacitet putne mreže. Bojim se da "genijalno projektovan metro" ne izostavi koridore JGP. Na taj način bi nesrećna 12 možda prevozila više putnika od Vidikovca do Manježa preko Prokopa nego metro od Železnika do Mirijeva preko BnV i Luke. I ne samo to već šta ako i ne baš unaprećenog prevoza utrošimo enormnu sumu novca u metro trasu kroz naselje s najvišom stopom motorizacije da bi na petlju Mostar, odnosno u Bulevar Despota Stefana pored postojeće gužve dodali još veći broj besnih kola izgradnjom Vilsonovog Bulevara, te tunela Kamenička?

Čak i da ne kruži po centru radi traženja slobodnog parking mesta mora se dovesti do te garaže, a ukoliko je napraviš samo ćeš još više da ih mamiš da voze jer eto nema šta više da im smeta, sad imaju gde da parkiraju. To što guše Gagarinovu i Gazelu, nove predviđene mostove baš ništa. Isto važi i za garaže u zgradi, parkinge. Ti mu na taj način praktično garantuješ uslove kako za posedovanje, tako i za korišćenje automobila, samim tim podstičeš viši stepen motorizacije. Sa druge strane autoput ga ne podstiče na vožnju već samo omogućava neometano kretanje prevoza po ulicama koje bi u suprotnom bile zakrčene. Naravno da pomenuto važi samo pod uslovom da prestaneš da preopterećeješ putnu mrežu (mnogo manjeg kapaciteta od železnice) prodajom zemljišta investitorima koji rado doziđuju koji sprat više.

Da hoće da "napoje" metro doveli bi mlade u centar kao što je to slučaj u Melburnu (mali stanovi, male prostorije, relativno pristupačna cena i pored visoke cene kvadratnog metra u centru) uz garaže za bicikle, solitere načičkane oko metro stanice. Međutim oni grade komplekse za mafijaše sa blindiranim kolima usput izostavivši najvažnije tačke ključne za svak uspešan metro sistem.

Tamo neki žive i kao cimeri da bi smanjili troškove.

Dobro nije sve tako crno. Rešenje možda leži u promeni ideologije. Recimo da država može podsticati rad od kuće u skladu sa mogućnostima radnog mesta, u suprotnom klizno radno vreme kako bi se izbegao prekomeran broj automobila u špicu, te preopterećenje kapaciteta JGP. No vodeći se logikom nadležnih, uz ideologiju imućnijih građana zaglavljenu u SAD pedesetih godina prošlog veka upadanje u isti problem u koji su upali i Los Anđeles i Hjuston zaista izgleda neizbežno.

Inače kad smo već kod gradova s razvijenom metro mrežom:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -_m-30.PNG

Da. To je jedan Madrid hvaljen na sav glas zbog brze, jeftine gradnje metroa. Niko ni da pomene koliko autoputeva ima. Čak i ja kritikujem LA i Hjuston. Pa nit više metro linija, nit više autoputeva, nit veće gužve. Sve što izgrade jednostavno preopterete i to veoma brzo dodatnom gradnjom. Ovo posebno drumsku infrastruukturu neuporedivo manjeg kapaciteta. Šinski sistemi pokrivaju čitav grad s tim da je mreža linija najgušća u centralnoj zoni gde nema autoputeva.

Vidim da me je TranspoWarrior potpuno pogrešno razumeo. Pretpostavljam da misli ma šta ovaj priča, jedva se skrpismo za metro, on bi još i autputeve da gradi ali to ne može biti dalje od stvarnosti. Ne smeju preopteretiti arterijalne saobraćajnice s obzirom na to da metro neće pokriti čitav grad. Nećew ga koristiti ni svi korisnici JGP, o ovim mafijašima i da ne govorim. Mogu samo da naprave još veću gužvu. FIderi će nesumnjivo raditi kako treba, ali sve ostale linije će biti zaglavljene u još većoj gužvi.

Povratak na “Autoputevi, magistrale, železnički, rečni i vazdušni saobraćaj”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Google Adsense [Bot] i 2 gosta