Šta je novo?

Muzeji grada Beograda

U BROD-MUZEJ NA PROLEĆE Gde je monitor "Sava" sa kog je započet PRVI SVETSKI RAT?

8rhk9lMaHR0cDovL29jZG4uZXUvaW1hZ2VzL3B1bHNjbXMvWm1ZN01EQV8vYWI4MTgxMWU0YTIwNmMwYjk1NTViYzg2MzgwYWRiOWQuanBlZ5GTAs0CQgCBoTAB


Monitor "Sava", poznat i kao "Bodrog", sa kog je započet Prvi svetski rat, trebalo je da bude pretvoren u brod-muzej i dopremljen u luku-sidrište "Ušće" u novembru, ali to se neće dogoditi sve do proleća, potvrđeno je "Blicu" iz Ministarstva odbrane Republike Srbije.

Radnici u brodogradilištu "Apatin" zaduženi su za remont broda "Sava". ...

Tri puta potapan i bio u vlasništvu četiri države

Monitor "Sava" ili "Bodrog" je ima zanimljivu istoriju zbog čega ga neki smatraju najmisterioznijim srpskim brodom. Naime, bio je u vlasništvu austrougarske vojske koja je 28. jula 1914. ispalila prve granate na Beograd čime je i počeo Veliki rat. Potom je postao ratni plen srpske vojske, po završetku rata i umesto "Bodrog" dobio novo ime - "Sava". Tokom Drugog svetskog rata srpska vojska ga je potopila da ga se Nemci ne bi dokopali, ali su ga 1942. izvukli iz reke pripadnici NDH. Samo dve godine kasnije ponovo je potopljen, da bi od ponovo isplivao na površinu i to zahvaljujući JNA. Posle remonta je plovio sve do 1959. godine.

https://www.blic.rs/vesti/beograd/u...va-sa-kog-je-zapocet-prvi-svetski-rat/n88qd39

Ovako je izgledao pre rekonstrukcije:

index.php


Kada bi novinari malo bolje koristili internet, našli bi ove fotke iz decembra 2018. sa foruma Paluba koje su postavili dobri ljudi forumaši http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,21524.165.html .

index.php


index.php


Oduševljen sam što je spašen i što se pretvara u muzej!

Vise informacija na sajt Vojnog muzeja

http://www.muzej.mod.gov.rs/recni-monitor-2-sava.pdf
 
Izgleda sjajno! Malo je napravljeno kao za diznilend, ali je majstrorski uradjen.
 
Сјајна идеја и фина туристичка атракција...брод са кога је започет Велики рат...Мислим да ће бити баш интересантно туристима.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=590687#p590687:xaufr093 je napisao(la):
Drakche » 24 Dec 2018 08:43 am[/url]":xaufr093]Izgleda sjajno! Malo je napravljeno kao za diznilend, ali je majstrorski uradjen.

Mislim da mu je ovo osnovna boja, da će približiti originalu :D

103xw5d-1024x614.jpg


I fotka kako će možda farbati, izvor Kumbor sa Palube a fotkano u galeriji SANU:

index.php
 
PS. Nadam se da ga neće dohvatiti ista ekipa koja je veštačkim tepihom, klimama i drugim glupostima naružila betonski brod i napravila od njega još jedan splav umesto muzejskog eksponata:

img-20170102-132627-largejpg.jpg
 
U vezi rekonstrukcije monitora Sava:

Na prethodnim stranama sam preneo linkove sa foruma "Paluba" (u oktobru), ali bez fotografija jer nemam odobrenje.

Što se tiče boja u kojima će biti brod - to je ovo što vidite na fotografijama:
Bela iz vremena službe u Kraljevini SHS/Jugoslaviji.
Na jednoj od fotografija se vidi i da je postavljeno i ime broda ćirilicom i latinicom na obe strane pramca.

Video sam slike makete ovog broda iz četiri period asalužbe: KuK, K SHS/Jugoslavije, NDH, FNRJ .... siva, bela, zelena....

I ova bela boja mu stvarno najlepše leži pogotovo što će biti izložen kao eksponat.
U Budimpešti je na Dunavu izložen monitor Lejta, iz istog perioda i mislim iz iste flotile kao i naša "Sava" i ovako kako je ofarbana ne liči ni na šta

800px-10_SMS_Leitha_Budapest_080916.jpg


U odnosu na Lejtu, naša "Sava" u ovoj beloj boji izgleda kao neka jahta.
 
Gledam ovaj u Budimpešti, mislim da je pristanište loše urađeno i da je generalno na lošem mestu. Pristanište je preširoko, zaklanja previše od broda, i izgleda da je odmah pored prometne ulice. Nadam se da će naš biti pametnije uređen.

Možda jednom kada Beograd bude bogatiji može da se sagradi lep pomorski / rečni muzej ili muzej nauke i tehnike i brod se izloži unutra.

Pogledajte prilog 1Pogledajte prilog 2
 
По мом мишљењу тзв. Дорћолска марина је као створено место за излагање старих пловила, којих нажалост и немамо пуно - монитор Сава, подморница 911, пароброд Жупа, пароброд Сплит (у Кладову на сувом), пароброд Војводина (исто на сувом у Кладову), пароброд Србија (на Ади Хуји, има парну машину али не и точкове), Драгор (који је у најгорем стању, али верујем да би могао да се реконструише у оригинални изглед), Сип (који је нажалост предат за сплав), и можда још неколико мањих старијих бродова и тегљача, знам да ДГА има један из 20'их моторни.

Та колеквија историјских пловила усидрена код старе електране би била на сигурном од наноса леда, a у комшилуку би имали нови музеј Николе Тесле у старој електрани, што би заједно био леп комплекс научно-техничке баштине.
 
Такође ту не би било накупљања муља као што имамо на обалама Саве и Дунава где год су дуже усидрена пловила (сплавови).
 
Ne znam, i meni je to palo na pamet ali ja bih radije napravio nekoliko muzeja i turističkih atrakcija širom Beograda (i šire) nego ih sve grupisao na jednom mestu.

Na primer, u marini Dorćol bi bio muzej nauke i tehnike, na aerodromu muzej vazduhoplovstva, na Adi Huji muzej pomorstva i sličnog, na Kalemegdanu vojni, itd.

Mnogi gradovi imaju klastere sa muzejima, ali mnogi od njih sa tim izgube ljude i svaki trag zivota u okolini posle 17 časova. Kao i što lično ne vidim potrebu da se u 21. veku prave poslovne zone koje su prazne vikendom / stambene koje su prazne radnim danima, tako ne vidim mnogo razloga za striktno muzejske / pozorišne itd...

Kako bi bilo da taj budući muzej Nikole Tesle (nauke i tehnike) u marini bude okružen restoranima i manjim šoping centrom, na taj način bi marina Dorćol živela i u večernjim satima. Naravno, treba povezati marinu sa Ada Hujom biciklističkom i pešačkom stazom, kao i vodenim taksijem sa ostalim ključnim destinacijama na Savi i Dunavu (Obedska bara, Novi Sad, Lepenski vir, itd).

Muzejska ponuda Beograda ni u ludilu ne može da se meri sa Parizom, Londonom, Vašingtonom i sličnim, ali iskreno, ne znam nikoga da je otišao u Pariz i proveo tri dana zaredom u Luvru, da bi sve obišao, video, pročitao. Mislim da bi i Beograđani i turisti više cenili razuđenost i raznovrsnost ponude, a ne lakoću obilaska svega pod jednim krovom.

Mislim da nikome od nas ne nedostaje ideja kako obogatiti turističku ponudu Beograda, ali kao i uvek, nema se sredstva za bilo šta...
 
Да има памети, цело приобаље да има по неки музеј.
 
Izvor: Novosti.rs

Kalemegdan se sprema za Unesko
Ministarstvo odbrane prepušta gradu Beogradu nadležnosti nad vojnim i vazduhoplovnim muzejom. Uslov za upis na listu je pravna "selidba" vojnih objekata na tvrđavi.

VOJNI muzej na Kalemegdanu ove godine bi trebalo da iz nadležnosti Ministarstva odbrane pređe u nadležnost Grada Beograda. Izmeštanje vojnog objekta pod kapu civilnih organa vlasti preduslov je za to da Beogradska tvrđava obnovi zahtev za upis na listu Svetske kulturne baštine Unesko.

Istovremeno sa ovim, razmatra se i prelazak Muzeja vazduhoplovstva u Surčinu pod kapu Grada Beograda. Ovim potezom bila bi omogućena obnova i stabilno finansiranje ove ustanove, koja se pre više decenija našla na "ničijoj zemlji nadležnosti" - između Ministarstva odbrane i nekoliko civilnih preduzeća i ustanova.

- Pravna priroda muzeja na Kalemegdanu godinama je bila prepreka da se ova celina nađe na Uneskovoj listi - navode u vrhu gradske vlasti. - Vojni muzej je pod punim ingerencijama Ministarstva odbrane i Vojske Srbije. Uneskova praksa je da ne garantuje zaštitu objekata i celina ukoliko se na njima nalaze vojni objekti. Promenom nadležnosti bili bi ispunjeni svi uslovi da Kalemegdan i formalno postane deo svetske kulturne baštine.

U vrhu beogradske vlasti ukazuju i da se ova promena neće odraziti na rad kalemegdanskog muzeja, niti na strukturu zaposlenih. Svi kustosi i ostalo osoblje ostaće i dalje na svojim radnim mestima. Gotovo jedina promena ticaće se izbora prvog čoveka - umesto ministra odbrane postavljaće ga Skupština grada.

Za Muzej vazduhoplovstva u Surčinu ovaj potez mogao bi da označi kraj dugogodišnjeg pravnog lutanja i praktičnog propadanja. Zaposleni u ovoj ustanovi pozdravljaju inicijativu i ističu da bi mogli da daju veliki doprinos kulturnoj i turističkoj ponudi Beograda.

- Problemi se gomilaju godinama - od podeljene nadležnosti, nesposobnih uprava pa do propadanja zgrade i ugroženosti eksponata od kojih su mnogi svetski rariteti - objašnjava član Upravnog odbora Muzeja Aleksandar Kolo. - Muzeju je za redovan rad potrebna jasna nadležnost i primena propisa. To bi omogućilo i veće zahvate na obnovi i uređenju naše ustanove koja je u svetskim muzeološkim i građevinskim standardima - pravi dragulj.

http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/dr ... -za-Unesko
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=591395#p591395:3u6odohb je napisao(la):
Дошљак » 26 Dec 2018 07:31 pm[/url]":3u6odohb]По мом мишљењу тзв. Дорћолска марина је као створено место за излагање старих пловила, којих нажалост и немамо пуно - монитор Сава, подморница 911, пароброд Жупа, пароброд Сплит (у Кладову на сувом), пароброд Војводина (исто на сувом у Кладову), пароброд Србија (на Ади Хуји, има парну машину али не и точкове), Драгор (који је у најгорем стању, али верујем да би могао да се реконструише у оригинални изглед), Сип (који је нажалост предат за сплав), и можда још неколико мањих старијих бродова и тегљача, знам да ДГА има један из 20'их моторни.

Та колеквија историјских пловила усидрена код старе електране би била на сигурном од наноса леда, a у комшилуку би имали нови музеј Николе Тесле у старој електрани, што би заједно био леп комплекс научно-техничке баштине.

Bravo Dosljak ! Odlicna ideja !
 
Како видимо, постоји намера од стране МНТ да се оснује музеј речне пловидбе, међутим, питање институционалне обраде тематике националног поморства, речне пловидбе и бродоградње остаје отворено.
Узевши у обзир материјалну и политичку ситуацију, нереално је очекивати да се у догледно време на одговарајући начин ова проблематика обради, (попут ваздухопловства на пример)
али је по мени неопходно да се учине одређени кораци у том правцу,
односно формирање/ обогаћивање збирки при Историјском музеју Србије и Војном музеју, које би третирале цивилну и војну пловидбу на мору, рекама и језерима те бродоградњу, кроз повесницу овог народа на просторима које је настањивао и које настањује.
 
Monitor Sava uplovio u bg privezan na sidristu usce
 
Војсци, она га је одузела од претходног власника. МНТ је стручни сарадник у рестаурацији. Мада сада и војни музеј прелази под управу града.
 
Otkupila ga je vojska i platila sredjivanje ...
 
Vrh