Šta je novo?

Zakon o Glavnom gradu

dragan

Professional
Učlanjen(a)
09.12.2006.
Poruke
12.325
Pohvaljen
5.355
Lokacija
Fruška gora
Zoran Alimpić, vršilac dužnosti gradonačelnika Beograda
Stiže zakon o glavnom gradu

Zakon o Beogradu trebalo bi da se donese do kraja godine, jer je to jedan od uslova da bi se
raspisali lokalni izbori do kraja godine. Novi akt prestonici će doneti dodatne nadležnosti iz oblasti
uređenja obala, održavanja svih ulica i puteva na teritoriji grada... Nije dobro umnožavati opštinske uprave.
Nije važno koliko će biti opština, već kako opštine rade

Zoran Alimpić, vršilac dužnosti gradonačelnika Beograda, u intervjuu za Glas javnosti kaže da očekuje da će
uskoro biti donet dugo očekivani zakon o glavnom gradu
.
Ovaj akt doneće Beogradu nove nadležnosti koje treba da unaprede funkcionisanje gradskih službi, da
popravi stanje u saobraćaju, doprinese uređenju ambijenta grada...

Da li očekujete uskoro Zakon o glavnom gradu?
- Očekujem. Zakon o Beogradu je jedan od zakona koje bi Republički parlament trebalo, uz Zakon o lokalnoj
samoupravi, Zakon o lokalnim izborima i Zakon o teritorijalnoj organizaciji, da donese do kraja godine.
Po Zakonu za sprovođenje Ustava, to je jedan od uslova da bi se raspisali lokalni izbori do kraja godine.
Donošenje Zakona o Beogradu je veoma važno jer će prvi put Grad Beograd biti izdvojen kao posebna
jedinica lokalne samouprave.

Šta će Zakon o Beogradu novo doneti?
- Beograd treba da dobije dodatne nadležnosti iz vodoprivrede, pre svega održavanja i uređenja obala,
gazdovanja rekama što je važno jer je Beograd na ušću Save u Dunav. Predviđeno je i da Beograd dobije
nadležnosti na gradnji i održavanju svih ulica i puteva na administrativnoj teritoriji grada. Takođe očekujem, a
to smo i u Predlogu zakona o glavnom gradu tražili, da Beograd ima pravo da osniva RTV stanicu.
Želeli bismo da zadržimo Studio B kao javni servis građana jer ovoliki grad treba da ima svoje glasilo.
Želimo da izmenimo neminovnost da Studio B ide na tender.

Koliko je Beograd izgubio što Zakon o Beogradu nije ranije donet?
- Trebalo je da se donese pre pet godina. Teško je izračunati koliki je gubitak ali svakako bi razvoj Beograda
bio lakši i efikasniji da je Zakon ranije donet. Usvajanjem Ustava ostvareni su preduslovi za ovakav novi zakon
i novi sistem lokalne samouprave, pre svega mogućnost da lokalna samouprava ima svoju imovinu.
Bez imovine nema decentralizacije, to je jasno.
Blic : http://www.glas-javnosti.co.yu/clanak/glas-javnosti-17-12-2007/stize-zakon-o-glavnom-gradu

Ostatak intervjua se odnosi na druge teme, ali ovo je najvažniji deo : " Zakon o Glavnom gradu "
-------------------------------------------------------

Citat iz Ustava - TERITORIJALNO UREĐENJE :

" Položaj grada Beograda, glavnog grada Republike Srbije, uređuje se zakonom o glavnom gradu i
statutom grada Beograda. Grad Beograd ima nadležnosti koje su Ustavom i zakonom poverene opštini i
gradu, a zakonom o glavnom gradu mogu mu se poveriti i druge nadležnosti."

Sad da vidimo te ' druge nadležnosti', nap. Gradska i Komunalna policija .
Grad će moći da prikuplja kapital na otvorenom tržištu, tako što će izdavati svoje obveznice.
Garancija vraćanja je gradski buđzet, što se smatra vrlo jakom i stabilnom garancijom.
------------------------------------------------------------------------

Municipalne obveznice

Beogradska berza poslednje tri godine redovno organizuje predavanja o hartijama od vrednosti,
s naglaskom na obveznice lokalnih samouprava i javnih preduzeća, takozvane municipalne obveznice,
ali za sada se nisu stekli uslovi za trgovanje takvim hartijama.

"Obveznice mogu da se prodaju preko berze i brokerskog društva i pre njihovog dospeća i
to je trgovina kao svaka druga, tako da cena zavisi od ponude i tražnje.
Ukoliko municipalne obveznice izdaje lokalna zajednica, kupovina takvih obveznica je isplativa i
ne nosi sa sobom rizik jer se isplata obveznica garantuje prihodima lokalne zajednice"

objašnjava N.Nedeljković stručna saradnica za odnose sa medijima Beogradske berze
 
Beograd postaje gazda
S. J. - S. B., 28.12.2007
PRESTONICA pet godina čeka Zakon o glavnom gradu, a njegov predlog se konačno našao pred usvajanjem u Skupštini Republike Srbije. Gradu će Zakon doneti veće nadležnosti, pravo da upravlja vodama, putevima, mostovima, formira komunalnu policiju, vatrogasce i osnuje medije. Novina je i što gradonačelnika više neće birati Beograđani, već odbornici Skupštine grada.

Gradski parlament, umesto 90 imaće 110 oodbornika. Tako je, doduše, bilo i pre poslednjeg saziva Skupštine. Ostaje institucija Gradskog veća, koje i dalje predlaže gradonačelnik, a bira Skupština grada. Zamenik prvog čoveka Beograda od sada će morati da bude iz skupštinske klupe, ali mu po izboru na novu funkciju, kao i gradonačelniku, prestaje odbornički mandat. Iako se pominjala mogućnost da se ukine institucija gradskog arhitekte i menadžera, one će i ubuduće postojati, a njih direktno postavlja gradonalenik. Pored njih, gradonačelnik u svom kabinetu može da ima najviše još tri pomoćnika.

- Učestvovali smo u izradi ovog zakona i to je trenutno maksimum koji Beograd, s obzirom na Ustavna ograničenja, mogao da dobije - kaže v. d. gradonačelnika Zoran Alimić. - Izdvojen je kao posebna samouprava i to je napredak. Tu je briga o vodama, putevima, komunalna policija, koju će dobiti i ostale samouprave, ali i pravo da osniva televizijske i radio stanice, što znači da se "Studio B" neće privatizovati. Uz ostale iz seta zakona dobijamo imovinu, što je veoma važno. Mi, shodno većim nadležnostima, očekujemo i veći priliv novca iz Republike.

Beograd stiče pravo da gradi i rekonstruiše sve puteve na svojoj teritoriji, osim autoputa. Putnom mrežom upravljaće jedno javno preduzeće. Ovaj segment, kako ističe Alimpić, Beogradu je jako važan jer omogućava da sređuje infrastrukturu, koja je do sada zavisila od toga da li Republika ima para i volje da ulaže u glavni grad. Najbolji primer su obilaznica i rekonstrukcija mostova koje se godinama otežu.
Zakon predviđa da grad formira javno preduzeće za obavljnjanje vodoprivredne delatnosti i upravljanje vodoprivrednim objektima. Beograd će sada kontrolisati sve što se dešava na njegovim rekama i za sve delatnosti će isključivo on davati dozvole. Od Republike, Grad je preuzeo vatrogasnu službu, a moći će da formira i komunalnu policiju.


OPŠTINE
DO kraja godine Beograd će doneti novi Statut grada kojim će se obrazovati gradske opštine. Statutom će biti određene nadležnosti i poslovi koje one vrše. Beograd može ukinuti postojeću opštinu i njeno područje pripojiti nekoj drugoj.

RAZREŠENjE
GRADONAČELNIK može biti razrešen pre isteka mandata većinom glasova u Skupštini. Razrešenjem ili ostavkom gradonačelnika prestaje mandat njegovog zamenika i Gradskog veća. Zamenik, kao i članovi Gradskog veća, takođe mogu biti razrešeni na zahtev gradonačelnika ili trećine odbornika, ali uz podršku većine u Skupštini.

Smenu gradonačelnika može predložiti trećina odbornika, a o njoj se parlament mora izjasniti u roku od 15 dana. Ako predlog ne prođe, narednih šest meseci ne može se podnositi isti predlog za razrešenje.
Izvor: Vecernje Novosti
Link: http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=113595&datum=2007-12-29
 
Da li komunalna policija znači i saobraćajnu?
Ako grad nema saobraćajnu policiju, to je apsolutna besmislica... :/
 
... to je trenutno maksimum koji Beograd, s obzirom na Ustavna ograničenja, mogao da dobije...

Mnogo je važnije da dobije 'Komunalnu policiju', a saobraćaj može da uređuje i 'obična'.
 
Po zakonu "obicna" policija nema ovlascenja da regulise saobracaj jer hm... kao sto im ime i samo kaze nije saobracajna i "obicni" policajci ne poznaju saobracajne zakone i pravila (sto se vidi po tome kako se ponasaju u saobracaju). Ukoliko grad ne dobije ovlascenja da sam upravlja saobracajnom policijom stanje u BG-u sto se tice nepropisnog parkiranja, "samo da skocim do apoteke" situacija i sl. se nece mnogo promeniti na bolje.
 
Pa i ja mislim da se pod "komunalna policija" podrazumeva i saobracajna.
 
Milance":3ndyx78i je napisao(la):
Po zakonu "obicna" policija nema ovlascenja da regulise saobracaj jer hm...
A, ko sada reguliše saobraćaj ? .... taj će i kasnije.

Da li neko čita i citirane delove, jer tamo lepo piše ....... vidi gore. ^^
 
Pa zato me je to i zanimalo, da li neko pouzdano zna šta tačno spada pod komunalnu policiju... :/
Jer ne verujem da bi se republika tako lako odrekla piliva novca od saobraćajnih kazni i prekršaja...
 
Beogradu vatrogasci, imovina i porezi
Tri ključne novine koje se predlažu su da Grad dobije svoju imovinu, komunalnu policiju i poresku upravu.

Od Republike bi preuzeo vatrogasnu službu, upravu nad rekama i inspekcijeske službe poput veterinarske.
Takođe mnoga gradska ovlašćenja biće prebačena na opštine.
Zamenik predsednika Skupštine grada Zoran Alimpić objašnjava da ovo još nije zvaničan predlog Grada Beograda
i da će možda pretrpeti određene izmene pre nego što ga "Palgo centar" promoviše u javnosti.

- Treba da postoji tekst koji uređuje ovu oblast i da ga neko predloži, kako bi se najzad otvorila rasprava - kaže Alimpić.
- Ako Ministarstvo ima i svoj predlog neka ga objavi, pa da uporedimo. Cilj je da se nađe što bolje rešenje i
tako ubrza i olakša razvoj Beograda.
Ovo je predlog sa dosta modernih rešenja koja nisu u suprotnosti ni sa sadašnjim Ustavom.

Alimpić objašnjava da lokalna samouprava mora da ima svoju imovinu i da će to biti potvrđeno i novim Ustavom.
- Da bi lokalna samouprava izdala neku zgradu prvo mora da dobije saglasnost od Republičke direkcije za imovinu,
a prosečan rok čekanja je tri godine - podvlači zamenik predsednika Skupštine.
- Zbog toga se opštine i gradovi u Srbiji i ne angažuju previše u upravljanju tom imovinom.

Nacrtom se predlaže i da gradska poreska uprava umesto Republike prikuplja prihode poreza koji se ionako
vraćaju Beogradu, kao porez na imovinu i prenos apsolutnih prava. Ova poreska uprava bi i utvrđivala poreze i
vršila poresku kontrolu. Direktora bi postavljao gradonačelnik uz saglasnost ministra za finansije.

Grad bi osnovao i finansirao komunalnu policiju koja bi zavodila red u oblasti parkiranja,
bespravne gradnje, javne čistoće, rasvete, održavanja pijaca i parkova, buke, radnog vremena,
taksi prevoza i prevoza putnika u javnom saobraćaju.


- Pokazalo se da Beograd mnogo lakše obnavlja i gradi infrastrukturu nego što to čini Republika na ovom prostoru
iako je za nju nadležna - poredi Alimpić. - To se vidi na primeru puteva i pozorišta. Narodno niko i ne dira, dok ostala
Grad renovira. Puteve koje grad održava asfaltiraju se i rekonstruišu dok republički najčešće čekaju godinama na sanaciju.

Zato Beograd treba da preuzme određene nadležnosti i obezbedi sprovođenje odluka, a ne da one ne služe nikome,
jer Republika nema dovoljno kapaciteta da ih sprovodi, pošto iste stvari rešava u celoj zemlji.
Primer, pse lutalice mogu jedino njihovi inspektori da hvataju, a to je potpuno lokalni problem.

Alimpić ukazuje da bi zakon nalagao obavezne javne rasprave građana, udruženja i stručnjaka o budžetu Grada.
Takođe Skupština bi bila dvodoma. Jedan dom bi bio isti kao sada, a drugi bi brojao 51 odbornika koje bi
delegirale opštine. Cilj je da se one što više uključe u odluke koje donosi Grad.

OPŠTINE
GRAD bi pojedine svoje nadležnosti preneo na opštine, tako bi one donosile generalne i detaljne planove regulacije,
izdavale akte o urbanističkim uslovima, izdavale građevinske dozvole za objekte do 3.000 kvadrata i do četiri sprata.

Opštine bi uređivale i građevinsko zemljište na svojoj teritoriji, a održavale bi i osnovne i specijalizovane škole, što
podrazumeva i obezbeđenje sredstava za isplatu zarada zaposlenih. Takođe mogla bi da se formira i opštinska
komunalna policija. Opštine bi dobile i mogućnost da osnuju stambeno preduzeće, organizuju čišćenje smeća,
dovode gas, struju, vodu, asfaltiraju puteve i održavaju zelene površine.

REFERENDUM
PALGOV predlog zakona podrazumeva i instituciju referenduma. Skupština grada bi ga raspisivala na sopstvenu
inicijativu ili na zahtev 20.000 birača, a opštine na predlog 5.000 birača sa svoje teritorije.
Odluka na referendumu bi bila donesena, ako se za nju izjasni većina građana koji su glasali, pod uslovom da je
glasalo više od polovine svih Beograđana.
Novosti : http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=92807&datum=2007-12-29
 
Pa komunalna policija je ono sto nam fali, a ona ce se baviti i kaznama za nepravilno parkiranje. Saobracajna policija i ne treba da bude u nadleznosti grada, zbog cega bi uopste i bila?? U Nemackoj (evo sad ce Dragan da poludi :) ) je saobracajna policija deo republicke policije, i to je normalna praksa u svetu.
 
Pa da ali je kod nas problem da gradska uprava i republicka ocajno saradjuju i tu nastaje veliki problem. Grad nema (nije imao do sada) zakonskih sredstava da kaznjava prestupnike u saobracaju npr. a kad to prijavi saobracajnoj policiji onda to traje dugo dok se problem ne resi ako se uopste resi.

@dragan
Ne znam sto si me citirao, sta sam zgresio? :)
Rekoh samo da "obicna" policija nema nadleznost da regulise saobracaj.
 
Ne slažem se, Nenade. Mislim da saobraćajna policija definitivno mora da je u nadležnosti grada (npr. Amerika, gde šerifa biraju građani), jer će tada grad mnogo bolje funkcionisati.
 
^^Razlog za to sam ja upravo konstatovao u svom prethodnom postu. Saradnja grada i drzave je i dalje nedovoljno dobra da bi saobracajna policija u BG-u funkcionisala kako treba.
 
Pa cekaj, ako Grad kontrolise pauk i komunalnu policiju, koja ima nadleznosti da regulise stanje u saobracaju koje se tice grada (nepravilno ostavljanje vozila na ulicama i nepropisno parkiranje), sta nam jos treba? To je u principu ono sto do sada nije dobro funkcionisalo i sto je gradu pravilo velike probleme (Bulevar itd..)
 
E sada, da li se parkiranje odnosi na to, ili na ovo što grad već ima, odnosnoovi iz parking servisa? Bojim se da grad neće moći to da sređuje. Ja mislim da nisu najveći problem "četri migavca", mislim da je mnogo veći problem saobraćaja u Beogradu to što se u špicevima raskrsnice pune do kraja, pa onda tu kola stanu, i ovi iz drugog pravca ne mogu da prođu. Ono što je apsolutno idiotski je to što sam video (i što mi se desilo) da na mnogim raskrsnicama te panduri ubacuju u raskrsnicu. (Kod Hajata sam video da neću moći da izađem iz raskrsnice pre nego što se ovima uključi zeleno za skretanje, i stanem pred pešački, a pandur ajde, ajde, ajde, i jbga, šta ću, ušao sam, i onda sam 2 minuta blejao na sred raskrsnice, dok ovi drugi nisu mogli da prođu.. id***, koji će ti k***** onda pandur, imaš semafor koji to isto radi..) Treba da se uvedu žuti kvadrati, u kojima je najstrožije zabranjeno zaustavljanje (Mislim da je u New Yorku kazna 500$ (ili 200) + 2 kaznena boda, ili tako nešto...).
 
A mislis da ce gradski saobracajni pandur biti manji id*** od republickog? Pa promenio bi mu se sef, ali mozak ostaje isti :) I ajde sada na tom tvom primeru reci kako bi to beogradski saobracajac bolje resio od republickog :)
 
Zato što bi ih grad izdrilovao kako da rade, jer znaju da će građani videti gradsku upravu kao direktno odgovornu za loš rad saobraćajaca. Sada svi mogu da pljuju saobraćajce, ali niko neće glasati za jednu ili drugu partiju na republičkom nivou jer su saobraćajci u Beogradu loši, i jer će jedna ili druga partija promeniti nekog načelnika zaduženog za saobraćajce.
Modelom da grad upravlja saobraćajcima, odgovornost je direktnija, plus su to teme koje zaista određuju da li ćeš glasati za jednu ili drugu partiju na gradskom nivou. Kapiraš šta mislim? :)
 
Znam ja vrlo dobro sta ti mislis, ali ne verujem da bi neka velika promena bila uocljiva, o tome se radi :)
 
^^Mislim da gresis Nenade. Decentralizacija celokupne vlasti i ODGOVORNOSTI i jeste u tome da ukoliko ti se nije svidjalo kako je neka vlast radila na lokalnom nivou mozes da glasas za neku drugu opciju. Time sto ce grad preuzeti komunalnu policiju i ostale sluzbe mu se ne otvara samo manevarski prostor vec dobija odgovornost ukoliko ne bude sve funkcionisalo kako treba. Upravo onako kako je Ambassador i napisao.
 
Zaboravljas da se kod nas decentralizacijom vlasti dobija samo jedno: visa mogucnosti i rupa za korupciju. Nase drustvo jos uvek nije zrelo za mnoge promene i svetske standarde... Koji je to politicar ili stranka do sada preuzela odgovornost za nesto?

Obojica ste u pravu, ali pricamo o realnoj situaciji kod nas, a ne o nekom idelnom demokratskom drustvu.
 
Iako mislim da nije bas tako ne znam kako bi ti onda organizovao "prelaz u demokratiju"? Grad mora kad tad da preuzme nadleznosti i odgovornosti za komunalne stvari a gradjani ce vec nauciti da ih nagradjuju ili kaznjavaju zbog njihovih postupaka.
 
Pa Grad ce preuzeti nadleznosti i odgovornosti za komunalne stvari. Za to cemo imati komunalnu policiju :)

A sto se tice demokratije i ostatka tvog posta, mogu da ti odgovorim samo uz tesko mesanje politike u ovu temu, a to naravno ne zelimo.. :)
 
@Nenad
decentralizacija vodi samo do smanjenja korupcije a ne do njenog povecanja. teorijski, stepen odgovornosti raste jer direktni odnosi izmedju glasaca i izabranih se povecavaju. sto su glasaci i oni koju odlucuju udaljeniji, to je jednostavnije da dodje do korupcije...

Ja isto mislim da treba sva policija da bude u jurisdikciji opstina (tj. grada)... Ali ako grad bude mogao da odstranjuje vozila i (jos vaznije) pise kazne, mislim da ce to biti kako tako u redu. A inace, Ambassador je u pravu - najveci haos u ovom gradu nastane kad policajci regulisu saobracaj.
 
Vrh