Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Auh, -50? nisam siguran da bih ikada želeo da izađem iz kuće na toj temperaturi :) Rusi podgrevaju svoje automobile na više načina, jedan od njih je taj da neko cele noći ide po parkingu i pali auto na par minuta da bi ostao koliko-toliko topao. a -50 je baš veliki ekstrem, tj elementarna nepogoda za naše podneblje. Podrazumeva se do nekle i da za auto koji košta toliko imaš garažu koja može da se greje.
Toliko niska temperatura bi sigurno imala jako loš uticaj na kapacitet baterije, ali je interesantno to da osim trenutnog smanjenja kapaciteta nema drugih štetnih efekata od niske temperature (ne računam neko leđenje elektrolita), već na protiv, niska temperatura usporava hemijske procese koji "jedu" bateriju
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=503448#p503448:d46x42iw je napisao(la):
Gorstak89 » Uto Dec 26, 2017 12:43 am[/url]":d46x42iw]Auh, -50? nisam siguran da bih ikada želeo da izađem iz kuće na toj temperaturi :) Rusi podgrevaju svoje automobile na više načina, jedan od njih je taj da neko cele noći ide po parkingu i pali auto na par minuta da bi ostao koliko-toliko topao. a -50 je baš veliki ekstrem, tj elementarna nepogoda za naše podneblje. Podrazumeva se do nekle i da za auto koji košta toliko imaš garažu koja može da se greje.
Toliko niska temperatura bi sigurno imala jako loš uticaj na kapacitet baterije, ali je interesantno to da osim trenutnog smanjenja kapaciteta nema drugih štetnih efekata od niske temperature (ne računam neko leđenje elektrolita), već na protiv, niska temperatura usporava hemijske procese koji "jedu" bateriju

to su i za pola rusije ekstremi, a tek za nas...

da, rusi ne gase kola nocu kad je tako hladno, al to potrosi mnogo vise energije u gorivu nego sto bi potrosilo grejanje baterije, jer motor ostaje na temperaturi preko 50C a bateriji bi bilo dovoljno nesto malo iznad nule, cisto da ne zaledi, a i samim "paljenjem", tj prvim gasom bi pocela da se greje
 
Garaža na stranu, ne vidim zašto ne bi ubacili jedan elektro grejač i u benzinski auto da rešimo taj problem koji nije realan? :)
Ako nekad budeš u prilici, prođi pored trafostanice pored Hajata, tu čuvar tog nesretnog objekta ima kalorifer u svom autu :) Verovatno je u čuvarskoj kućici lošija izolacija ili bar ne može da se spava...
 
Naslednik modela Volvo V40 imaće električnu verziju
Novi Volvo V40 biće dizajniran pod uticajem koncepta 40.2 koji je predstavljen javnosti u maju 2016, piše AutoExpress.
Kako je ova platforma razvijena sa idejom da - osim konvencionalnih motora - u automobil mogu da se ugrade i električni pogonski agregati, novi V40 imaće i plug-in hibridnu varijantu, kao i verziju sa čisto električnim pogonom.
Volvo za sada nije otkrio kada bi naslednik aktuelnog V40 mogao da stigne u prodajne salone, ali očekuje se da to bude 2019. ili 2020.
Tehnickih podataka za sada nema osim da ce mu autonomija biti 200 milja.
 
NEVEROVATAN REKORD Ova džinovska baterija napuni se DOK TREPNEŠ
....Prošle nedelje, kad je došlo do nestanka struje usled kvara u elektrani „Loj Jang“ u Viktoriji , Maskova baterija se pokrenula za svega 140 milisekundi i isporučila 100 megavata struje u nacionalnu mrežu.

- Ovo je rekord. Nacionalni operateri su bili šokirani kako je baterija brzo i efikasno isporučila ovu vrstu energije na tržište – izjavio je državni ministar energetike Tom Kutsantonis....
https://www.blic.rs/slobodno-vreme/vest ... es/t34r1es

I tako je na globalnom nivou gradski električni auto poslao sva gradska benzinska i dizel vozila.... na groblje istorije :kk:
 
Vec duze vreme u drustvu koje prica o kolima provlaci se teza o dosadnom, mrtvom elektro autu koji se cuje kao toster. Taj "argument" me beskrajno zabavlja. Svi kritizeri su ponosni vlasnici mocnih 1.4 benzinaca i 1.5 turbodizela, dakle sport extraordinaire. Ako se nekome i desi da poseduje neki, recimo, clio sport ili bmw kocku, taj po pravilu ima jos jedan auto, dizel ili plinaru.

Cak i vlasnik ferarija ce da pocrveni ako se trka sa teslom na semaforu, a sta tek reci za obicne kutije koje sacinjavaju 99% svetskog voznog parka?

Tako da ja kao ljubitelj automobila i stare mehanike jedva cekam upliv elektro automobila u svakodnevnicu i prizeljkujem da to bude sto pre.
 
@Gorstak89
To za kucnu klinu zavisi mnogo i od same konfiguracije stana i pozicije... ja kucim imam 2 dvanestice jer ona iz dnevne sobe nista se ne ohladi u trecoj poslednjoj sobi (stan 70ak kvadrata, ali ima hodnika) tako da je i to diskutabilo da li 12 može tu površinu i zapreminu.... verujem ipak da su to marketinški trikovi i da su to idealni uslov, kad sve dihtuje, kada nema puno soba i hodnika itd...
Ali za auto, cesto sam imao priliku da vozim razna vozila i oseti se klima u voznji po gradu i na malim obrtajima... definitivno kolika god da je i koliko god da troši odrazi se i na snagu i na potrošnju goriva, tako da i toj tesli će umanjiti autonomiju sigurno za 15%, a za ove male ne znam šta da kažem... Nisam ih nikad ni video, ali ako su tako slabašni i sa takom autonomijom bojim se da tu nema govora o klimatizaciji :)
Osim toga grejanje zimi je od motora jer ima unutrašnjeg sagorevanja. Šta će kod električnog motora ? Mislim da je to ogroman problem kod tih vozila, jer u 50% situacija ti treba u kabini ili neko grejanje ili neko hladjenje, a tu se samo trkaju ko ce da ponudi vise autonomije za manje para :)
 
Pa najveći problem u ceni tih automobila je cena baterije, 100kwh baterija je koštala oko 200 000 dolara, sad je pala na oko 20 000, po priči to je i bio cilj Muska. Zimi verovatno radi kalorifer unutra :)
Sve u svemu, na ovim velikim baterijama to sve nije problem za svakodnevnu vožnju, problem nastaje tek kod dugih relacija što je tesla rešio tim superpunjačima koji rade otprilike isto kao qualcomov fast charge 3.0 ili ti tako što digne voltažu u početku. kod male baterije je svašta nešto problem. a ovi hibridi koje izbacuju, mislim da bi im bolje stajali neki super kondezatori, ali to je samo moje mišljenje :)
 
Dve stvari su "problem". Cena baterija i tezina.
85 kWh sto je pozeljni kapacitet ima tezinu oko 540 kg. Cinjenica je da elektricna vozila imaju dva elektromotora koji su laksi od SUS motora i uglavnom nemaju menjac pa se tu stedi na tezini kao i gomilu drugih agregata (razne pumpe sistem za hladjenje anlaser klasicni akumulator...) Tesla Model S je teska 2140 kg sto za petmetarsko vozilo i nije mnogo.
Sto se tice cene baterija za 85 kWh treba oko 7100 komada litijumjon baterija model 18650 i kada se kupuju na veliko cena im je dosta manja i kostaju oko 14 000 $ za ovu kolicinu.
 
Jedna stvar o kojoj smo pricali veceras, pa da prenesem i na forum, vezana je bas za Teslu, a manje za elektro automobile generalno.

Auto industrija jedna je od najprljavijih, najbezobraznijih, najbahatijih. To ciganisanje i blokada napretka se retko vidja. Toliko cedjenje musterija na ustrb kvaliteta ali nazalost i bezbednosti. O cemu pricam, pa za sta god se uhvatite na baznoj verziji automobila, moze da bude bolje ako doplatite. Senzori za parking? 500 evra. Bolji radio? 300 evra. Alu felne za col vece? 1000 evra. I tako dalje. Za uredjaj od dolar placa se 200 dolara. Da danas zakonom nisu izbacene stvari poput dobos kocnica, tragedije u smislu performansi i bezbednosti. Da je i dalje elektro podizac pojam, stvar koja se doplacuje za zadnje prozore, a ponekad i prednje, eeeeej! Da je USB radio sa svim podrzanim formatima stvar koja se doplacuje, daljinske komande itd...kao da je '94. Doplata za KLIMU (?!?), pa onda jos 500 evra za digitalnu klimu...fora koju ne mozes da prodas ni danasnjem pedesetogodisnjaku bez da ukapira da ga varas.


E pa bas ovakve stvari ce Tesla da iskoreni. Model 3 u Americi kosta 23000 evra a nudi nivo nekog bmw-a serije 3 sa osrednjom-jacom opremom. Veoma se radujem nekom buducem, jos manjem i jos jeftinijem modelu. Elektro tehnologija se pomalo kosi sa smanjenjem velicine auta ali kad tad ce to resiti do nivoa da ih to ne koci, a onda sledi nekakav gradski auto/hecbek.

Dragi proizvodjaci, uzivajte u ciganisanju jos koju godinu. Ali spremite dobar kamion da potera ruckice za prozore i dobose i paknove na smetliste.
 
Električna vozila i punjači :roll:

Sudbinski put je vec sada dobro vidljiv .... nije problem u el. vozilima ona su i tu a za kratko vreme mogu da poplave naše ulice

avaj... prombelm su punjači... :(

Ne mogu ni da zamislim silne produžne kablove sa Bgprozora višespratnica kako se pružaju do pakiranih kola ispred zgrada :lol:

potrebni su Bgpunjači....
Njihovo postavljanje zahteva totalno drugu orjentaciju i organizaciju parkiranja vozila na parkingu
zgrada, restorana, garaža i dr. parkirališta
a o tome niko nema ni ideju o transformaciji Beograda za el. vozila tj. nj. punjenje
niti sada prave parkinge koji bi se lako trasformisali nego još uvek po starom....

Punjenje vozila nekim oktanskim gorivom traje nekoliko minuta ...
ali punjenje elekto automobila .... e to traje dosta duže i zbog toga i treba menjati mnogo toga

iz kocke treba ici u krug
:sesir:
 
Punjenje jako zavisi od nekoliko faktora ali niti je toliko skupo niti je nemoguće, i EPS bi tu mogao da postane jako dobar igrač. Koliko smo kopali grad za svašta nešto mogli bi da provučemo kabal za punjače na parkinzima, pogotovu na postojećim parkinzima parking servisa. ostaviš auto u garaži, i za sat vremena koliko ti treba da uradiš nešto on je ili dobrim delom pun ili potpuno pun. Isto važi i za tc, a svima njima nije veliki trošak da ubace punjače jer već imaju trafo stanice kod sebe i verovatno priključak na većoj voltaži. Za početak, za bg je dovoljno da svaki tc ima 10tak punjakai da svaki javni parking sa rampom ima 10tak mesta, plus negde na putevima ili otvorenim parkinzima. teslin domet od preko 300 milja je veoma dovoljan za gradsku vožnju.
I potrebna je neka standardizacija za punjače ili da punjači podržavaju sve automobile. što opet nije neki problem. samo smo mi malo siromašni da kupimo te automobile sada. ali to ne znači da se situacija neće menjati.
 
Neki postovi su zaista smesni :D ;)
Prepoznace se sami ;)

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Vrhunska, tehnologija...
Pazi ne forsiraj, pazi i izbegavaj guzvu, pazi ne trosi energiju na grejanje...
A mozda i logorsku vatru pored el.vozila da podloze oni sto nemaju mogucnost garaziranja u grejanoj garazi... (?)
Sve u svemu, dobro izreklamirano, ali prilicno neupotrebljivo...
Jos uvek; no mozda (samo mozda) se to vremenom promeni ;)

https://www.theregister.co.uk/2013/02/1 ... dia_again/
Elem, star clanak, ali sjajan kao podsecanje da "nije zlato sve sto sija", niti su fabricki deklarisane vrednosti bas najtacnije ;)

Dodacu i sledece.
Pre vise od jednog veka postojala su elektricna vozila sa autonomijom od oko 70-80km
Danas vise od 100 godina kasnije, jedan Nissan Leaf se "hvali" sa (realnih) 120-130km autonomije, pod uslovom da se "ne forsira" .
Kakav tehnoloski napredak, zar ne?!
;) :D

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Zbog prizvuka EKO vezanih za električna vozila veliki pristalica sam nj. progresa :kk: :) :kk:
al ne mogu da se ne zapitam i o nekim nus problemima vezanih za to EKO.... :roll:

Razvoj kapaciteta i snaga baterija je direktno povezan sa otrovnim ulaznim i izlaznim materijalom
gde god da su rudarili za glavne komponete baterije, došlo je do totalnog uništenja okolne prirode u jako širokom reonu
što je daleko skuplje od same proizvodnje baterije a da ne pominjem odlaganje istrošenih jedinica :shok:

Cela ta situacija je drastično različita od
razvoja i proizvodnje dobrih pneumatika gde kao štetni rezultat su nastajanje pravih planina starih guma
za čije neutralisanje postoje delimična reciklažna rešenja
što baš
i nije slučaj sa baterijama koje po veličini i količini su daleko vece i opasnije od pneumatika

Kako smo skloni da pribegavamo logici daj da prvo koristimo blagodeti i ako nemamo zaokužena rešenja za štetne delove procesa
opet cemo zaspasti u čorsokak :rant:
ne zaustavljivo i progresivno napredovanje prodora električnih vozila je evidetno

Eto malo se koprcamo sa ne otvaranjem akpokaliptičkih rudinika osnovnih sirovina važnih za proizvodnju baterija
al ni u svetu ni kod nas nema nikakvih rešenja o nj. sanaciji niti odgovora na to pitanje
šta raditi za daleko vecim otrovnom količinom punjivih baterija električnih vozila čij radni vek prodje :( :roll: :(

Jasno , po Bgdu ce štrapacirati sve više elektro punjivih autobusa, automobila i dr.
a gde odlagati i šta raditi sa istrošenim bateriskim jedinicama ?
a ovde razmišljamo samo o problemu punjača, brzine, eko-nomičnosti.... :oops:
Za sada ovo drugo je velika teška batina a skrivena negde daleko u magli gde nas čeka u zasedi ... :grand:


:sesir:
 
Evo jos jedan auto na baterije :) Lep i nazalost skup !
Jaguar I-Pace koristi litijim-jonske baterije kapaciteta 90 kWh, a proizvođač je izneo podatke o maksimalnoj autonomiji u vožnji koji se kreću od 386 do čak 480 km.
U Jaguaru kažu da je za dopunu baterija od 0 do 80% maksimalnog kapaciteta potrebno 85 minuta, ako se koristi punjač jednosmerne struje od 50 kW. U slučaju da se baterije dopunjavaju na brzom punjaču od 100 kW, ovaj period smanjuje se na samo 40 minuta.
Vlasnici koji svoj I-Pace budu dopunjavali na zidnom, kućnom punjaču (7 kW) koji koristi naizmeničnu struju, moraće da sačekaju 10-ak sati da bi se pogonske baterije napunile do 80% kapaciteta.
Jaguar I-Pace pokreću dva elektromotora – svaki na po jednoj osovini automobila – čija je ukupna kombinovana snaga 400 ks, a obrtni moment 696 Nm. Snaga se prenosi na sva 4 točka.
Koficijent otpora vazduha je 0,29, a proizvođač navodi da I-Pace od 0 do 100 km/h ubrzava za 4,8 s.
Kupci će moći da biraju između tri paketa opreme: S, SE i HSE, dok će na početku biti dostupna premijeran, First Edition verzija. Cena u Velikoj Britaniji kreće se od 63.495 funti (oko 71.260 evra)
 
Litijum baterije se mogu reciklirati.

Mnogo veći problem je od čega ćemo praviti toliko struje za sva ta kola.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=522590#p522590:292i6bq7 je napisao(la):
tragac » Uto Mar 06, 2018 4:17 pm[/url]":292i6bq7]Litijum baterije se mogu reciklirati.

Mnogo veći problem je od čega ćemo praviti toliko struje za sva ta kola.

pa kad bi "strucnjaci" koji kazu da su nuklearke nebezbedne maloi radili svoj posao i istrazivali, shvatili bi da je to, pored hidroelektrana, definitivno najcistiji izvor energije, pogotovo torijumski reaktori, elektro vetrenjace unistavaju ekosisteme jer teraju i ubijaju ptice visokofrekventnim EM zracenjem, solarne celije su: 1. neefikasne 2. zauzimaju previse povrsine 3. skupe i prljave za proizvodnju, hidroelektrane su tu negde, ali one ometaju ribe u migracijama, a nuklearni reaktori samo greju vodu, sto naravno nije dobro, ali je mnogo manje opasno

a za nuklearni otpad, torijum proizvodi mnogo kratkotrajniji otpad od uranijuma, ali i za jedan i za drugi mozemo da platimo nekom da uzme, npr amerima, oni imaju ogromnu zemlju, boli ih uvo, dobiju pare, a nama cisto
 
I ja to kažem, al mi pada na pamet kako bi izgledala србска нуклејарка

simpsons-nuclear-reactor.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=522590#p522590:3rjx6fj2 je napisao(la):
tragac » Tue Mar 06, 2018 3:17 pm[/url]":3rjx6fj2]

Mnogo veći problem je od čega ćemo praviti toliko struje za sva ta kola.
Treba nam jedna nuklearna elektrana klase "Belene" kosta oko 6-7 milijardi dolara sa snagom od 2000 MW (Djerdap I i II ukupno 1.450 MW nasa strana) :mrgreen:
Na 400 km oko Srbije ima oko dvadesetak nuklearki... Jedna gore dole... iskreno ne volim ih ali cemo morati kad tad ?
Vozace i firme u Srbiji gorivo godisnje kosta preko 2 milijarde evra.
 
Pa kad vec pricate o nuklearki i 'nasem' odnosu i odgovornosti ( @direktor spomenu i stranacko zaposljavanje) ja ne bih bio toliko strog i ostar.
Ni JAPANCI, 'izvikani' po preciznosti, odgovornosti i disciplini, se NISU proslavili, a sve sto se dogodilo u nuklearki u fokusimi je najvise posledica loseg odnosa ka bezbedonosnim merama

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Vrh