Šta je novo?

Идеје за ширење београдског трамваја

Ако мене сећање добро служи да постоји консензус о томе да шинске превозе треба развијати у форми симбиозне мреже, онда се тај став коси са неким предлозима о продуживању трамваја.

Ако трамвај треба у тој симбиози да се развија заједно са метро системом, онда нема оправданости о бесомучном подужном ширењу трамвајског система, до, примера ради, Батајнице. Тао далеко не треба да залази ни градси метро, већ приградска железница.
 
Неће да се баци ни једно ни друго. БГ:возом из Батајнице идеш на Нови Београд и на другу обалу Саве, а трамвајем за Земун, уз то га користиш за кратка кретања, између осталог и за долазак до воза. То је та симбиоза. Има довољно путника и за једно и за друго - подсећам, планом из 1976. били су предвиђени и воз и метро, а ово је свакако скромнија варијанта.

Мада, као што и написах, то је за мало даљу будућност и свакако није приоритет, па се није ни нашло у оригиналном посту.
 
Jedan od prioreta bi trebao biti prigradski tramvaj-voz prema Grockoj. Batajnički potez je pokriven vozom, takođe pokriveni su i potezi Sopot-Mladenovac i Barajevo-Lazarevac. Potez ka Obrenovcu je nekada imao uskotračnu prugu i trasa je više-manje sačuvana. Surčinski potez ima u planu povezivanje železnice preko Aerodorma, a tu se može nadovezati i očuvna trasa Jakovo-Boljevci, koja se opet može produžiti ka Obrenovcu.
Jedino potez ka Grockoj nije nikada imao niti je bilo u planu da se poveže sa bilo kojim šinskim prevozom (osim obilazne pruge kroz Vinču ka Pančevu), a ima dosta stanovnika. O ovom prigradsko delu kao da niko ne vodi računa. Pišem iz iskustva, živeo sam u Kaluđerici od 1995 do 1998. Tada sam studirao na Filozofsko fakultetu i stalno sam kasnio. Ako su mi časovi počinjali u 8.30, došao sam dva sata ranije na autobusku stanicu i nisam mogao da uđem u bus koliko je bio krcat. U treći sam se jedva ugurao i naravno zaksnio na predavanja, a imao sam nekog smrada sa leptir mašnom oko vrata koji me nije nikada pustio zato što sam kasnio. Divno iskustvo.
Mislim da bi se o ovom potezu trebalo više voditi računa.
 
Пантограф":1ynvfuxr je napisao(la):
Неће да се баци ни једно ни друго. БГ:возом из Батајнице идеш на Нови Београд и на другу обалу Саве, а трамвајем за Земун, уз то га користиш за кратка кретања, између осталог и за долазак до воза. То је та симбиоза. Има довољно путника и за једно и за друго - подсећам, планом из 1976. били су предвиђени и воз и метро, а ово је свакако скромнија варијанта.

Мада, као што и написах, то је за мало даљу будућност и свакако није приоритет, па се није ни нашло у оригиналном посту.

Ja mislim da bi trošak postavljanja šina i kontaktne mreže do Batajnice bio prevelik, a prolazi kroz retko naseljen deo grada. Većina ljudi koja ide 73om ili 706icom dalje od Galenike ide do Batajnice. Tako da mislim da je u tom slučaju najisplativiji i najbžri prevoz autobus.

U mom nekom savršenom svetu metro bi od Tvorničke prošao nekako kroz centar Zemuna i došao onda do železničke stanice. I usput bi npr imao stanice kod stadiona (ili naselja Sava Kovačević) pa npr kod stare okretnice 15 na kraju prvomajske i na železničkoj. I onda ostaje samo da se neki delovi spoje sa metroom ili vozom zavisno od potrebe, i mislim da bi za teren kakav je Zemun to najbolje bilo uraditi trolom.
 
Kokos":45mezpgw je napisao(la):
[Ja mislim da bi trošak postavljanja šina i kontaktne mreže do Batajnice bio prevelik, a prolazi kroz retko naseljen deo grada. Većina ljudi koja ide 73om ili 706icom dalje od Galenike ide do Batajnice. Tako da mislim da je u tom slučaju najisplativiji i najbžri prevoz autobus. ....
.....
......, i mislim da bi za teren kakav je Zemun to najbolje bilo uraditi trolom.

Trošak je isplatljiv uzimajuci sve obuhvatnu 10 god. cene, kapaciteta, nabavke , održavanja ....
Prolazak kroz retko naseljene delove ističe brzinu tramvaja na nezavisnoj trasi u odnosu na autobus

ovo drugo je odličan predlog :kk:
Vredelo bi uporediti šta je bolje trola ili tamvaj
za sada autobus je definitivno najgorai najskuplja opcija
 
Пантограф":2tyoqswl je napisao(la):
Неће да се баци ни једно ни друго.

То није добар начин размишљања. Подужни трамвајски системи у Београду су се показали као лоши. Трамвај за Блок45 је највећи промашај система.

Лично сматрам и да је цела тема непотребна. Као и тема о Штедлеру. Све то треба спојити у тему која би се рецимо звала:
"Развој и интегрисано ширење шинских система ЈГП у Београду".

Само на тај начин можемо дискутовати о МРЕЖИ а не о сваком систему посебно који онда долазе у међусобну колизију. Само на тај начин можемо поставити мрежни систем као УСЛОВ за планирање јгп-а.
 
Па, "Штадлери" немају везе само са Београдом, него са целом Србијом.

Предлог за дискусију о развоју мреже је добар и отворићемо ускоро ту тему, јер постоје неке идеје којом динамиком у шта треба улагати. Али, и засебна тема о нпр. трамвајима треба да постоји, јер се на њој може расправљати о више детаља.
 
Слажем се да треба да постоји, управо из, као што си написао, "потребе за детаљима", али је неопходно прво озбиљно и темељно дискутовати о концепту "мреже" а тек касније о детаљима унутар конкретних подсистема на засебним темама да се концептуална не би тиме гушила. У тим засебним темама би се дискутовало о конкретним детаљима међустаничних растојања, позиција, као и аутобуским фидер линијама.
 
Khm, dok se ne iskristališe nova-stara tema, glasam da se naslov ove popravi u 'ideje za širenje tramvajske mreže'.
 
stf":3np2isjv je napisao(la):
Слажем се да треба да постоји, управо из, као што си написао, "потребе за детаљима", али је неопходно прво озбиљно и темељно дискутовати о концепту "мреже" а тек касније о детаљима унутар конкретних подсистема на засебним темама да се концептуална не би тиме гушила. У тим засебним темама би се дискутовало о конкретним детаљима међустаничних растојања, позиција, као и аутобуским фидер линијама.




Не знам, ја сам у овом случају за мало разводњенији приступ. Јасно нам је свима да ће (једног дана) прва линија метроа повезати центар са Новим Београдом, а друга центар и Баново брдо. Имајући у виду то, као и развој приградске железнице (који ће свакако бити везан примарно за Врачарски тунел, а надамо се и за Савски амфитеатар), мислим да можемо да осмишљавамо ширење трамвајске мреже.

Међу предложеним решењима, једино је у некој врсти конфликта са будућом трасом метроа продужетак Баново брдо - Видиковац. Пошто ја, међутим, не верујем да ће метро стићи даље од краја Бановог брда у наредних 20-ак година, с обзиром да су неки веома скупи објекти на том трамвајском коридору већ направљени (попут моста), као и да постоји пројектна документација, мислим да би било и те како смислено и исплативо продужити га.

Сви остали предлози првенствено попуњавају "рупе" између приградске железнице и метроа (попут ширења мреже у горњем Земуну и по Новом Београду), односно управо стварају предуслове да будући метро привуче највећи могући број путника - комбинација метро-аутобус/тролејбус, као што се зна из примера широм света значајно смањује квалитет превоза, примарно због превелике разлике у капацитету два типа возила (пример несрећних московских трола које затварају врата по пет минута, примајући путнике из метроа).
 
Сада ћу укратко, у вези са написаним у претходним постовима, скицирати једно своје виђење могуће динамике развоја шинских система у Београду за период од десетак година.

Дакле, кораке које би требало предузети синхронизовано, односно у кратком временском размаку су:

1) Успостављање три "метролике" линије БГ:воза (градско-приградске железнице): Батајница - Овча (ако може - Нова Пазова - Панчево) са интервалом од 15 минута; Вишњица - Ресник (интервал пола сата) и Вишњица - Железник (такође на пола сата).
Подразумева активацију тунела Карабурма и постављање пруге до Вишњице, као и изградњу станице Чубура у Макензијевој улици.
Такт између возова ГЖ у Врачарском минуту: 7,5 минута.

2) Почетак градње прве фазе прве линије метроа: Меркатор (Земун) - Вуков споменик.

3) Реализација краткорочних планова ширења трамвајске мреже:

- Пруга преко Моста на Ади;
- Приступница Мосту на Ади - Општина Нови Београд - Земун (Кеј или Карађорђев трг);
- Трошарина - Кумодраж;
- Трећи (Миланковићев) булевар - Војвођанска - Нехруова - Блок 44 (Сава);
- Устаничка - Мали Мокри Луг;
- Баново брдо - Видиковац;

4) Успостављање линије преметроа Бањица - Булевар деспота Стефана: тунелом Ветеринарски факултет - Славија - Београдска - Правни факултет - Палилула, уз површинску везу кроз Цвијићеву до покретнице на месту бензинске пумпе у Чарлија Чаплина. Укупно четири подземне станице. Добија се и реконструисани Трг Славија, са смисленим подземним пролазима.




Такав сценарио, упоредив по цени са инсистирањем на градњи једне комплетне метро линије, омогућио би да готово сви делови Београда буду повезани са центром шинским системима. Издаци за превоз би се, уз знатно мањи број аутобуса на улицама, значајно смањили, а исплативост прве линије метроа повећала, јер би уз описано под тачкама 1) и 4) она преузела готово све аутобуске путнике који данас прелазе Саву.

Тиме се, уједно, стварају и идеални услови за следећи корак: продужетак прве линије метроа ка Коњарнику и Горњем Земуну и за изградњу друге, скупље линије ка Славији, Бановом брду итд.
 
JohnnyLee
Koje si mislio ulice iskoristiti za okretnicu kod Zemunskog keja?
 
Можда би било прегледније да се ова мапа интегрише са мапом градских улица како би смо имали бољу слику :)
 
оргинална слика је са улицама, али је превелика. кажи која те траса занима па ћу да објасним овако

Siniša":1iyv0mke je napisao(la):
Koje si mislio ulice iskoristiti za okretnicu kod Zemunskog keja?

сече парк после хотела Југославија (отприлике на овој локацији, поглед са друге стране) и онда иде улицом Кеј ослобођења, скреће у Марка Николића и назада ка Кеју ослобођења улицом Јована Суботића и Стевана Марковића. друга варијанта је да не улази у Марка Николића већ да се на овој локацији прави терминус, где се окреће правац (тада би се користили двосмерни трамваји)
 
Најлаклше је да пред почетак Главне скрене ка Кеју. Морала би да се руши пумпа (јака ствар), а можда би трафо-станица могла да се сачува, ако пруга заврне пре ње, преко паркинга.
 
Pošto vidim da je tema minirana, da je ponovo pokrenem.
JohnnyLee, ideje su ti zanimljive, kao i ideja okretanja u Keju Oslobođenja, ali mislim da bi to trebalo biti bez automobilsokog saobraćaja.
Isto tako, ako produžujumeo tramvaj kroz Zemun, nisam siguran da je dobra ideja produženje kroz Glavnu ulicu i Cara dušana. Deonica Cara Dušana od Karamatine do Nade Dimić je samo da dve trake. Iskreno, nisam ljubitelj mešanja tramvaja sa automobilskim saobraćajem. Da li neko ima ideju kako to da se reši?
 
Да. Главна улица и Цара Душана све до проширења би биле искључиво пешачко-трамвајске, уз евентуалан приступ колима станарима. Да се то оствари било би неопходно да се Угриновачка претвори у булевар (као што је и планирано) и тако преузме сав друмски саобраћај.
 
Интересантно да на форуму нема коментара за следећу вест, везану за ширење трамвајске мреже предвиђене у трећој фази реорганизације јавног превоза:
http://www.busevi.com/vesti/2541-nova-m ... loene-faze

Моји кометари:
1) Продужење трамваја у центар града, похвално, али није изведено на прави начин. Трамвај са Видиковца за Трг републике безвезе иде преко Славије, могло се бар скратити кроз Ресавску. Могли су, на пример 6 да спусте на Пристаниште уместо у Доњи град.
2) Похвално је да се планира трамвај за Бежанијску косу и кроз централне делове Новог Београда. Међутим, погрешно је за то користити правац предвиђен за метро последњих 4 деценије! Трамвај би у том делу града требао пре свега да замени аутобусе, да буде добро везан за садашњи и будући брзи шински превоз (БГ:ВОЗ, регионалне железнице, метро), и да непосредно покрије одређене блокове. Са те стране, пре би требао бити у Пупиновом булевару него Зорана Ђинђића, а ка Бежанијској коси да прође уз жел.стајалиште Тошин бунар.
3) Линија, која је предвиђена за Мост преко Аде безвезе кружи по Новом Београду, што је јако успорава. Потребна је директнија веза Бановог брда и централног дела Новог Београда. Недостаје линија преко моста, која иде директно у Савске блокове, поред Делта ситија.
4) Недостаје било каква трамвајска веза са Прокопом, шта више, превиђа се очајан превоз за Прокоп. Замислите гомилу збуњених странаца у Прокопу, којима наилази 42 од никуд за нигде.
5) Трамва за Видиковац, логично и похвално. Могло се размотрити и само Петлово брдо.
6) Трамвај за Миријево се креће физички дужом путањом него аутобуси 27 и 84 за Миријево. За систем умерене брзине (трамвај), то је погубно по искоришћеност истог. Боље је или кратким тунелом од Радио индустрије Миријево повезати са Булеваром, или да трамвај преко Роспи ћуприје иде у Деспота Стефана на Трг, или да се Миријево преко Карабурме и Роспи Ћуприје повеже са БГ:Возом.
7) Док се у Краља Милана укида све осим трамваја и своди на 2 линије, Немањина и Булевар испред Техничких факултета су опет претрпани трамвајским линијама. И даље је недовољно бочних веза, које трамвајским линијама омогућавају алтернативне руте. За реорганизацију линија из Немањине, недостаје веза Ветеринарски факултет - Прокоп - Мостар, а за Булевар, бар нека линија би требало да из Краљице Марије скреће ка Омладинском стадиону. На пример да линија 3 иде Славија - Поштанска штедионица - Омладински стадион, уз доградњу потребних скретница.
8) Пренумерација линија је неприхватљива, јер за одређене линије се везује историја и идентитет. Линија 10 је традиција за Вождовац, а 13 за Чукарицу.

Додатно за БГ:ВОЗ:
9) Зашто нема БГ:ВОЗ-а ка Крњачи у том плану, када ћемо тамо ускоро имати модернизовану двоколосечну пругу?
10) Чему БГ:ВОЗ из Ресника да иде на Нови Београд, када је ка Карађорђевом парку и Вуковом споменику из тог дела града за око 60% већа транспортна тражња, и када би таква организација саобраћаја довела до великих сметњи у саобраћају на прилазима Железничкој станици Нови Београд?
 
^^^^ Karlo, da li je ovo isto sto si napisao i u drugoj temi? Pitam cisto da znam da se bacam na proucavanje i trazenje novih detalja. :)
 
Da. Razlog za postovanje i na jednom i na drugom mestu je zato sto na ovom podforumu raspravljamo o konkretnim akcijama udruzenja, a na podforumu "javni prevoz" je javna diskusija o istom.
 
Slažem se da linija za Most na Adi bezveze kruži, veoma loše rešenje. Mislim da su mogli napraviti neku vezu kroz Bulevar umetnosti i Milutina Milankovića. Najzad, stari plan za omraženi Belam je predviđao trasu kroz čitav Bulevar Milutina Milankovića i premeštanje 7ice na istu.
Odlična ideja produženja za Vidikovac. Ne samo da su mogli razmotriti i Petlovo brdo, već i neke dalje veze, poput Sremčice. U vezi toga, konkretna akcija društva bi mogla biti insistiranje na što više nezavisnoj trasi 8ukoliko je moguće čitava), ako ne, insistirati na pružnim prelazima, kao kod železnice, sa rampama i da tramvaj ima prednost prolaza. Ako budu bili semafori, odnosno tramvaj imao prednost prolaza, ta veza će biti potpuno obesmislena.
Smatram vezu za Karaburmu i Mirijevo nepotrebnom, isključivo zbog postojanja dve tunelske cevi prema Karaburmi koje zvrje prazne i sakupljaju govna, što je neko usmerio odvod. Tu treba da ide voz i to onaj iz Resnika, umesto ka Novom Beogradu. Mada, Karlo, nije to lša ova ideja sa tunelom od Radio industrije prema Mirijevu.
 
Трамвај за Миријево може и кроз 29. новембра, поготову ако ће га већ враћати на Теразије и Трг републике.
 
Мене чуди да се у идеји за ширење трамваја није размишљало о Дунавској улици која би могла бити проширена у 4+4 + трамвај на рачун неколико запуштених и некоришћених колосека (реално се користи само један колосек oд осам колосека уз Дунавску улицу). Тај потез би могао бити искоришћен са попречном везом код Дорћолског депоа до улице Цара Душана, да настави даље кроз луку Београд (која би ваљда требала да постане стамбено насеље), а да се код Панчевца направи и попречна веза са терминусом преко Вилиних вода и Драгослава Срејовића до терминуса Омладински стадион, као и да један крак настави даље испод Панчевца па онда или независном трасом или дуж Вишњичке улице према депоу Карабурма где би се опет два крака одвајала, један према Вишњици, а други дуж Миријевског булевара према Миријеву 2, па онда да некако пресече Зелено брдо до терминуса Устаничка.
 
Dva koloseka uz Dunavsku bi sigurno trebalo iskoristiti za brzi tramvaj prema Obrenovcu.

Пантограф":qt1x9g9z je napisao(la):
Трамвај за Миријево може и кроз 29. новембра, поготову ако ће га већ враћати на Теразије и Трг републике.
Ovde imamo jedan problem, Bulevar despota Stefana je od Dž. Vašingtona do Cetinjske uzak, trebale bi se neke zgrade rušiti, ukoliko želimo da imamo šitavu ulicu sa četiri trake.
 
Vrh