Kragujevac - Automobilska industrija

Diskusije o razvoju u regionu

Moderator: Igor

gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 2:09 am

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
Zastava Jugo 45L/55L, detalj grejači zadnjeg stakla i otvaranje zadnjih bočnih prozora.
Pohvale za post: 2
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 2:11 am

Yugo... nastavak...

1987 god - Amerikanci traže jači motor, više opreme i verzija, čak zahtijevaju i tzv. kabriolet verziju. Izlazeći u susret tim željama razvijaju se sledeći modeli:
- Yugo GV Plus, osnovni model sa više opreme
- Yugo GVL, đe ovo L znači Luxe i podrazumijeva još više opreme.
- Yugo GVS, đe ovo S treba da asocira na sport, pa zato ima razne ukrase, te 1,1 litarski motor pojačan na 60 KS.
- Yugo GVX, đe je ,,X'' od eXtreme, a podrazumijeva motor radne zapremine 1,3 litre sa 65 KS, te branike sa integrisanim spojlerima, svjetla za maglu naprijed i nazad, aluminijske felne,...
- Yugo GVC je, kako mu i ime kaže, kabriolet (C - Cabriolet). Da bi ovaj automobil bio funkcionalan ojačana je cjelokupna karoserija, a posebno okvir vjetrobranskog stakla čime nije bilo tzv. roll bar-a. Platneni krov se dizao/spuštao električnim putem. Kako su sve te preinake povećavale cjenu kabriolet se nudio samo sa najačom motorizacijom.
Ova novorazvijena i predstavljena paleta za američko tržište je modelska 1988. Inače, to je rekordna godina po broju prodatih Yugo automobila u SAD sa 48.617 primjeraka.
Za domaće tržište proširena je paleta modela koja se razlikuje po količini opreme, no razlika u opremi je zaista mala, recimo AX je imao naslone za glavu i antenu za radio aparat dok model A nije imao te dvije stavke u spisku opreme. Prema tome, u zavisnosti od količine opreme (i motorizacije) nudili su se sledeći modeli:
- Zastava Yugo 45E
- Zastava Yugo 55E
- Zastava Yugo 45EX
- Zastava Yugo 55EX
- Zastava Yugo 45A
- Zastava Yugo 55A
- Zastava Yugo 45AX
- Zastava Yugo 55AX
Time se Yugo nudio u širokom rasponu cijena te je ove godine produkcija došla do šestocifrene brojke, odnosno Yugo je proizveden u 103.157 primjeraka.

1988 god. - Yugo je popularan, zato se odlučuje da to postane ime marke za sva vozila iz Kragujevca. Novo ime modela je Koral. Takođe se zaključilo da se širokom ponudom modela komplikuje proizvodnja i distribucija automobila tako da postoji samo jedan nivo opreme vezan za jednu motorizaciju. Što se motorizacije tiče uvodi se jači motor koji iz 1.116 kubika izvlači 60 KS, dok je top model opremljen motorom radne zapremine 1.301 kubika i koji ima 65 KS. Tim izmjenama paleta modela je:
- Yugo Koral 45
- Yugo Koral 55
- Yugo Koral 60
- Yugo Koral 65
Proizvodnja se zaustavila na brojci od 112.453 primjeraka. Što se američkog tržišta tiče tu je plasirano 31.583 automobila sa znakom Yugo.

1989 god. - već se nekoliko godina pričalo o elektronskom ubrizgavanju goriva (Electronic Fuel Injection - EFI) tako da je najveći motor dobio i tu vrstu napajanja gorivom. Takođe je ponuđena i kabriolet verzija na tlu Evrope. Na kabriolet modelu su kupci mogli da biraju hoće li napajanje preko dvogrlog karburatora ili preko ubrizgavanja. Ti novi modeli su: Yugo Koral 65EFI, Yugo Kabriolet 1.3 i Yugo Kabriolet 1.3EFI. Moguće da su ovi modeli ponuđeni zato što je u SAD naglo opao inters za Yugo đe se prodao u 10.391 primjeraka. Što se tiče proizvodnje, ostvaren je rekord jer Yugo u svim verzijama napravljen u 124.913 primjeraka.

1990 god. - Inoćenti (Innocenti) je italijanski proizvođač automobila koji je poznat po tome da nudi jeftina prevozna sredstva. Kako mu se program uglavnom zasnivao na tehnički zastarjelom automobilu BMC Mini koji se razlikovao od originala po Bertone dizajnu, tako mu je prodaja padala pa ga od De Tomasa preuzima Fiat. Prvi ugovor po preuzimanju je sklopljen sa Zastavom iz Kragujevca đe bi se Koral za Italijansko tržište markirao kao Inoćenti. Za italijansko tržište bila su namijenjena tri modela:
- Innocenti Koral 45
- Innocenti Koral 55
- Innocenti Cabrio 65
Sva tri modela su bila bogato opremljena, a cijena je bila privlačna (7.700.000 lira), no, automobil je već dostigao svoj vrhunac, poslije deset godina na tržištu nisu se očekivale velike prodajne brojke. Već sam pisao (post o ,,Stojadinu'') da je planirano da se najkasnije do 1994 godine prekine sa proizvodnjom ,,Stojadina'' čiju bi ulogu tada preuzela Florida (biće i o njoj poseban tekst), a uhodavanjem proizvodnje radilo bi se na razvoju novog malog automobila. Recimo, prodaja u Sjedinjenim Američkim Državama se zaustavila na 5.659 čime je dosta vozila ostalo na lageru. Proizvodnja Korala je pala ispod 100.000 primjeraka (tačnije, proizvedeno ih je 91.872). Time je u periodu od 1980 - 1990 godine proizvedeno 640.456 primjeraka ovog malog automobila čime se može reći, bez pretjerivanja, da je imao uspješnu desetogodišnju karijeru. U SAD se prodavao još dvije godine da se očisti lager (1991 god. u 2.509, a 1992 god. u 1.311 primjeraka). U Italiji je 1993 godine propisano da novi automobili moraju imati katalizator, a kako Koral nije imao taj dio u izduvnom sistemu Innocenti Koral (u sve tri verzije) se prestaje prodavati na Italijanskom tržištu. Interesantan je podatak da se i tokom 1992 godine prodavao u Italiji iako su onome što je ostalo od Jugoslavije uvedene ekonomske sankcije. Pravni razlog je: Innocenti je italijanska marka.

1994 god. - Ekonomske sankcije su uvedene u maju 1992 godine, ali je još 1991 godine prekinuta saradnja sa mnogim kooperantima širom nekadašnje Jugoslavije (bilo ih je više od 1.400) te se proizvodnja radila od materijala koji su ostali na zalihama. To je bilo moguće jer je prodaja automobila, naspram negdašnjih brojki, bila simbolična. Naravno, počelo je i kakvo takvo osvajanje proizvodnje pojedinih komponenti. Recimo, plastični dodaci na karoseriji (branici, spojleri, usisnici, maska hladnjaka, ...) čiji je dizajn... reći ću samo upitan..., takođe se tkanina u oblozi vrata mjenja, montiraju se retrovizori koji su podesivi iz kabine, montiraju se sjedišta koja su do tada bila namijenjena za izvozne modele (tzv. katapult sjedišta), montira se i drugačija instrument tabla,... Da, tako je napravljen novi model koji je ponio ime Yugo Koral CL i to je bio tzv. top model u gami.

1995 god. - U decembru su ukinute ekonomske sankcije, a dalji napredak ovog automobila se ogleda u tome što mu je promijenjeno ime tako da paletu čine:
- Yugo Tempo 1.0
- Yugo Tempo 1.1
- Yugo Tempo 1.3
Predhodno opisani opremljeniji automobil zadržava ime tako da se i dalje nudi sa imenom Yugo Koral CL.

2000 god. - Krajem 1998 godine pripremljen je nasljednik za Koral CL čija je premijera trebala da bude 1999 godine. Zbog bombardovanja fabrike premijera je odložena pa smo taj model vidjeli na sajmu u Beogradu godinu kasnije. Ime tog modela je Yugo Ciao i zapravo je blaga evolucija prethodnika sa nešto kvalitetnijim materijalima, a oprema poput obrtomjera, kožnog obruča upravljača, sjedišta sa bočnim osloncem, audio sistema, centralno zaključavanje, spušteno zadnje vješanje,... je bila serijska.

2001 god. - Počela prodaja prvih pilot serija automobila Yugo Koral In. To je redizajnirani model, a sam dizajn potpisuje francuska dizajnerska kuća Heluiez. Projektni zadatak koji je postavljen francuzima podrazumijevao je da se ne mjenja limarija čime se sprečava potreba za izradom novog alata što bi u krajnjoj liniji poskupjelo gotov proizvod. Najmanji motor sa 45 KS je prestao da se proizvodi.

2002 god. - Počela serijska proizvodnja modela ,,In'' koji se mogao birati sa 6 (šest) vrsta pogonskog motora, i to pet koji su već poznati, a koji dolaze iz fabrike 21. maj - Beograd (DMB): 1,1 litarski sa 55 i 60 KS, te sa ubrizgavanjem đe razvija 63 KS i 1,3 litarski sa 65 KS, odnosno 68 KS u verziji sa ubrizgavanjem. Šesti motor je 1,1 litreni iz PSA grupacije koji razvija 60 KS. Time je paleta ,,In'' modela bila:
- Zastava Koral In 1.1 55
- Zastava Koral In 1.1 60
- Zastava Koral In 1.1EFI 63
- Zastava Koral In 1.1EFI 60
- Zastava Koral In 1.3 65
- Zastava Koral In 1.3EFI 68
Recimo, standard su električno regulisana halogena svjetla, no, ono što je do tada bilo nezamislivo, postojala je lista sa dodatnom opremom. Ta lista nije bila velika (centralna brava, audio sistem sa četri zvučnika, nasloni za glavu i pojasevi na zadnjoj klupi, TNG uređaj i metalik boja), ali, eto, postojala je. Takođe se za verzije bez redizajniranih detalja ukida ime Tempo i vraća ime Koral. Da, ako niste primijetili vraćena je ime marke Zastava, tako da je ime Yugo otišlo u istoriju.

2007 god. - urađena posljednja modifikacija prije gašenja proizvodnje. Na Koral In modelima je ugrađena nova instrument tabla, te novi retrovizori koji su ,,skinuti'' sa modela Fiat Seiceno.

2008 god. - Primijetili ste da sam u periodu od 1980 do 1990 godine detaljnije pisao, a o periodu od 1991 do 2008 godine sam ,,protrčao''. Jednostavno, kao što sam već napisao, u prvorečenom periodu od deset godina ih je proizvedeno 640.456, dok ih je u zadnjih sedamnaest godina proizvedeno u 153.972 primjeraka (poređenja radi, samo u SAD Yugo se prodao u količini od 139.875 primjeraka za duplo manji vremenski period). U Kragujevcu je poslije 1991 godine maksimalna godišnja proizvodnja bila do 15.000 automobila, a sam ,,Jugo'' nije dolazio do petocifrene brojke proizvedenih. Dakle, ni blizu onoj veličini kakav je nekada bio. U svakom slučaju, 11 novembra je sa proizvodne linije sišao poslednji, a bio je to 794.428 primjerak koji je nosio oznaku Zastava Koral 1.1 ekonomik sa serijskim brojem šasije 1116076 i serijskim brojem motora 1628756. U toku proizvodnog procesa neko je na prednjem vjetrobranu zalijepio papir na kome je pisalo: ,,Ćao, nema više''.
Pohvale za post: 3
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 2:22 am

Slika
Yugo GV, iskrcavanje u SAD
Slika

Slika
Yugo GVC
Slika
prototip iz 1996 godine koji je poslat u SAD da se pokuša povratak na to tržište
Slika

Slika
Pohvale za post: 4
JohnnyLee
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 10075
Pridružio se: Čet Maj 14, 2009 10:17 am
Lokacija: Јерковић
Kontakt:
Pohvaljen: 5498
Pohvalio: 7942

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod JohnnyLee » Uto Mar 31, 2020 10:59 am

сада постави и о Флориди
где год да кренем, тај град ме прати
Београд мој, себи ме врати
где год да одем, тај град ме чува
кроз моју главу кошава дува
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Uto Mar 31, 2020 4:28 pm

Odlično čekaju se sledeci modeli inače nedavno je na Tv bio zastavom kombi koji je 30 god staji u garaži u fabrickom stanju ne vozen...
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 7:31 pm

Pozdrav svima, za Floridu sam već kačio, danas idemo na....

Stojadin
(Zastava 101, Yugo GX, Yugo Skala, Zastava Skala)
najpopularniji automobil u Jugoslaviji, jedini u tiražu od preko milion primjeraka

Naravno, kao i obično priču počinjem sa originalnom. Bilo je i prije Fiata 128 automobila sa prednjim pogonom (npr. kod Citroena to je bila jedina vrsta pogona), no, niko nije uspio do tada da napravi tako revolucionarnu koncepciju da je sve pristupačno (kvačilo npr.) a da zauzima tako malo mjesta (manje od 20% vozila zauzimaju mehaničke komponente dok je ostatak korisna zapremina vozila), te su se u relativno maloj karoseriji mogli udobno smjestiti putnici i prtljag. Krenimo redom.

1964 god. - Autobjanki (Autobianchi) je osnovan 1955 godine kao luksuzna marka Fiata, te kao i ispitni poligon za nove tehnologije. To praktično stečeno znanje se kasnije koristilo za unapređenje Fiatovih vozila. Upravo je ove godine prestavljen automobil (Autobianchi Primula) sa pogonom na prednje točkove, smaknutim mjenjačem iznad diferencijala i nejednakim poluosovinama. Poprečno smješten motor je zauzimao desnu stranu motornog prostora, a mjenjač i diferencijal lijevu stranu. Motor je bio iz modela Fiat 1100 D. Ova koncepcija je štedjela prostor, a za razliku od ostalih modela sa prednjim pogonom nije se morao vaditi motor da bi se servisiralo kvačilo. Naravno, belježeni su svi nedostaci, te se tako pažljivo razvijala koncepcija novog Fiata.

1967 god. - Počeo je razvoj novog vozila koje je imalo kodnu oznaku X1/1. Glavni konstruktor automobila je Dante Điakosa (Dante Giacosa), dok je za konstrukciju motora bio zadužen Aurelio Lampredi. Razvijeno je nekoliko prototipova.

1969 god. - Predstavljen Fiat 128 sa linijama karoserije koji podsjećaju na modele Fiat 124 i Fiat 125. Nezavisno vješanje na svim točkovima, velika ponuda prostora u automobilu dugačkom 3,85 m, uz, naravno, prednji pogon i četvorocilindrični vodom hlađeni motor oznake 128.A.000 koji iz radne zapremine od 1.116 kubika izvlači 55 KS su neke osnovne tehnikalije ovog vrlo naprednog automobila. Sa težinom nešto većom od 750 kg ta motorizacija je bila dovoljna za 140 km/h. Uz standardnu karoseriju sa četvoro vrata ponuđena je i ona sa dvoje vrata.

1970 god. - Osim što je ponio titulu ,,Evropski automobil godine'' ponuđena je još jedna varijanta karoserije, u pitanju je karavan sa troje vrata (Fiat 128 Familiare).

1971 god. - Na osnovu dvovratne verzije predstavljen model Fiat 128 Rally koji za pogon ima motor oznake 128.A1.000 koji iz 1.290 kubika izvlači 67 KS. Takođe je predstavljen i Fiat 128 Coupe koji ima drugačije dizajniranu karoseriju, a koji se nudio sa oba motora (1.116 i 1.290 kubika).

1972 god. - Prvi redizajn koji podrazumijeva pojedine detalje poput maske hladnjaka.

1974 god. - Predstavljen Fiat 128 Special koji u četvorovratnoj karoseriji ima veći motor (1.290 kubika).

1975 god. - Novi model Fiat 128 3P Berlinetta je zamjena za Fiat 128 Coupe, a može se reći da mjenja i Fiat 128 Rally jer je ovo i zadnja godina za Fiat 128 Rally.

1976 god. - Slijedi veći redizajn sa drugačijim branicima, četvrtastim svjetlima, većim svjetlima nazad, izmijenjenom unutrašnjošću, te pojedinim izmjenama u motoru. Umjesto modela Fiat 128 Familiare nudi se Fiat 128 Panorama.

1979 god. - kako je prethodne godine predstavljen nasljednik modela Fiat 128 (Fiat Ritmo) tako se prestaje sa proizvodnjom modela Fiat 128 Special i Fiat 128 3P Berlinetta.

1980 god. - Prestaje proizvodnja modela Fiat 128.

1985 god. - prestaje proizvodnja modela Fiat 128 Panorama. Fiat 128 je prodat u više od tri miliona primjeraka u svim navedenim verzijama.

Da, puno varijanti, no nije se samo u Italiji proizvodio/montirao. Recimo, u Egiptu (Nasr) se sklapao do 2009 godine. U Argentini se proizvodio od 1971 do 1990 godine đe su razvili i sopstvene verzije karoserije kao što je petovratni karavan (Fiat 128 Rural), dok je redizajn iz 1983 godine plod njihovog razvoja od kada i nosi naziv Super Europa. Montirao se i u Kolumbiji (Compañía Colombiana Automotriz), kao i Šri Lanci (Upali Motor Company). Recimo, u Španiji (Seat) su pravili sopstvenu karoseriju. Interesantna verzija je razvijena u Torinu namijenjena za Južnoafričko tržište prestavljena je 1978 godine, to je verzija sa tovarnim djelom (pick-up) koja ima nosivost 500 kg. Pomenuh li Jugoslaviju? Tu je verzija 128-ica imala, možda, i najmoderniju varijantu...

Vratimo se u tu 1969 godinu u Kragujevac. Tada se proizvodni program putničkih vozila sastojao od Zastave 750 i Zastave 1300, odnosno Zastave 1500. Bio je potreban automobil kojim bi se popunila praznina između ova dva automobila. Odgovor je licenca, ali ne najmodernijeg automobila, jer ista tada košta, tako da je najbliže dogovoru bila licenca za Fiat 124, ili se ipak našlo neko drugo rješenje...

1969 god. - Hečbek verzija je odbijena od uprave Fiata jer se smatrala previše futurističkom, te da neće zbog toga biti prihvaćena od kupaca. Dante želi da plasira hečbek verziju jer vjeruje da je to budućnost klase, a kako Fiat nije htio to da uradi Crvena Zastava je dobila priliku da povoljno otkupi licencu za tada najmoderniji automobil u Evropi, te se Kragujevac našao na mapi naprednih evropskih fabrika (u tehnološkom i dizajnerskom smislu).

1971 god. - Zastava 101 predstavljena 15. marta na Beogradskom salonu automobila. Počela je probna proizvodnja, te uhodavanje iste tako da je te godine iz Kragujevca sišlo 508 primjeraka Zastave 101.

1972 god. - počinje serijska proizvodnja, nude se dva modela: Zastava 101 Standard (sjedišta sa crnim skajem, crna kugla ručice mjenjača) i Zastava 101 De Luxe (sjedišta sa crvenim skajem, crveni tepih, hromirane lajsne na tapacirima vrata, imitacija drveta na prednjem panelu, providna kugla ručice mjenjača sa slovom Z unutra, hromirane lajsne na pragovima i ivicama krova. Ukupno ih je proizvedeno 14.293 kom. te godine.

1973 god. - potražnja raste, pa se brojka proizvedenih penje na 36.163 kom. godišnje.

1974 god. - Zahvaljujući ovom modelu proizvodnja se više nego udvostručila u Kragujevcu, a ,,Stojadin'' se napravio u 53.573 primjeraka.

1975 god. - Proizvodnja i dalje raste tako da je napravljeno 59.799 primjeraka ,,Stojadina''.

1976 god. - standardni model dobija crnu masku sa saćama (ranije siva), a umjesto Zastave 101 De Luxe počinje da radi Zastava 101 L koja se od modela DeLuxe razlikuje po novim branicima sa gumenom lajsnom, a maska je bila drugačijeg dizajna sa dve srebrne horizontalne linije. Od opreme je imala električnu pumpu za prskalice za pranje vjetrobrana, svjetlo za hod unazad, servo-uredjaj za kočenje, pokazivač temperature motora (ranije signalna lampica), upaljač za cigarete, te plišani tapaciri i sjedišta. Naslon sjedista je mogao da se obara unazad. Standardni model ima oznaku Zastava 101 B i dobio je sjedišta iz modela Zastava 101 L (na obaranje). Izmjena u motoru je podrazumijevala bregastu osovinu sa širinom brega od 20 mm (prije 14 mm). Da su izmjene dobrodošle govori i podatak o 68.632 proizvedena primjerka.

1977 god. - osim na domaćem tržištu potražnja za ovim automobilom raste i na izvoznim tržištima tako da brojka od 77.869 proizvedenih tokom jedne godine ne čudi.

1978 god. - približava se maksimumu proizvodnje sa 82.146 primjeraka u godinu dana.

1979 god. - Počinje da se proizvodi nova gama modela koja je predstavljena u prethodne dvije godine. Zastava 101 S (Super) ima branik bez odbojnika sa crnim plastičnim navlakama na krajevima, četvrtaste farove, novu masku hladnjaka, brisače u crnoj boji, pokretni dijelovi kvake su takođe u crnoj boji, te male plastične kape na sredini felne (ranije hromirane rotkapne). Volan je sada manjeg prečnika sa prorezanim paocima i velikim slovom Z na testeru sirene. Prednja sjedišta imaju integrirani naslon za glavu. Od opreme je ugrađen grijač zadnjeg stakla i signal nedovoljnog nivoa glicerina za kočnice te za ručnu. Moglo se birati između četiri boje tapacira: crna, siva, bijela i crveno-narandžasta. Zastava 101 S je za pogon imala motor od 1.116 kubika koji se napajao preko dvogrlog karburatora WEBER 30/32 DMTR 90/250, te je uz izduvu granu iz 4 u 2 u 1 razvijao 64 KS. Zastava 101 Confort je bila isto opremljena kao i Zastava 101 S s' tim da je imala plastične lajsne na blatobranima i vratima. Na testeru sirene je bio natpis ZASTAVA, a nasloni za glavu na prednjim sjedištima nisu bili integrisani. Zastava 101 Confort se nudila sa dva motora. Osnovni (bazni) sa 1.116 kubika koji se napaja jednigrlim karburatorom IPM 32 MGV 10 dok je stepen kompresije bio 9,2:1. Drugi motor je imao 1.290 kubika te se napajao preko karburatora IPM 32 MGV 25/250, uz stepen kompresije 9,1:1. Zastava 101 Special je osim nabrojane opreme imala još obrtomjer te na mjesto pepeljare instrumente koji su pokazivali pritisak ulja u motoru i temperaturu rashladne tečnosti (pepeljara je bila smještena na centralnoj konzoli ispred mjenjača). Zastava 101 Special je imala motor od 1.290 kubika koji se napajao preko dvogrlog karburatora WEBER 32/32 DMTR 90/250, te uz izduvnu granu iz 4 u 2 u 1 razvijao je 73 KS. Zastava 101 Mediteran je trovratna varijanta karoserije koja je imala i drugačiju masku sa okruglim farovima. Na testeru sirene je bio natpis ZASTAVA, a nasloni za glavu na prednjim sjedištima nisu bili integrisani. Za Mediteran su bila predviđena dva motora, bazni od 1.116 kubika sa 55 KS i onaj iz modela Special od 1.290 kubika sa 73 KS. Te godine je najviše proizvedeno ,,Stojadina'' u njegovoj skoro četrdesetogodišnjoj karijeri te je dostigao brojku od 87.112 primjeraka.

1980 god. - Uz istu gamu kao prošle godine (Zastava 101 S, Zastava 101 Comfort, Zastava 101 Special i Zastava 101 Mediteran) proizvedeno je 82.090 primjeraka ,,stojadina''.

1981 god. - poslije deset godina na sceni ,,stojadin'' ima godišnju produkciju od 73.204 kom.

1982 god. - sada se godine nastanka automobila već primjete pa je i proizvodnja pala na 50.533 primjeraka.
Pohvale za post: 3
tragac
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 5224
Pridružio se: Uto Apr 05, 2011 2:35 pm
Lokacija: RAKOVICA
Kontakt:
Pohvaljen: 3112
Pohvalio: 6000

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod tragac » Uto Mar 31, 2020 7:40 pm

'Temperamentni štediša '....više bi mu pristajali 'Tempirani štednjak' Stojadin je izmislio auta za yuga
U kući koja ne lupa u šerpe problem su zarđale kašike.
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 7:45 pm

Slika
prototip iz 1968 godine
Slika

Slika
Zastava 101 iz 1971 godine
Slika
Zastava 101 na beogradskom sajmu 1971 godine
Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
Pohvale za post: 3
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 7:46 pm

Stojadin II dio

1983 god. - došlo je vrijeme za redizajn čime se prekida sa proizvodnjom svih dosadašnjih modela. Prestavljena je Zastava 101 GT 55, odnosno Zastava 101 GT 65, koja ima nove šire hromirane branike, a u okviru kojeg se na prednjem sada nalazi poziciono svjetlo i žmigavac. Novi su bočni žmigavaci u obliku romboida na blatobranima, te maska hladnjaka i bočne lajsne na donjem djelu vrata. Čelične felne imaju novi dizajn. Unutrašnjost je uglavnom bila braon boje sa novom instrument tablom iste boje. Nova je i ručica mjenjača te rukovat parkirne (ručne) kočnice, a na dnu centralne konzole je dodata polica. Zadnja polica iza sjedišta sada se podiže zajedno sa trećim/petim vratima. Vješanje je mekše, a da bi se kompezovalo na ležanju vozila isto je niže. Zastava 101 GTL ima potpuno novu instrument tablu sa duplim prekidačima sa lijeve i desne strane. Standard je signalna lampica za neispravne kočnice. Nove su i komande za ventilaciju i grijanje, a ispred suvozača se našao veliki zatvoreni pretinac iznad kojega je bila i otvorena polica. Poboljšane su kočnice tako što je rezervoar za kočionu tečnost smješten na nosač akumulatora (ranije na unutrašnjem blatobranu) čime se skraćuju instalacije, a dodatno je usavršeno zaptivanje kočionih cilindara. Time se trebalo preduprjediti curenje kočione tečnosti i stvaranja vazdušnih čepova. Osim rečenih nivoa opreme (GT i GTL) moglo se birati između petovratnih i trovratnih karoserija. Što se motora tiče u pitanju su motori sa 1.116 kubika koji opremljen sa jednogrlim karburatorom IPM 32 MGV 12 razvija 55 KS i onaj sa 1.301 kubikom koji preko dvogrlog karburatora WEBER 30/32 DMTR 90/250 razvija 65 KS, a koji sada imaju sajlu za gas (ranije preko sistema poluga). Tim izmjenama proizvodnja je zadržana na sličnom nivou tako da je napravljeno 50.288 primjeraka ,,stojadina''.

1984 god. - da je redizajn dao rezultate govori i to da se proizvodnja zaustavila tek na 55.995 kom.

1985 god. - redizajn može da održi neki model još svega tri-četri godine, a to govori i podatak da ih je proizvedeno u 47.068 primjeraka.

1986 god. - pad proizvodnje na 33.731 primjeraka govori o ,,umornom modelu''.

1987 god. - na talasu uspjeha modela Jugo (Yugo) odlučuje se da se sada svi modeli zovu Yugo tako da u zavisnosti od motorizacije imamo modele Yugo 1.1 GX, odnosno Yugo 1.3 GX. Osim imena izmijenjene su neke lajsne te umjesto oznaka ,,Z'' i natpisa Zastava imaju oznake ,,Y'' i natpise Yugo. Takođe se ponovo montiraju čelične felne sa okruglim otvorima. Izduvna grana je iz 4 u 2 u 1, te je izmijenjen razvodnik paljenja čime su zapravo zaokružene sve izmjene pa ne čudi da se proizvodnja zaustavila na 30.231 kom.

1988 god. - zadnja modifikacija pred gašenje (kako se to tada mislilo) podrazumijevalo je i novo ime Yugo Skala 55, odnosno Yugo Skala 65 sa jačom motorizacijom. Maska hladnjaka je crna sa srebrnim lajsnama od fara do fara sa srebrnim okvirom na sredini. Na haubi se nalazi plastični uvodnik vazduha, a nove su i bočne lajsne. Leptir staklo se više ne otvara te je retrovizor sada postavljen u visinu stakla tako da ga je moguće podešavati iz kabine. Moglo se birati između crnih dubokih branika ili metalnih sa crnim plastičnim rubovima kao kod prethodnih modela. Postoji i mogućnost doplate za felne od lake legure (5Jx13 H2). Što se unutrašnjosti tiče više nema šarenila pa se može uzeti ili sa komplet sivom ili komplet oker bojom. Sjedišta su sada drugačije napravljena (udobnija su). Umjesto platinskih dugmadi ugrađuje se elektronsko paljenje Boš (Bosch) dok Yugo Skala 65 ima petostepeni mjenjač i stabilizacionu polugu (tzv. balans štanglu) te novi dvogrli karburator WEBER 7Y2M-RA sa automatskim sauhom. Osim petovratne nudi se i trovratna karoserija. Proizvedeno ih je 25.519 kom.

1989 god. - u petogodišnjem planu razvoja predviđeno je da se postepeno prekida sa proizvodnjom ,,stojadina'' s' tim da se ista potpuno ukine do 1993 ili najdalje 1994 godine. Kada se pojavila prva generacija hečbeka niže-srednje klase ,,stojadin'' je bio moderan automobil, a po nekim parametrima i ispred konkurencije. Da bi to potvrdio evo kojim se redoslijedom predstavljala prva generacija kompaktnih hečbeka:
- 1967 god. - Simca 1100
- 1971 god. - Zastava 101
- 1971 god. - Alfa Romeo Alfasud
- 1974 god. - Volkswagen Golf I
- 1976 god. - Renault 14
- 1979 god. - Opel Kadett D
- 1980 god. - Ford Escord MkIII
Evropsko tržište (zapadna Evropa) prihvata koncepciju kompaktnih hečbeka te se sve više proizvođača uključuje u taj segment. Kako je ,,stojadin'' bio prilično napredna konstrukcija mogao je da se nosi sa nastupajućom konkurencijom u vidu druge generacije koja osvaja sve više kupaca:
- 1978 god. - Fiat Ritmo
- 1978 god. - Talbot Horizon
- 1981 god. - Renault 11
- 1983 god. - Volkswagen Golf II
- 1983 god. - Alfa Romeo 33
- 1984 god. - Opel Kadett E
- 1985 god. - Peugeot 309
- 1986 god. - Ford Escord MkIV
Kada se tržište Zapadne Evrope osvoji (a taj prodor je uradio ,,stojadin'') onda to tržište treba zadržati. Pojavljivanjem treće generacije kompakta ,,stojadin'' je postao zastarjeli model, te je zato predstavljena Florida (o njoj će biti posebna priča) koja bi, po planovima, do 1994 godine zamjenila ,,stojadin'' te zauzela njegovo mjesto na tržištu Jugoslavije i tržištu Evrope (koje je bitno zbog priliva deviza). Da su planovi bili dobri govori i dinamika pojavljivanja treće generacije vozila niže-srednje klase đe je hečbek uglavnom najčešća opcija:
- 1988 god. - Fiat Tipo
- 1988 god. - Renault 19
- 1990 god. - Ford Escord MkV
- 1991 god. - Citroen ZX
- 1991 god. - Volkswagen Golf III
- 1991 god. - Opel Astra
- 1993 god. - Peugeot 306
- 1994 god. - Alfa Romeo 145
Uostalom, da je to pravilna odluka govori i sve manja potražnja za ,,stojadinom'' kojih se te godine napravilo u 27.391 primjeraka, nešto više nego prošle godine čemu je doprinijela opisana modernizacija.

1990 god. - kao prvi dio plana povlačenja modela sa tržišta prekida se proizvodnja modela sa troje vrata, a potvrda o već umornom modelu stiže u vidu sve manje potražnje pa je ove godine napravljeno svega 19.385 primjeraka ,,Stojadina''.

1991 god. - eh, bilo je malo odmora od politike na ovoj temi, no opet je neizbježna jer je ista zaslužna za dalji život ovog modela. Ukratko: prethodne godine Komunistička Partija Slovenije napušta Komunističku Partiju Jugoslavije čime je označen kraj jednopartizma, te se ove godine u svim republikama održavaju izbori. Takođe se iste godine na referendumima u Sloveniji, Hrvatskoj i Makedoniji izglasava nezavisnost koja biva proglašena ove godine, te izbijaju i prvi oružani sukobi. Šta to znači za ,,Stojadin'' i fabriku u Kragujevcu? Prestanak sigurne dobave komponenti od proizvođača koji su raspoređeni po čitavoj Jugoslaviji. Takođe to znači da svi planovi ,,padaju u vodu'', te se i oni modeli koji su proizvedeni (od zatečenih zaliha) sve teže plasiraju na tržište.

1992 god. - politička situacija se dalje zaoštrava, a kako je i Bosna i Hercegovina proglasila nezavisnost tako Srbija i Crna Gora formiraju novu državu koja se zove Savezna Republika Jugoslavija a koja je zbog ratnih dejstava od strane UN ,,čašćena'' ekonomskim sankcijama. To znači da nema nabavke potrebnih komponenata iz uvoza, te da se mora raditi sa postojećim zalihama, a dalja produkcija zahtjeva i da se osvaja proizvodnja. Tada se sklapaju modeli od onoga šta se ima na lageru tako da se teško može pisati o nekom određenom modelu sa prepoznatljivim karakteristikama.

1995 god. - ne, nije se prekinula proizvodnja kako je to planirano krajem osamdesetih već se usljed novonastale socio-ekonomsko situacije (prekid sankcija) stiču uslovi za dalju modifikaciju ,,stojadina''. Te izmjene nisu bile velike, tek da se dobije novo ime Yugo Skala 55C, odnosno Yugo Skala 65C. Petostepeni mjenjač i stabilizacione poluge (tzv. balans-štangle) postaju standard. Zadnje svjetlo za maglu, kao i ono za osvjetljenje prtljažnika takođe postaju dio standardne opreme. ,,Korak unazad'' su retrovizori koji se sada nalaze ispod linije stakla i ne mogu se podešavati iznutra (retrovizori sa starijih modela Korala). Najveća promjena je instrument tabla.

2002 god. - povratak imena Zastava tako da je novo ime Zastava Skala 55, odnosno Zastava Skala 65 za jači model. Osim izmjene imena novi su i plastični branici sa modela Zastava 128. U unutrašnjosti je kraća centralna konzola sa pepeljarom na dnu.

2007 god. - dosta izmjena koje podrazumijevaju novu instrument tablu sa digitalnim brojačem pređenih kilometara uz elektronski brzinomjer i obrtomjer. Stakla na zadnjim vratima više nemaju tzv. leptir dio, retrovizori su sa modela Zastava 10 (Fiat Punto), kao i poluosovine te pojedini sitni dijelovi.

2008 god. - prestanak proizvodnje 23 novembra poslije proizvedenih 1.045.458 primjeraka ,,stojadina'' u trideset i sedam godina života najpopularnijeg jugoslovenskog automobila. U zadnjih 18 godina proizveden je tek u 69.928 primjeraka (godišnji prosjek manji od 4.000) što zapravo i nije toliko loše s' obzirom na zastarjelu koncepciju i da se nije izvozio. A svojevremeno...

Zastava 101 se zbog svoje moderne koncepcije tokom sedamdesetih i osamdesetih izvozila u Francusku, Belgiju, Holandiju, Dansku, Njemačku, Veliku Britaniju, Grčku, Bugarsku, Tursku, Sovjetski Savez, Poljsku (đe se i proizvodio), Čehoslovačku, Jordan, Sudan, Južnoafrička Republiku, Egipat, Siriju, Čile, Argentinu,... Izvozni modeli nisu nosili oznaku 101 (Pežo je registrovao sve brojčane oznake koje imaju nulu u sredini) te se najčešće prodaje kao Zastava 1100. Recimo Zastava 101 Special se u Francuskoj prodavala kao Zastava Nogaro. Kada se sa imena Zastava prešlo na ime Yugo opet nije na svim tržištima prodavana kao Skala, recimo za tržište Velike Britanije imala je oznake: Yugo 311 (3 vrata, motor 1.1), Yugo 313 (3 vrata, motor 1.3), Yugo 511 (5 vrata, motor 1.1) i Yugo 513 (5 vrata, motor 1.3).
Pohvale za post: 4
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 8:06 pm

Za kraj da pomenem da se u Zastavi proizvodio i originalni model sa stepenastim zadnjim krajem koji je imao oznaku kao original pa se prodavao kao Zastava 128. Njegova proizvodnja je počela 1980 godine (da, prestankom proizvodnje u Italiji alat za proizvodnju je prebačen u Jugoslaviju), a prestao je da se proizvodi 2003 godine. U tih 23 godine staža nije postigao ni približan uspjeh kao ,,stojadin'' što govori i brojka od ukupno 228.274 proizvedenih primjeraka Zastave 128. Osim toga postojala je teretna verzija (prva oznaka Zastava 101 T, a poznatija kao Zastava Poly, odnosno kao Yugo Poly) koja se proizvodila u Somboru od 1983 do 2009 godine.

,,Stojadin'', većina ga zna po tom nadimku (bilo ih je još) i bez obzira na sve ostaje činjenica da je to svojevremeno bio vrlo moderan automobil (što potvrđuju i pojedini sportski internacionalni uspjesi) kojega je u međuvremenu vreme pregazilo i umjesto da je proizvodnja na vrijeme prekinuta danas bi ovo bio kultni automobil, ovako je svojim životarenjem izblijedio ono što je ovaj automobil uistinu bio.

Slika

Slika

Slika

Slika
Pohvale za post: 4
Žika
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 5444
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 6304
Pohvalio: 1663

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Žika » Uto Mar 31, 2020 8:26 pm

Slično sada radi i Fiat. Da li će ga Peugeot izvući ostaje da vreme pokaže.
Mada je i Peugeot isto radio osamdesetih sa pojedinim modelima.
Recept za neuspeh.
Da je zastava imala pametnijeg vođu bilo bi daleko bolje, kec je trebao već početkom osamdesetih da ima naslednika kao što je Ritmo nasledio 128.
Dušan Gruden je radio u razvojnom centru Porsche-a i osamdesetih je Zastavi nudio pomoć oko razvoja, tehnoligija i sločno, debili su ga ladno odbili. E ta sujeta je zabila katanca Zastavi.
Florida pored fensi odeće imala je matoru osnovu Fiata 128 i to joj je bila omča oko vrata. To i porađajne muke što proizvodnja nije mogla nikako da krene.
Pohvale za post: 2
razgradjevinar
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1794
Pridružio se: Ned Avg 22, 2010 7:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 2389
Pohvalio: 1902

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod razgradjevinar » Sre Apr 01, 2020 6:11 pm

gilipteru, puno hvala na tekstovima i forkama
Pohvale za post: 1
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 84
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 96
Pohvalio: 289

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Sre Apr 01, 2020 8:07 pm

Molim lepo, ima dosta toga, hvala ljudima na Caffe del Montenegro.

Ja sam ostao zapanjen šta se sve od automobila, motora, kamiona i drugih vozila radilo u bivšoj Jugi.

Od Zastava programa vozio sam se u većini modela: 1300, 1500, 127, 126, Yugo 45, 55, 65 cabrio, Florida, 132, Fića 750, 850, Abart model, Uno, otac mi je bio ponosni vlasnik Zastava 101 Mediteran, a pre toga vozio je Ami 8 iz Cimosa i pričao hvalospeve o Citroen vozilima, nažalost GS je bio preskup, pa se odlučio za 101 Mediteran.

Moja životna želja je da nadjem iole dobru 132-ku, da je sredim, to je za mene najlepši Fiat model.
Pohvale za post: 1
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Pet Apr 03, 2020 12:16 pm

Хвала на труду.
Због својих година, памтим све те моделе и цео развојни пут. Растао сам заједно са тим аутомобилом.
Неке од њих сам имао прилику да возим, неке кроз време чежњиво гледао...
Та грешка Италијана са одбацивањем ове каросерије скупо их је коштала уз њихову традиционалну траљавост.
Ако је 1974. иста концепција у голфу направила земљотрес, зашто није и могла и мало раније? Јер концепција задњег дела 128 ипак је припадала шездесетим и бацила у сенку напредност предњег дела - макферсон и попречни мотор.
Голфу је помогла и нафтна криза, а он такорећи од старта има и дизел варијанту, која је тада трошила дупло мање од бенз пандана.
Врхунац 101 јесте био на прелазу из седсмдесетих у осамдесете.
Убедљиво најбоље верзије излазе тада - супер и медитеран. Неких медитерана још увек има у првој боји! Виђам једног љубичастог (ексклузивна за њега) са крпежом само на рубовима.
Још ми у ушима одзвања рески звук мотора са 1300 кад му се нагло сасече гас. Такав мотор ишао је у ритма. И тада је Застава била у ритму са Европом. Не треба заборавити ни епску авантуру у Африци 1975.
Прелазак у осамдесете доноси много економских проблема. Тито умире и након њега брод се љуља.
Држави недостаје новца, страног, наступају несташице свега и свачега. Залеће се југо, још се производи фића. Криза је, гориво се чека у редовима и купује на бонове 40л месечно. Томе треба приписати пад продаје, не само умору модела, који постаје све очигледнији. Он тада практично нема конкуренцију. Гт, гтл су били пуцањ у празно. Ништа нарочито нису донели, а као и скала 1988. служили су да се изигра влада (СИВ) око формирања нове цене, под изговором да су то нови модели. Тада се на испоруку чека месецима, а сличан увозни ауто је више од дупло скупљи. Царина је у то време била око 70%,а ондс на збир ишао је порез. Са нешто мало либерализације и након опоравка државе, од средине осамдесетих постаје озбиљнија конкуренција у виду кооперантског увоза - опели, пежои, ренои, фолксвагени (неки модели који су продавани за динаре).
Тада је био прави тренутак за нови модел, али константна инфлација и недостатак девиза, онемогућавали су то. Било је и политичких препрека, или једноставно глупости и некомпетентности. Са почетка деведестих остаје и антологијске изјаве неког од директора: "Да је голф добар, не би га сада правили трећи пут". "Голфови се краду зато што су им лоше браве".
Кад смо код брава, 101 никада, за цео свој век није био сведен на један кључ (увек она стара Фиатова комбинација велики и мали). Прве серије нису чак ни ону црну пластику имале на глави контактног.
Након јесени 1991. свака призводња била је бесмислена и углавном су га куповале фирме и државни органи, неретко и компензацијом. У овом веку се баш како рече, претворила само у срозавање угледа и фабрике и модела.
Како год, то је сада историја у сваком смислу - обележио је једно време и у индустрији, економији, политици, друштву, породици...
РИП!
Pohvale za post: 2
Žika
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 5444
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 6304
Pohvalio: 1663

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Žika » Pet Apr 03, 2020 4:34 pm

Srećom po Zastavu da nije bilo ozbiljne konkurencije, proizvodnje jeftinog automobila u SFRJ već se uglavnom svodilo na uvoz i lepljenje značke zarad izvezene robe. TAS ov Golf, Revozov Renault 5 su bili skupi za prosečnog radnika u SFRJ, ovo ostalo što je Cimos, IDA uvozila je bilo opterećeno carinama, porezima da su gubili svaki smisao.
Da je TAS sklapao Pola ili nastavio sa Golf I/Jetta om i sa niskom cenom teško da bi Zastava nagurala ove cifre.
Uvek je država štitila Zastavu čak i previše pa su se debelo uspavali.
Pohvale za post: 2
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Pet Apr 03, 2020 8:55 pm

Можда је баш то одсуство конкуренције изазвало то. Таман је било да прате еволуцију код принципала. Кад је умрла 128, требало је да у легенду оде и 101. Не би шкодило ни да је купљена лиценца за ритма или регату, иако је са њима Фиат тада увелико био у другој лиги.
Почетак осамдесетих био је веома економски кризан. Владале су несташице све увозне робе, јер су почели да стижу кредити на отплату. Неколико година трајао је тај програм економске консолидације - стабилизације. Током њега, Застава подиже југа, улази у причу о флориди. Флорида креће, стаје, одлаже се, а црни облаци се надвијају. Од лета 1991.нема више добављача из Yu. Каква је гимнастика тада била. Сећа ли се ко југа и 101 са воланом из фиће, тапацирунга на седиштима и вратима од мебла за двосед, пластика мале привреде...? Али тада стаје и потражња.
Након санкција положај нам био политички повољан, били смо маргина у сваком погледу. Онда долази бомбардовање фабрике.
У овом веку требало је брже реаговати и тражити решење. 2008.улази Фиат, али се тим послом враћамо на почетак, у ране шездесете, када су возила у лотовима долазила и склапана. Тако је Застава извозила некада (128 у Египат, рецимо).
Никада није заживела истинска производња где би наше фирме производиле компоненте и делове. То би био велики ветар у леђа нашој посрнулој индустрији. Аутоиндустрија је најбољи лакмус стања привреде једне земље.
Сада 500л замире, држава оклева са понудом, Фиат се фемка не би ли извукао више... И опет смо на почетку. А после ове кризе вероватно ни тамо.
Pohvale za post: 1
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Pet Apr 03, 2020 9:44 pm

Heh, Branik, kako se ne bih sećao - položio sam na jugu sa fićinim volanom :) Ali, bio je odličan, utegnut kao retko koji jugo kojeg sam vozio. Generalno, imam neke simpatije prema tom autu, iako je bio kantetina, jer, sećam se, kad su počeli ponovo krediti, da je rata bila 5.000 dinara mesečno. Sad toliko plaćam kasko. Negde kontam, kad bi sad prodavali juga za te pare, da bih ga kupio da se nađe.

Pa, lepo si sve napisao: bilo je nešto dobrih serija i to je to. Čak i na tim modelima koji su imali (odličan) italijanski motor, ostalo nije valjalo. Mojoj babi se, recimo, sedamdesetih zapalio praktično nov kec na gazeli. Mediteran i Komfort su, po sveopštoj oceni, poslednji solidni kečevi, mada znam za slučaj da su se ljudi otelili sa Mediteranom koliko su išli kod majstora. Realno, trebalo je tad da batale keca i da prave nov model. Al kad pomislim dokad su Turci pravili 131, a Rusi ladu...

I sve te kooperacije sa ladom, pezejcem - bezveze. Dobro, neko je primao platu i od toga.

E, sad, u Vranju mi stoji parkiran tristać, 1975. godište, kasni model sa menjačem na podu, i imam priličnu želju da ga restauriram, jer je to baš bio dobar auto za svoje vreme, a rado sam ga vozio i devedesetih kad odem dole vozom. Jedino, ovde bi morao da mi stoji na ulici, jer nemam 'smeštaj'. A ima jedan crveni, vrh urađen, u susednom bloku, isto na ulici.
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.
Pohvale za post: 2
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Sub Apr 04, 2020 2:39 pm

U mom komšiluku ima jedan tristać teget, čovek ga vozi svaki dan, čak i prikolicu vuče.
Samo sam ga jednom vozio, takođe sa menjačem na tunelu. Ostao mi je utisak ogromnog volana i haube i krila kao aerodromske piste. Kao u fapu 13.
Umeo je dobro da povuče, i uz Zlatibor (dok je pravo) da ostavi daleko iza 101.
Ali zvuk duplog karburatora, kao i na kecu super, neprocenjivo! Kao i ona simetrija nazad čepa za gorivo i rikverc svetla.
Nego, ne mogu da se setim kako se ogoljena verzija juga zvala 1991, kad su ga vratili na izvornu opremu. Junior, čini mi se? Bez desnog retrovizora, bez grejača zadnjeg stakla, poliester branici, tabla, sedišta, bez zadnjeg brisača...
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Sub Apr 04, 2020 4:09 pm

Jeste junior.

A ja ne mogu da se setim šta je razlikovalo raniji model 45c?
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Sub Apr 04, 2020 4:28 pm

Ako misliš na koral, predstavljen je na Sajmu 1988, da bi se izigrala odluka o zamrzavanju cena.
Imao je hromirane, ili šta već, ivice rešetke hladnjaka, crvenu liniju na falcu branika koja se uklapala i nastavljala sa bočnim lajsnama, antenu i pripremu za radio (instalaciju), dvostruka stop svetla sa rikvercom (dotle samo na američkim modelima), bogatije tapacirunge, ujednačene enterijere - sivi i drap, donji klizač pojasazadnji prozori koji se bočno otvaraju, obloge ručne i menjača... Kupio sam takvog u jesen te godine.
A ako misliš na baš c, on je došao kasnije i bio daj šta daš. Pravio se od čega su imali. On je imaodrugačiju tablu, čak se vratila crna...
Iz tog kriznog doba potiče ona petrol zelena. Kao da su samo nju imali. Crvene su devedesetih već posle godinu dana počinjale da matiraju i blede. Tuga.
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Sub Apr 04, 2020 4:34 pm

Ma da, ne mislim na koral, nego baš na taj 'c'. Da li je to bio onaj sa fićinim volanom, ne sećam se.

Inače, meni je danas od svih Zastavinih modela najegzotičniji onaj kečev prethodnik, Zastava 1100, koji su šezdesetih navodno zvali 'mića' (uz 'fiću' i 'triću', tj. tristaća). Mislim da sam ga video jednom u životu, mnogo davno, a ne znam da li smo uopšte sačuvali ijedan primerak? Kao i prvi model, 1.400 bj.
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.
Pohvale za post: 1
Вожд
Expert
Postovi: 6217
Pridružio se: Uto Apr 15, 2014 11:47 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 9505
Pohvalio: 7945

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Вожд » Sub Apr 04, 2020 5:43 pm

Untitled.png.cc31d11bce08e4a7652558ffcaba9b81.png
Untitled.png.cc31d11bce08e4a7652558ffcaba9b81.png (602.77 KiB) Pogledano 978 puta
72418824_1367472326734622_4776088669209493504_n.jpg
38276285_1057612421053949_818655139240869888_o.jpg
35145944_1003069266508265_6694094228923875328_n.jpg
30656313_967911316690727_3155292415426822144_n.jpg
22490233_870772666404593_4596189654386800513_n.jpg
22448338_870772646404595_8292272764303149773_n.jpg
22448287_870772539737939_4721611405186273003_n.jpg
18921027_801341703347690_536327687992052612_o.jpg
15972338_721741951307666_6150656075454781603_o.jpg

ce4f789720cac8e6127c729684426e0a.jpg
ce4f789720cac8e6127c729684426e0a.jpg (42.88 KiB) Pogledano 973 puta
76070ff05b58ffc4169e7621f9a11086.jpg
7f0a204e4c3b115365d58921ecad1a2f.jpg
originalni-tvornicki-prospekt-zastava-fiat-125-zavodi-crvena-zastava-slika-71058420.jpg
Pohvale za post: 2
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Ned Apr 05, 2020 12:59 am

Kako bi mogao lijep muzej da se napravi u topolivnici u kg
Panto I mene zanimaju ta dva modela sačuvana
Policijski yugo nikad nisam vidio uživo samo u filmu najbolji o JNA gdje igra bjelogrlicu u Trebinju
Ovaj Fiat na kalisu prva multipa mislim da se nije sklapao u kg menije iz tog bio perioda bio interesantan španski Seat na bazi saradnje sa Fiatom
Interesantno da se Italija vrlo brzo što se auto industrije tiče brzo oporavila od rata ...
Pomogli su razvoj autoindustrije u SSSR na neki načini kod nas Poljskoj Španiji Turskoj itd ...
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
Pohvale za post: 1
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Ned Apr 05, 2020 5:57 pm

https://youtu.be/OBeXy241snY
Jedan vrlo dobro očuvan primjerak
https://youtu.be/UBx6wmw1qCs
I zastavin pikap Florida
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
Pohvale za post: 1
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Ned Apr 05, 2020 7:42 pm

Još jedan redak model - tristać karavan (da li je samo 1500 bio u 'familiare' verziji?). Baš ga odavno nisam video.

E, da, uvek sam se tripovao kad sednem u tristaća što se auto pali levom rukom...
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.

Povratak na “Regionalni razvoj”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Floydian, milaki990, ZAK i 14 gosta