Šta je novo?

Sve o saobracaju.....

kojot

Novice
Učlanjen(a)
02.05.2009.
Poruke
2
Pohvaljen
0
U danasnje vreme u vozilima se "vozi" samo jedan covek - vozac, pa tako ispada jedno vozilo - jedan putnik, posto je jedno vozilo u proseku dugacko oko pet metara, ispada da na 100m puta bude 20-ak vozila, odnosno 20 putnika !!!
Da li treba ponovo uvoditi sistem: par-nepar ?

Preuzeto sa sajta: http://www.vozite.com
 
Svaki oblik restrikcije je dozvoljen pa i pozeljan, ali je grad zauzvrat duzan da pruzi alternativu. U gradovima gde postoji naplata ulaska u centar, vozaci koji nece da plate uvek mogu da se voze metroom. U Beogradu bi to bilo dosta problematicno jer je GSP nadzeman, spor i cesto neefikasan. Ja ako moram da obavim nekoliko poslova i vise razlicitih delova grada prosto necu stici sve da ih zavrsim ako se budem uzdao u GSP. Takodje, tu ostaje pitanje vozila registrovanih na preduzeca koja radi obavljanja posla moraju da cirkulicu. A ne moze se nekome uskratiti hleb zarad smanjenja saobracaja.

Ja se potpuno slazem da bi par-nepar ili naplata ulaska u centar bili dobri nacini da se smanji prezagluseni beogradski saobracaj, ali je grad duzan da obezbedi alternativno sredstvo prevoza koje bi na podjednako efikasan nacin moglo da preveze vozace do zeljene destinacije. Znamo sta je to... :kafa:
 
Da pitam ovde.
Kako se kontrolise da li putnici imaju karte u javnim prevozima (metro,tramvaj,bus...,.itd) u zapadnoevropskim zemljama?
 
Kontolišu ih kontrolori koji imaju mobilne računare koji mogu da identifikuju lične dokumente i sve tipove karata (RFID, 1D i 2D bar kod...)
 
Ali oni ne idu tako često. Desi se da upadne kontrola i onda izaberu random putnika (maloletnike) i provere da li je platio kartu ali pošto ovde svi plaćaju karte nisam još čuo da je neko platio kaznu mada ne mora značiti da se to nije desilo.
 
U Cirihu redovno ulazi kontrola i kontrolisu svakog putnika...
 
U Becu je pre par meseci sprovedeno glasanje (ravno izborima za vlast) o 5 predloga vezanih za saobracaj i druge regulative u gradu...
od 5 predloga, 4 su dobila odobrenje gradjana a samo 1 ne. Taj jedan predlog koji nije prosao bio je ogranicen ulazak automobila u centralnu zonu grada u odredjenim vremenskim intevalima. Izgleda da se to vozacima nije svidelo :) mada, procitao sam pre par dana podatak u dnevnim novinama da svega trecina stanovnika Beca ima auto koji koristi za odlazak na posao, fax i druge voznje po gradu (sto je meni malo neverovatno) naspram velike vecine koji koriste efikasni javni prevoz kojim se stize brzo i brze nego autom svugde + nema problema oko placanja parkinga koji nije ni malo jeftin pogotovu kada ide po satu...
jedna od 4 predloga koji su gradjani velikom vecinom glasova prihvatili je da metro saobraca 24h dnevno vikendom sto je bila tema velikih rasprava, no ljudi su ipak glasali pozitivno.

I kao sto rece moj prethodnik za Cirih, i ovde kontrolisu svakog putnika i ja do sada nisam vidjao da su zatekli nekog bez karte...ljudi odavde svi mahom imaju mesecne ili godisnje karte a posetioci vikend, dnevne, nedeljne itd.
 
da,ja sam u becu kupio kartu za gradski prevoz na automatu koja je kostala 5,5 eura i mozes narednih 24 sata da se vozis neograniceno gradskim prevozom,a mnogo je jeftina ako se puno vozis jer je voznja tramvajem 1.3 eura.Takve krate imaju koliko znam i za duze vremenske intervale,nedelja,mesec i.t.d.Samo ne znam da li im treba i povlastica pored karte?
 
vucko":33johcdq je napisao(la):
da,ja sam u becu kupio kartu za gradski prevoz na automatu koja je kostala 5,5 eura i mozes narednih 24 sata da se vozis neograniceno gradskim prevozom,a mnogo je jeftina ako se puno vozis jer je voznja tramvajem 1.3 eura.Takve krate imaju koliko znam i za duze vremenske intervale,nedelja,mesec i.t.d.Samo ne znam da li im treba i povlastica pored karte?
Vidim da si bio odavno posto je sada pojedinacna karta 1.8 eura i tacno je, mnogo se vise isplate karte koje vaze vise sati ili dana. Postoji mnogo vrsta takvih karata:

-za jednu voznju (jedan pravac): 1.8 eura

-za 4 voznje: 7.2 eura

-karta za pse i ostale ljubimce, kao i bicikl: 0.9 eura

-soping karta (za fanove sopinga i vazi od 8.00 do 20.00): 4.60 eura

-dnevna karta ( 24h od trenutka ponistavanja): 5.70 eura

-dvodnevna (jos povoljnija od dnevne): 10 eura

-trodnevna (72h od trenutka ponistavanja): svega 13.60 eura

-'Becka' karta (vazi 72h + ukljucuje popust na ulazak u odredjene muzeje i restorane + besplatnu voznju za dete do 15 god): 18.50 eura

-po meni najpovoljnija FIX sedmodnevna karta (od 9.00 u ponedeljak do 9.00 sledeceg ponedeljka): svega 14.00 eura !

-'Klima' osmodnevna karta (za posetioce koji su u Becu vise dana ali ne koriste svaki dan prevoz): 28.80 eura

-mesecna karta: 49.50 eura

i jos oko 10-ak drugih vrsta karata, ima mnogo te ne mogu sve da popisem! Ja recimo imam studenstku koja me kosta ca. 130 eura i koja vazi ceo semestar (4 meseca) sto mu dodje nesto malo preko 30 eura mesecno sto je povoljnije od obicne mesecne karte.

Za obicnu mesecnu kartu (49.50eura) ne treba nikakva povlastica niti papir...jednostavno, svako ko dodje u Bec moze je kupiti na automatu za taj novac i voziti se mesec dana!

Bilo bi pametno da ovi iz GSP bar malo porazmisle i uvedu ovakve neke varijante (ako ne sve a ono bar dnevnu ili nedeljnu kartu posto Bg nema toliko turista) koje ce ljudima olaksati svakodnevni zivot a verujem da ce dovesti i povecanju profita GSPa.
 
Bio sam letos,nego sam malo promasio cifre onda za 0.5 i 0.2 eura :)

U svakom slucaju,bas to sto kazes,bilo bi dobro uvesti takav sistem sa kartama,veoma je praktican.

A kako se naplacuju kazne ako se svercujes i uhvate te?
 
u berlinu je kazna za švercovanje 40e, primaju i keš i kartice. ne znam šta se dešava ako nemaš da platiš na licu mesta
 
Za cenu kazne nisam siguran (nemam takvih iskustava hvala Bogu:) ) ali znam da su rigorozni. Na sred voznje se blokiraju svi oni elektronski automati i krene kontrola...pa ako neko nema kartu ili je zaboravio da je otkuca (dodje mu na isto) moze odmah da plati ili kasnije...ukratko, sve se odvija bez puno diskusije i emocija:) mislim da je kazna nekih 50 eurica ili tak nesto
no kazem, ljudi odavde (pogotovu austrijanci se ne svercuju) a mi stranci se radije ne bi igrali sa time jer svaki prekrsaj (pa cak i neplacena karta) se pise tamo negde sto moze imati uticaj na vizu i papire:) :D

ono kao u Bgu nemam dokumeta kod sebe, aj sikter ovde takodje ne prolazi...mislim da se za neimanje dokumenta takodje placa kazna koju dodaju na kaznu za neplacenu kartu, Ukratko, to ti oni lepo kazu cisto da covek ima vremena da razmisli hoce li pokazati dokumenta odmah i platiti kaznu samo za neimanje karte :) kada neko eventualno nema dokumenta ili novac kod sebe, onda cike u plavom vode u nepoznatom pravcu:D ... dok ne ustanove adresu stanovanja a ako i toga nema (citaj ilegalni imigranti) onda mu se ne pise dobro:)

znam iz price jednog momka iz Srbije kome su zbog neplacene karte u prevozu otkrili ilegalno boraviste u Becu...nazalost, nije znao ni nemacki cak pa se nije mogao ni snaci u trenutku i braniti na licu mesta, samo mi nije jasno sto nije kucao tu kartu ako je vec u takvoj situaciji. Ne znam da li je platio kaznu za prevoz al znam da je dobio povratnu gratis do Bga :)

sorry za offtopic.
 
Ja se sećam da sam odmah pri prvom ulasku u U-Bahn 6 u Beču naleteo na kontrolu :lol: Zapravo kontrola nije ulazila u vozilo, već su stojali na izlazu iz U-Bahnske stanice. Na svu sreću imao sam kartu, ali mi je odmah palo na pamet da oni koji nemaju kartu mogu komotno da se vrate i čekaju sledeći metro i izađu na sledećoj stanici gde nema kontrole :cool: Verovatno se zna da je naplativost velika, a kako i ne bi bila kada je kvalitet usluge na visokom nivou. U Beogradu je recimo naplativost porasla kada su kupljena nova vozila 2008. godine, a zatim je u tendenciji opadanja. Razlog neplaćanja je i loš sistem poništavanja, nepostojanje vremenski ograničenih karata itd.

U moskvi su takav problem rešili ograničavanjem ulaska na predna vrata vozila što je stvorilo ogromne gužve i dugo zadržavanja vozila na stanici, ali je naplativost skoro 100%.

U Beču mi je jedino smetalo dugo zadržavanje autobusa, pa i tramvaja na stanicama. Na autobusima, koliko se sećam, imaju isti sistem da putnici sami otvaraju vrata kao i na našim Duewag tramvajima (švajcarcima). Tako da sam stekao utisak da zapravo istu dužinu trase autobusom u Beogradu prelazim brže u normalnim uslovima saobraćaja, nego u Beču, pošto za svako otvaranja vrata postoji fiksni tajmaut zatvaranja.

P.S. kada sam gledao cene karata u Beču video sam neke apsurde, kao recimo ovo što si naveo trodnevna košta 13.60€, a sedmodnevna 14€ :p
 
Problem Beograda je bahatost i lenjost stanovnika. Kao sto je lepo rekao Kojot, 1 covek, 1 automobil. Pa to je vrhunski bezobrazluk. Takodje sam rekao, i da je GSP neefikasan, upravo zbog kolicine automobila na ulicama.
Drugi veliki problem je zelja da se kolima bukvalno udje u radnju ili kafic, ili zgradu.
Taksa na centar, bez cekanja metroa.Metro je inace postao jak izgovor svima koji svojim automobilima guse ovaj jadni grad. Samo me zanima, sta ce vam biti razlog, kada jednog dana izgradimo metro, a guzve se nimalo ne smanje....a zasto? Pa metro ne staje tamo gde je potrebno, vec od stanice treba bar 5 min peske.....lenjim vozacima je i to mnogo.
 
Beograd ima te "odlicne" automate za ponistavanje, udjes u autobus i od 4-5 automata NIJEDAN ne radi. Ne moze da se ponisti karta...u nekim busevima radi npr. jedan od 5-6...strasno. Jos bolje je sto moras da ponistis kartu svaki put kada promenis vozilo. Znaci ako hocu da idem tramvajem od Ustanicke do Bogoslovije, moram da ponistim opet kartu kad presednem kod Vuka...da se razumem, radim ja sve to redovno, ali brate...

Spomenut je Bec, evo primera iz Ciriha koji po mnogima ima najbolji sistem javnog gradskog prevoza na svetu:

napomena: u Svajcarskoj postoji takozvana halbtax kartica koja omogucava popoust od 50% na karte za voz, i takodje omogucava u Cirihu konkretno popust (doduse ne 50%) na karte za javni prevoz. Cenu sa popustom pokazacu u zagradi ( ). Kartica moze da se kupi za 99 franaka (oko 60 EUR) sa vazenjem od mesec dana ako ste turista (ovu mesecnu karticu ne mogu da kupe stanovnici, samo posetioci), ili ako ste stanovnik (mada mogu i turisti da kupe), godisnji halbtax za 150 franaka, dvogodisnji za 250, trogodisjni za 350. Isplati se svakako, vecina ljudi to ima, a mnogi ih dobijaju besplatno od svog poslodavca (moj primer :)). Kartu sa popustom takodje mogu dobiti deca do 16 godina. Sve su cene u francima (CHF):

Kratka voznja (kurzstrecke): 2,50 (2,10)
Ova karta vazi pola sata ali ste ograniceni na odredjeni broj stanica od stanice na kojoj ste kupili/ponistili kartu - na svakoj stanici postoji lista stanica do kojih mozete stici sa te stanica sa kartom sa kratku voznju

"Normalna" voznja - vazi 1 sat: 4,00 (2,80)

Dnevna karta - vazi 24 h: 8,00 (5,60)

Ove karte kupuju se na automatima (postioje na svakoj stanici) i vec su ponistene kada ih kupite, dakle trajanje je od vremena kupovine.

Na salteru mozete kupiti "paket" gore opisanih karata, tj. 6 voznji na jednoj karti, karte se ponistavaju na tim istim automatima (otkuca vam automat vreme, pa karta vazi 0,5/1/24 h od tog trenutka). Ove karte sa popustom mogu dobiti i mladi ljudi do 25 godina i bez halbtax kartice:

6 kratkih voznji: 15,00 (12,60)

6 jednocasovnih voznji: 21,60 (15,40)

6 dnevnih karata: 43,20 (30,80)

Postoje mesecne i godisnje karte, i to dve vrste: licne i prenosive. Licne moze da koristi samo osoba koje ih je kupila, potrebna je uz nju druga kartica sa slikom (vadjenje te legitimacije vas ne kosta nista). Prenosivu moze da koristi vise ljudi (naravno samo jedan u bilo kom trenutku) ali kostaju vise.

Mesecne karte traju 30 dana, tj. nisu vezane za odredjeni mesec, dakle ako kupite kartu 5. maja pise na njoj da vazi do 4. juna. Ovo je odlicna stvar - kupujete kartu kada hocete, nema stresa pri kraju/pocetku svakog meseca i guzve po salterima u to vreme, itd. Takodje omogucava ustedu, ako imate recimo kartu do 15. u mesecu pa onda idete na odmor dve nedelje, mozete da kupite sledecu mesecnu kartu kada se vratite, itd.

Godisnje karte donose jos vecu ustedu, kostaju koliko i 9 mesecnih, dakle ustede se 3 meseca. Popust na godisnje i mesecne karte dobijaju iskljucivo mladi do 25 godina (ali samo na licne karte):

Mesecna, licna: 77,00 (56,00) - oko 54 EUR

Mesecna, prenosiva: 86,00

Godisnja, licna: 693,00 (504,00)

Godisnja, prenosiva: 774,00


I onda ima jos tona nekih drugih karata, npr. mesecna karta ali koja vazi samo radnim danima posle 9 sati ujutru i vikendom (pa je jeftinija), ima i ZurichCARD varijanta (kao ova becka gore), pa za npr. 38 franaka (26) imate kartu za prevoz 72h i ulaz sve muzeje i slicno, itd.
 
Evo i drugi meni poznat primer, Toronto:

U Torontu postoji karta za jednu voznju, dakle nije evropski fazon 30 min, 1h, 2h, itd. Ako treba da presedate, kada udjete u autobus/tramvaj/metro stanicu mozete uzeti tzv. transfer, na kome pise kada ste (datum, vreme) i gde (linija, stanica) usli prvo u javni prevoz. Ovaj transfer se koristi za presedanje, ali iskljucivo na linije koje se 'seku' sa linijom gde ste prvo usli. U sledecem vozilu mozete uzeti opet transfer (i morate, ukoliko presedate opet). Transfer naravno nije potreban za promenu metro linija, a na nekim metro stanicama nije potreban ni za promenu iz busa/tramvaja u metro i obratno, jer je nemoguce doci do buseva bez da se prvo plati karta na ulazu u metro stanicu.

Karta se placa ili u kesu (morate imati sitno, tacno) na ulazu u autobus/tramvaj ili metro stanicu (ali tamo postoji neko ko ce vam rasitniti novac), ili se mogu kupiti papirne karte (za decu, djake i penzionere) ili 'tokeni' (za odrasle - mali zetoni koji se ubacuju u automate na metro stanicama). Penzioneri, tj. ljudi stariji od 65 godina moraju da pokazu nekakav dokaz svog godista, a djaci (13-19 godina) moraju da pokazu djacku legitimaciju (ovo se inace zove "student card" ali se ne odnosi na studente!) koja kosta $5.25 i vadi se jedanput.

Kada se placa jedna voznja, na licu mesta:

Decija karta (deca do 12 godina): 75 centi

Djacka/penzionerska karta: $2.00

"Normalna" karta: $3.00


Kupovina unapred (ostvaruje se prilicna usteda):

10 decijih karata: $5.50

5 djackih/penzionerskih karata: $8.25 (10 za $16.50)

5 tokena: $12.50 (10 za $25.00)

Ove karte moraju se kupovati u blokovima od po 10 odnosno 5. Ima jos i:

Dnevna karta: $10.00

Nedeljna karta: $52.00 (vazi ne samo u Torontu vec i u okolnim predgradjima i njihovim javnim prevozima)

Mesecne karte (prenosive su):

Djacke/penzionerske: $99.00
"Normalne": $121.00

Studenti preko fakulteta mogu uzeti tzv. "VIP" mesecne karte koje su $10 jeftinije od 'obicnih', takodje ove karte su dostupne i za zaposlene u mnogim firmama u samom centru grada kako bi se stimulisalo njihovo koriscenje javnog prevoza.

Cena mesecne karte kada se uzme 'pretplata' na godinu dana (obavezete se da cete kupiti 12 mesecnih karata):
Djacke/penzionerske: $89.00 (za godinu dana $1068)
"Normalne": $111.00 (za godinu dana $1332)

Primetite kako je u Torontu dosta jeftinija pojedinacna karta od Ciriha (kanadski dolar i CHF su skoro 1:1) dok je mesecna karta dosta skuplja. Tako ja u Torontu nikada nisam kupovao mesecnu kartu (vec pojedinacne u paketima po 10) dok u Cirihu uvek kupujem mesecnu.

Takodje, u Torontu ne postoji koncept kontrole jer se karta placa na ulazu u bus (ulazi se na prednja vrata) ili metro stanicu.




Eto, dva sistema koja funkcionisu (ZRH i TOR), od kojih bi GSP mogao nesto da nauci. eh...
 
Naravno, popust građaninu pri izboru kupovine, je prava stvar, i takav sistem . funkcioniše u jav. prevozu jako dugo godina
Na žalost poslednji obnarodovan Bgd. model prodaje markica uz popust dovoljno govori o pravcu i razvoju.
 
amm8990":is6z594j je napisao(la):
P.S. kada sam gledao cene karata u Beču video sam neke apsurde, kao recimo ovo što si naveo trodnevna košta 13.60€, a sedmodnevna 14€ :p
nope, nije to apsurd..napisao sam lepo FIX sedmodnevna karta a to znaci da vazi u fixnom vremenskom periodu....primer, ako bi danas (utorak) kupio tu kartu vazice ti do sledeceg ponedeljka bez mogucnosti za prenos tipa da je upotrebis neke druge sedmice. Ta karta se ne isplati ako na primer stignes u Bec u subotu...onda ce ti vaziti nepuna 2 dana, dakle sve do pondeljeka, jer uvek ide od 9.00 jednog do 9.00 drugog ponedeljka.

Ova od 3 dana je nevezana za vreme i ako je kupis danas, mozes je koristiti bilo koja 3 dana...makar to bilo i sledece godine ;) (sto bi znacilo taj luxus tipa hocu da sam slobodan da je otkucam kad zelim se i placa :p )

kao sto rekoh, ima raznih varijanti i sva objasnjenja o svakoj vrsti pa svako moze naci najpovoljniju varijantu za sebe...zavisno od toga kad dolazi, koliko ostaje i koliko se cesto vozi.
 
amm8990":xk64pzho je napisao(la):
U Beču mi je jedino smetalo dugo zadržavanje autobusa, pa i tramvaja na stanicama. Na autobusima, koliko se sećam, imaju isti sistem da putnici sami otvaraju vrata kao i na našim Duewag tramvajima (švajcarcima). Tako da sam stekao utisak da zapravo istu dužinu trase autobusom u Beogradu prelazim brže u normalnim uslovima saobraćaja, nego u Beču, pošto za svako otvaranja vrata postoji fiksni tajmaut zatvaranja.
Svi vidovi javnog prevoza (vozovi, tramvaji, busevi) imaju te dugmice...a zadrzavanje ako ga i ima nije zbog njih vec zbog reda voznje...jer vozac kad treba da krene iskljuci te dugmice (koji vise ne svetle zeleno) i ne prima vise putnike da udju....kao sto rekoh, nekad je tramvaj brzi nego sto mu je red voznje pa to uklopi time sto uspori ili par sekundi ostane duze na stanici da na sledecu ne bi stigao pre vremena vec tacno u minut kao sto i stoji na elektornskoj tabli i redu voznje.
Ne znam samo gde si imao prilike da isporbas toliko buseva po Becu posto su oni ovde najredji vid saobracaja, a u centru ih uopste i nema ;) ja udjem u bus jednom u 3 meseca, nemam nijednu liniji tu u blizini....mada kapiram da se desi da ih u nekim delovima grada, pogotovu daljim, ima vise
 
Pre par dana sam gledao na studiju B da su najavili neku novu kontrolu u gradskom saobracaju kao u zemljama EU zato sam pitao ne znam na sta su mislili?

Nisam takodje primeto da je nekome stigla kazna ako ga uhvate bez karte a ima mesto prebivalista van BG..
 
Mislili su na dobre stare konduktere i kontrolu, s obzirom da ih ima viška zaposlenih ko krdo, šurnjaje,kumovi i sl.,a najvili i tender za elektronske kartice e to je po standardu Eu ali uvek se nešto izjalovi po dobrom starom običaju.. ;) e sad ako se raspadne Eu vraćamo se na JUS..:kafa:
 
P.a.u.L.i.":bouck8yu je napisao(la):
Ne znam samo gde si imao prilike da isporbas toliko buseva po Becu posto su oni ovde najredji vid saobracaja, a u centru ih uopste i nema ;) ja udjem u bus jednom u 3 meseca, nemam nijednu liniji tu u blizini....mada kapiram da se desi da ih u nekim delovima grada, pogotovu daljim, ima vise
Probao na 10A i 39A ili 38A, mislim, nisam siguran, uglavno kreću od poslednje/prve stanice U4 (Heiligenstadt). Od tramvaja najviše sam se vozio "D" linijom, jedinom preostalom linijom sa slovnom oznakom. U svakom slučaju autobusdžije nemaju potrebu da žure, za razliku kod nas :) Drugo mreža tramvaja, pa i autobusa je jako kompleksna u Beču. Kod njih najvećim delom skoro svaka linija ima svoju trasu, za razliku od naših šina gde možemo reći da samo linija 3 većim delom ne deli svoje šine sa nekom drugom linijom, tako da verujem da i delimična promena trase, ukoliko bude radova na deonici, može biti izvršena vrlo lako. No, u svakom slučaju smešno je porediti Beč sa najboljom organizacijom gradskog prevoza u Evropi i Beograd :D

I da, ima buseva u centru, ali onih malih kombija, koliko se ja sećam.

Da ne bih postavljao ovde slike i išao u offtopic, otvorih novu temu
http://www.beobuild.rs/forum/viewtopic.php?pid=80882#p80882
 
Sobzirom da je ovo tema sve o saobraćaju da proverim da li sam dobro razumeo
U zemljama Evropske unije u slučaju saobr. udesa ako se pruži prva pomoč lako može da se odgovara za pružanje medic. nestručnosti a zbog nastalih posledica . Tako da je pravilo da se nikom ne ukazuje prva pomoć od strane ostalih učesnika u saob. nego se čeka dolazak zvanične hitne pomoči.
Takvu situaciju u našem saobraćaju ne bih voleo da vidim iz razloga što su mnogo puta ostali učesnici pa i pešaci spšavali mnoge živote
Sigurno je bilo i nesretnih slučajeva, pa me baš interesuje naši podaci koliko ima koristi a koliko štete i da li to znači da u budučnosti kada (nakon usaglašavanja zakona sa EU) vidimo povređenog u saob. udesu treba samo da posmatramo...
 
Vrh