Kragujevac - Automobilska industrija

Diskusije o razvoju u regionu

Moderator: Igor

direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Sub Apr 18, 2020 11:45 pm

FAP je trebao da ide u Mercedes jato umjesto toga Mercedes otvorio fabriku u Turskoj
Man je trebao u ikarbus da udje
Zar nisi motore za FAP radili u rudom u BiH tj RS mislim da većina ostalog radila u Srb felge radio FAP sjedišta isto staklo Pančevo gume tigar ili rekord ko li ...
Pa pokušaj poli 10 autica sa francuzima ....
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
Дошљак
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 10761
Pridružio se: Sub Nov 01, 2014 12:14 am
Kontakt:
Pohvaljen: 12107
Pohvalio: 29064

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Дошљак » Ned Apr 19, 2020 1:03 am

Поред Турске, крајем 80их Мерцедес отвара у Кини фабрику Беибен која прави исти програм НГ серије као и ФАП и данас са неким измењеним детаљима као што су браник, предња маска и ретровизори. Што се тиче мотора, радио их је ФАМОС Сарајево. Кад је почео рат 92. у Сарајеву борбе су се водиле баш око фабрика ФАМОСа. Од тад сарадња ФАПа и ФАМОСа нажалост и по штету обе фабрике никад није настављена. Током санкција ФАП се сналазио како је умео, уграђивни су ИМР мотори који су били слаби а после санкција махом Штајерови мотори. Било је и експериментисања са Рабиним, МАНовим и Реноовим моторима, а веће послератне серије су прављене и са оригинал Мерцедесовим и Каминсовим моторима из увоза. Ту је због бомбардовања и санкција које су пратиле агресију пропала још једна солидна шанса када је преговарано о куповини комплетне Штајерове линије за производњу мотора који су већ 90их почели са се уграђују у ФАПове камионe. Та линија је због тога завршила у Кини као и цео Штајеров програм камиона у фабрици Синотрак која и данас прави идентичне моделе са кабином од Штајеровог типа 91 из 1978. године. Са тим моделима лиценцниг Мерцедеса и Штајера кинези успешно освајају тржиште где је ФАП извозио своје камионе масовно.
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Ned Apr 19, 2020 2:09 am

Ali po dejtonu sve fabrike iz SA su planski iseljene koliko ja znam osim TASa fabrika Šipad Ilijaš iseljena u Milice komplet Fabrika orao je kopletn preseljena u Bijeljinu i montirana tamo bukvalno su sve pokupili i ogradu koja je bila oko fabrike sve do posljednjeg srafa Koliko smo šansi propustili to je strašno ....
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
Pohvale za post: 1
Александар
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 1113
Pridružio se: Pet Sep 10, 2010 2:59 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 157
Pohvalio: 3

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Александар » Ned Apr 19, 2020 12:14 pm

branik » 18 Apr 2020 08:31 pm napisao: Uno je ipak bio veliki korak napred.

Prema pisanju italijana taj Uno 45 sa motorom od 903cc je bio baš siromašan i zastarelom tehnologijom, ostali modeli su bili ok. Po izgledu je svakako bio moderniji od Yuga.

Prema pričama Italijana naš Yugo je trebao biti Uno. Međutim, zbog "malo" inovacija u odnosu na Fiat 127 se odustalo i prodat je Zastavi. Auto koji je trebao izaći pod brendom Lancia je postao Fiat Uno koga danas poznajemo i izašao je sledeće 1982., godinu dana od početka proizvodnje našeg Yuga u Zastavi.

Šteta isto što kod nije rađena i ova verzija 128
Slika
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Ned Apr 19, 2020 2:14 pm

Наравно је технологија застарела кад је мотор ј45 потицао из првих послератних година. Брегаста у блоку са стране, ланац и подизачи вентила... Једино је кроз време бушен и добијао запремину (кренуо од 600, стигао до 903), а оштрењем брегова,заменом карбуратора и снагу. Нешто је добијено и уклапањем водене пумпе да се избегне још један кајишни пренос.
Али, рестајлинг је донео модерну линију која је дуго одолевала времену, модернији ентеријер, мењач, пространију кабину...
За то време, основни мотор код Италијана био је фајер од 1000 кубика, развијен средином осамдесетих, чији деривати живе и данас уз извесна унапређења.
Место таквог јефтиног радног аутомобила након уна преузела је панда све до првих година овог века која је продавана у разним верзијама углавном фирмама, а имала је чак и са 4х4. Неке су завршиле и код нас (најчешће црвене, са логом Телеком Италија). Кратко, почетком деведесетих, у Сомбору су претварали и југа у трретног по истоммпринципу виђеном на тим пандама: уместо поклопца гепека пластична надградња са двоструким крилним вратима, пластични поклопци задњих прозора са телескопским амортизером који ср отвара, полице...
Pohvale za post: 1
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Ned Apr 19, 2020 2:53 pm

Није наша аутоиндустрија имала шансе. Као што је одлично вођена шездесетих и раних седамдесетих, где нас је извукла из послератне беде, тако је пред крај осамдесетих почела да посустаје. Почиње да се осећа технолошки заостатак, али сада није било политичке воље да се фабрике дају, продају, како год, великим западним фирмама. Комунистички начин размишљања није то могао да прихвати, нудили су само пословну сарадњуви куповину дела технологије, што опет, овима није одговарало. Када се земља распала, распао се ланац снабдевања, али и тржиште. Када су схватилу, вило је касно. Кроз деведесете ми смо лоши момци са којима нико неће да се дружи, још мање ради, а од свега што се могло искористити, није остало ништа - застареле и израубоване машине, оронуле хале, покидан ланац снабдевања, пропали или преоријентисани добављачи, разишли стручни и искусни људи... И то се једнако односи и на аутомобилску, камионску, аутобуску... А крозвњих, и на увезану електро, хемијску, текстилну, гумарску, металску...
Pohvale za post: 3
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Ned Apr 19, 2020 3:40 pm

Сећам се раније једног наслова у италијанској специјализованој штампи: Још један 127, овог пута за Заставу.
И стварно, када ставите југа и 127 један поред другог, видећете велику сличност.
Свакако, био је направљен од делова са полице, који су већ били проверени у пракси., како би се смањили трошкови развоја, али и прилагођавања производних линија. Наравно, из тога је произашла и продајна цена прилагођена нашем нижеплатежном купцу.
А тај наш купац како су осамдесете одмицале, имао је све више могућности избора за динаре, не само за девизе захваљајући разним кооперацијама широм СФРЈ, о чему смо писали.
Било је свакога по нешто, а посебно ако се посматра и девизно тржиште - могао се купити ауто сваког бренда, али са извеснимнограничењима због наших пореских разреда.
А са истока Европе долазило је мноштво јефтиних модела - ладе (деривати ф124), москвичи као побегли из раних шездесетих, и око деведесете несрећни алеко), запорошци (имитација принца, а касније и таврија) дачије (рено12), вартбурзи и трабанти са двотактним моторима, пољски програм лиценцних фијата - 126, 125п и његов дериват полонез који је благо модернизован прерадом у хеџбек.
Посебна група су биле шкоде које су у себи имале највише аутохтоно развијене технологије, без обзира на застарели концепт "све назад". Од свег тог парка са Истока, мени лично највише су на аутомобиле личиле баш оне, посебно последња генерација 120/130 код којих је решен проблем прегревања, недостатка већег гепека, уз простран и за оно доба, луксузан ентеријер.
А цена једне опремљене шкоде са јачим мотором једва је досезала цену југа. Остали су били јефтинији, али не толико колико су објективно били лошији, да не би тако у договорној економији убијали тржиште Застави (ладе и пољаци су ишли кроз заставину мрежу, као тзв. допунски програм).
Возила попут 128 спорт и купе нису имала шансу код нас, јер су то била оновремена снобовска возила и нису се уклапала у тадашње виђење развоја друштва. Та возила нису виђена као породична, као возила масовне моторизације.
А штета је, јер Чеси који су били у ригиднијем комунистичком моделу, имају тада рапид - купе верзију 130, возило које је хедонистички настројеним Чесима било возило за јебацку.
Pohvale za post: 2
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Ned Apr 19, 2020 9:14 pm

Kad smo kod Čeha, sećam se i jedne novobeogradske Tatre iz svog komšiluka. E, to je već bila zver od kola, mada je nekako nismo tako doživljavali, valjda zbog zemlje porekla, na koju smo (sasvim neopravdano) gledali sa potcenjivanjem.

Nije mi baš jasno zašto Zastava posle 132-ke nije makar sklapala neku limuzinu, a mislim da se moglo ući i u proizvodnju. Ako Evropljani ne daju, Japanci su imali gomilu luksuznih kola za domaće tržište. A koliko je bilo službenih, direktorskih kola, zatim taksija...

Uostalom, Škoda je kasnije, umesto da kao Zastava udari na mala kola, i za mene neočekivano izašla sa Oktavijom i napravila pun pogodak.
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.
Дошљак
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 10761
Pridružio se: Sub Nov 01, 2014 12:14 am
Kontakt:
Pohvaljen: 12107
Pohvalio: 29064

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Дошљак » Ned Apr 19, 2020 9:47 pm

:D

Pohvale za post: 2
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Pon Apr 20, 2020 9:58 am

Pantograf, tatre nisam namerno pominjao, jer ih je prodato jako malo, a i uglavnom su ih kupovale firme. Na kraju je ispao neki problem pa je dvadesetak njih stajalo i zarastalo u korov na placu "Balkanije", uvoznika.
132 je zamenila arđenta negde oko 1982,3. Nije tada bilo uslova za pokretanje proizvodnje, a još manje masovnije prodaje limuzine. To je vreme ozbiljne ekonomske krize, nestašica svega iz uvoza, nedostatka deviza..., a opet, Zastava se bavi početkom ozbiljne proizvodnje juga. Onda, posle kratkog ekonomslog oporavka, dolazi politička kriza, u Srbiji prvo, pa onda i u SFRJ. I, tu je kraj. Za Zastavu taj kraj bio je zapravo leta 1991. Nakon toga nema više dobavljača iz Cro, Slo, a nešto kasnije i BiH. A sa dobavljačima, nestalo je i tržište. Kroz devrdesete Zastava proizvodi simbolično i to uglavnom za potrebe državnih organa i instucija i eventualno neke firme. Više je tada florida kupila Državna lutrija za nagrade na Bingu, nego svi ostali zajedno. Keoz to vreme Zastava, ali i Fap i Ik su kamen oko vrata vlasti.
Sada bi dali fabrike, ali sa bama niko neće da posluje. Proglašeni smo za najgore, za krivce sveg ratnog zla. Tek mnogo kasnije stiču se uslovi za novi dogor sa Fiatom. E, sad kako je to urađeno, da li je sve baš tako moralo da bude, druga je priča. U najkraćem, najveća zamerka po mom mišljenju je što nije insistirano na proizvodnji u Srbiji, što država nije pomogla i malu i veliku privredu da osvaja komponente za punta i kasnije 500l.
Turska je finansirala razvoj tipa, ali je na njemu skoro sve made in Turkey. I svima dobro - Fiat dobio vozilo srednheg segmenta, Turci uposlili privredu, ne samo Tofaš iz Burse, narod dobio povoljnu limuzinu (uprkos krizi u Tr prethodnih godina, neverotovatan je broj prodatih tamo)...
Pohvale za post: 1
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Pon Apr 20, 2020 11:05 am

Da, tako nekako za ovo novije vreme. Grande punto je, recimo, imao dizajn dosta otporan na protok vremena (i prilično uspele redizajne), mogli smo ga praviti kao nacionalni auto i 15 godina. Verovatno je lokalizacijom proizvodnje delova mogla da se postigne i cena od oko 8.000 evra za ulazni model.
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.
Pohvale za post: 1
Žika
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 5444
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 6304
Pohvalio: 1663

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Žika » Pon Apr 20, 2020 10:56 pm

Grande Punto aka Piccolo Maserati je već posle 5 godina krenuo da gubi korak dok se sestra Corsa kolko tolko održala.
Nije ni se u višedecenijskom držanju modela, jednostavno treba kao Dacia napraviti narodni automobil (napravili globalni) za malo para i takvog ga ponuditi. Dacia se dobro prodaje i u Nemačkoj, generalno dobro je ide i to je pravi generator neke fabrike.
Tako je i Fiat mogao da izuče mrtvi Innocenti. Selidba proizvodnje manjih Fiativih modela naletela bi na revoluciju italijanskih sindikata tako da to baš i ne dolazi u obzir.

Fiat 132 i Argenta su se sklapali u Zagrebu tj. rebrendirali i tako prodavali. Kažu par hiljada primeraka.
Pohvale za post: 1
Гага
Expert
Postovi: 9900
Pridružio se: Sre Dec 08, 2010 7:33 pm
Lokacija: Бежанијска коса
Kontakt:
Pohvaljen: 10923
Pohvalio: 18311

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Гага » Uto Apr 21, 2020 12:01 am

tristać.jpg
tristać.jpg (109.03 KiB) Pogledano 1556 puta
Pohvale za post: 4
Вожд
Expert
Postovi: 6217
Pridružio se: Uto Apr 15, 2014 11:47 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 9505
Pohvalio: 7945

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Вожд » Sub Maj 02, 2020 4:28 pm

1508163_272631602885372_625092150_n.jpg
1508163_272631602885372_625092150_n.jpg (61.52 KiB) Pogledano 1140 puta
Pohvale za post: 4
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Sub Maj 02, 2020 5:47 pm

Eto ga br. 1!

Da li je realno da nemamo nijedan primerak sačuvan? Po oglasima se proteklih godina pojavljivalo nekoliko primeraka, ali proizvedenih u Italiji.
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.
branik
Higher intermediate
Postovi: 1206
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1293
Pohvalio: 364

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Sub Maj 02, 2020 7:27 pm

Крв није вода: погледајте шоферку, кров, врата, обрис предњег крила...
Pohvale za post: 1
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Sub Maj 02, 2020 10:03 pm

https://youtu.be/ZtSFjDRZ3c8

Evo na pocetku videa ima malo price o 2 i 3 modelu
Posto je bio 1 model vajda dzip
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
Пантограф
Expert
Postovi: 8013
Pridružio se: Pon Apr 23, 2012 12:44 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 12346
Pohvalio: 7739

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Пантограф » Sub Maj 02, 2020 11:40 pm

branik » 02 May 2020 06:27 pm napisao:Крв није вода: погледајте шоферку, кров, врата, обрис предњег крила...

Fićko...
Al pogolem :)
Перспектива Београда: Tirana railway station was the central railway hub of Tirana, Albania... On 2 September 2013, the station was closed for passenger and freight transport, and was demolished to make room for a new boulevard that leads over the station area to the north. A completely new district will be created.

Zdravlje je najpreče... bilo do juče.
Pohvale za post: 1
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Sre Maj 06, 2020 1:20 am

Fap ko ispod cekica
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29772
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 17720
Pohvalio: 7383

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Sre Maj 06, 2020 10:58 pm

Sta je ovo

Slika
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
Дошљак
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 10761
Pridružio se: Sub Nov 01, 2014 12:14 am
Kontakt:
Pohvaljen: 12107
Pohvalio: 29064

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Дошљак » Pon Maj 11, 2020 3:44 am

Личи на погребни 615/620.

Povratak na “Regionalni razvoj”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: radez07, ZAK, ŽeljkoNV i 10 gosta