Šta je novo?

Metro

Nije da ne razumem logiku crvene linije, pokušali su da iskoriste nizak i relativno prazan teren na potezu Železnik - Palata Pravde. Jedini komplikovani deo je duboko kopanje od Savskog Trga preko Trga Republike do Dunavske obale, odakle je opet relativno brisan prostor do Višnjice.

Ako izuzmemo politiku i privatne interese, ono što razumem je zašto je to prioritetno kao prva linija, jer rešava jako malo. Takodje ne razumem trasu plave linije skoro uopšte, sve ove nelogičnosti koje su već pomenute plus to što nijedna stanica na NBG ne prolazi kroz poslovnu zonu (Milutina Milankovića) gde je realno najpotrebnija.
 
Још горе је што је малтене цела црвена линија од панчевца до Миријева предвиђена да буде покривена и трамвајем
 
Мени је сулудо да се игноришу планирани аутомобилски тунели који се могу искористити да се паралелно изгради и метро тунел (УМП тунели и Екоф-Ботаничка).
 
Razmišljao sam da li da stavim ovaj post u Javni prevoz u svetu, ipak je bolje ovde :)

Reč je o prvoj budimpeštanskoj liniji metroa, Millenniumi Földalatti Vasút (milenijumska podzemna železnica) ili Kisföldalatti (mala podzemna). To je ujedno i prvi metro u kontinentalnom delu Evrope. Prvi su u Evropi otvorili London i Liverpool.

Linija je otvorena 2. maja 1896, po mađarskoj Wikipediji 3 .maja. Metro se gradio nešto manje od dve godine. Urađeno je 3226 m tunela i 463 m kroz površinski, kroz gradski park. Tunel je građen metodom iskopaj-pa-pokrij, kroz Andrássy ulicu. Vlasti nisu dozvolile da se kroz ulicu gradi tramvaj, te su odlučili da grade tramvaj pod zemljom. Po pisanju urbanrail sajta, linija je do gradnje linije M3 klasifikovana kao podzemni tramvaj. Ovo su slike gradnje metroa, tehnologijom kraja 19. veka

1024px-Vas%C3%BAt_Gizella_t%C3%A9r_V%C3%B6r%C3%B6smarty_1896-17_Kl%C3%B6sz_Gy%C3%B6rgy.JPG


1024px-1896-17_vas%C3%BAt_%C3%A9p%C3%ADtkez%C3%A9s_Kl%C3%B6sz_Gy%C3%B6rgy.JPG


1024px-1896-17_vas%C3%BAt_Andr%C3%A1ssy_%C3%BAt_Kl%C3%B6sz_Gy%C3%B6rgy_2.JPG


Presek kroz ulicu Andrassy
Foldalatti_Andrassy.png


U početku linija je išla od Vörösmarty tér do Széchenyi fürdő, ukupno 11 stanica. Tako je bilo do 1973, kada je linija renovirana, stanica u parku Allatkert ukinuta, linija do Széchenyi fürdő spuštena pod zemlju (ispod jezera) i produžeda do Mexikói út sa novom stanicom.

800px-Varosliget_M1.png


Stanice i linija je plitko ukopana, te imamo:
Prosečan razmak između stanica: 325 m
Visina tunela: 2,75 m
Širina tunela: 6 m
Dužina stanične platforme: 35 m
Širina stanične platforme: 3 m
Visina između šine i kontaktnog voda 2,7 m
Napon: 550 V

512px-Budapest_metro_1_%C3%A1llom%C3%A1s_keresztmetszet.svg.png


1024px-Budapest_metro_1_%C3%A1llom%C3%A1sk%C3%B6zi_keresztmetszet.svg.png


Sada je dužina linije 4,4 km

Vozila, do 1973 su bila marke Siemens & Halske, 10 od čelika (prikolice) i 10 od drveta (motorni vozovi). Prikolice su imale upravljačko mesto.
Millenniumi_f%C3%B6ldalatti.jpg


1920.jpg


Od 1973 vozila su marke Ganz-MAVAG
52784790_501512030379001_4042459657243267839_n.jpg


Više infromacija na Urbanrailu
http://www.urbanrail.net/eu/hu/budapest/budapest-line1.htm

Jedan snimak sa Youtube-a
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jPIV0uhfuGg[/youtube]

U planu je modernizacija i produženje linije sa oba kraja.
 
Vec se potezala tema, ali hajde jos jednom da napisem zasto je kopanje dubokih tunela uz i ispod Save finansijski jako nezgodna stvar.

Dakle, tender za iskop tunela je u sustini vrlo prosta stvar. Realno ima 4 pozicije - iskop, beton, hidroizolacija i injektiranje. Prve tri pozicije se vrlo lako definisu jer su prilicno egzaktne. E, ali zato ovo cetvrto je gde se pare prave.

Naime, svako geolosko/geomehanicko ispitivanje je ograniceno brojem sondiranja koje se radi na svakih x metara. Tu vi dobijete presek kroz tlo na mestu sondiranja i na osnovu toga pripremate tender. Medjutim, tlo i stena su 'ziva' stvar - nastali su i menjali se tokom miliona godina. U stenama postoje stotine raseda tj. prslina koje je nemoguce sve idenitifikovati sondiranjem - neki veci a neki manji. A kada je stena blizu reke onda obicno u te rasede dodje voda koja je kod velikim hidrostatickim pritiskom.

Resenje za to je da se ispred TBM-a radi injektiranje tla nekom vrstom cementa koji onda vezuje cestice tla u neku vrstu manje promocivog betona (malo banalizujem). Time se smanjuje priliv vode tako da TBM moze da nastavi kopanje.

E sad, da bi se stvarno zaradile velike pare potrebno je da tender bude definisan na taj nacin da omoguci izvodjacu da naplacuje dodatne radove bez nekih velikih prepreka. Obicno se to radi tako sto se da relativno niska cena za glavne radove (iskop, betoniranje), a visoka cena za te 'manje opipljive' pozicije - na taj nacin se dobija tender. Apsolutno ne sumnjam da ce Kinezi to sve odraditi kako treba uz ovakve dogovore.

Na zalost, ove vec preskupe linije metroa na kraju ce nas kostati jos mnogo mnogo vise od cifara koje sada kruze. Vrlo je i moguce da je su u igri sada dve linije da bi se obezbedili krediti za isnos od 4 milijarde evra. Na kraju bi bilo za ocekivati da se sva ta sredstva preliju u izgradnju ove prve liniju.

Voleo bih da se vratim na ovaj post za 10 godina i da kazem da sam sve pogresno predvideo, ali mi na zalost, ovo gore deluje kao vrlo realan scenario! Mozda je najtuznije od svega sto apsolutno to ne mora na taj nacin da se gradi - pogledajte, npr, post iznad mog....
 
Ако је истина са техничке стране што си написао, онда није ни чудо зашто се бира овај начин. Бесконачно пумпање пара за оног који стоји на потоку је згонда ствар увек може да се захвати. Само нека цури.

Ја још нисам прочитао ваљан аргумент зашто је тунел боље решење од моста.
 
Da su kašikom kopali imali bi liniju od par stanica. Odnosi se na sve na vlasti od uvođenja višestranačja do dana današnjeg. Niko od njih prstom nije mrdnuo a zašto? Ne vade zadnjice iz aviona i službenih automobila koji bre interes građana nikoga od njih to ne zanima i odgovara im da ode što više ljudi iz Srbije i umre što pre da uzmu sve. 100 studija o metrou a ni milimetar izgrađen to je jedina istina i relevantna činjenica. Sve ostalo je propaganda.

Послато са Mi A3 помоћу Тапатока
 
Таман кад сам помислио да после свих ових реконструкција не може горе. Видим да сам погершио! Па да пустиш некога из " Лазе " боље би линије направио.
 
Sve manje vremena imam za društvene mreže. Jedva kolumne stižem da napišem. Mogao bi neko da prenosi linkove za moje članke. Ovo je 7.avgust 2019.
Kada metro investicija promaši.

...
Jedan postsovjetski sistem je posebno promašaj, a to je Almatu u Kazahstanu.

Stvar je u tome da je linija pravcem pružanja promašila maltene sve što je mogla. Čak je i železničku stanicu promašila za kilometar.
...
Gde smo tu mi? Izgradili smo Novi železnički čvor sa dve podzemne stanice i mnogo skupih mostova i tunela. Ogroman projekat, koji se i po ceni gradnje, brzini prevoza i mogućnosti uticaja na urbanističku transformaciju može porediti sa metroom.

Šta je izuzetak Beograda u odnosu na ostale metro promašaje? Svi ostali, koliko god se loše preračunali pri planiranju, teže da maksimalno koriste ono što su izgradili.
...
 
Evo, ja ću da postavim linkove, mada ni ja baš nemam nešto slobodnog vremena u zadnje vreme.

Metro i „satelitski gradovi“ (1) 14. 8. 2019.
Metro i „satelitski gradovi“ (2) 21. 8. 2019.
U(ne)ređenje trgova 28. 8. 2019.
Kadrovska nespremnost za metro 4. 9. 2019.
Ukidanje Topčiderske pruge pogubno 11. 9. 2019.
Metro i „sirotinjska rešenja“ (1) 18. 9. 2019.
Metro i „sirotinjska rešenja“ (2) 2. 10. 2019.
Metro i „sirotinjska rešenja“ (3) 9. 10. 2019.
Metro i „sirotinjska rešenja“ (4) 16. 10. 2019.

Članci "Metor i sirotinjska rešenja" 1 i 2 zaslužuju, po mom mišljunju, novu temu, pod Beobuild . radionica.
 
Ljudi, valjda vam je jasno da Francuzi kao jedni od, ne tako nebitnih, u hijerarhiji okupatora traže načine da eksploatišu kapital iz ove kolonije.

Jedan od značajnijih načina je bilo svakako preuzimanje aerodroma, drugi će po svoj prilici nažalost biti izgradnja ovog sumanutog i u najvećoj meri beskorisnog metroa, koji će koštati nenormalno mnogo.

Većinu toga će polapati Francuzi u sprezi sa ovim pljačkaškim izdajnicima.
 
Procitah Karlov tekst o ukidanju pruge uz zeleznicku prugu. Uz Topcidersku reku realno ima dovoljno mesta i za kolosek i za put. Tu sada ima 6 koloseka.

Ambijent Topciderskog parka svakako ne bi trebalo dirati!

Glavni problem sa tim delom grada i trenutnim genijalnim idejama je sto je vazda (50+ godina) bio planiran unutrasnji i srednji magistralni prsten Beograda. UMP treba da ide preko mosta na Adi, pa tunelom ispod Senjaka do Autokomande pa dalje ka Juznom Bulevaru i Ustanickoj. SMP je vazda trebalo da ide nekako trasom Bezanija - Blokovi - Zarkovo - Banjica - Brace Jerkovic...

E sad posto je gradnja tunela ispod Senjaka skupa, a takodje i resavanje cvorista na Autokomandi, onda su novi urbanisti smisli da ubogalje Topcider i spoje UMP sa SMP u neki uzasni hibrid!

I onda iskacu ta neka grozna resenja sa ukidanjem koloseka da se tu vodi put, ili probijanje cetri trake kroz park.... Iako taj put ni ne treba praviti!

A na temu BRT-a koji promovise - Karlo treba da zna da kao sto je on otisao iz ove zemlje otisao je i veliki broj vozaca autobusa (mahom u Nemacku)! GSP bitke bije da zaposli dovoljno vozaca da opsluzi sve linije. Iz tog razloga, mislim da je ideja BRT-a za BGD mrtva. E sada, da li ce u buducnosti sa samovozivim vozilima to postati opet realnost - ja licno mislim da da... kao sto sam i pisao u linku koji mi je u potpisu :) Mislim da je cena zaposljavanja vozaca vs trosak investicija u gradjevinske radove glavni razlog zasto je BRT cest u nerazvijenim zemljama a ne toliko popularan u razvijenim.

Izvinjavam se zbog skretanje sa teme...
 
Ne mogu vise da editujem gornju poruku, ali samo da napisem da su ostali linkovani Karlovi tekstovi svi odlicni i da ih apsolutno vredi citati!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=671104#p671104:263ak86i je napisao(la):
wexy » 18 Oct 2019 01:55 pm[/url]":263ak86i]
Takodje komercijalna brzina od 33km/h deluje prilicno sporo, ili je to prosek izmedju stanica?

Izuvceno iz teksta sa (na dnu stranice pod Dodatne informacije):
https://www.bgmetro.rs/index.php/sr-rs/ ... kog-metroa
То је средња брзина, која подразумава и стајање на станицама, и значи да 5 км прелазиш за мање од 10 минута, а 10 км за мање од 20, што је веома брзо.

Комерцијална брзина париског метроа је 20-25 км/х, у зависности од линије. Треба рећи да, иако отворен у 19. веку, баш тај метро, због лаке доступности (малог растојања између станица, тј. њихове велике густине) има најбољи ефекат у смањењу аутомобилског саобраћаја: само 9% кретања на територији коју покрива обави се аутомобилом, што је светски рекорд.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=661842#p661842:2n1n6gbj je napisao(la):
Nurko7000 » Čet Sep 19, 2019 5:10 pm[/url]":2n1n6gbj]Заправо, ово и није само план за метро који је свакако упитан.
Мени се јако допада да план ширења Бг-воза, метро се не укршта на Вуковом споменику али се гради станица Бг-воза у Мекензијевој. До аеродрома се шири Бг-воз, гради се станица Карабурма. Све се надам да се прави халабука око метро-а, а да се јефтино и много скромније Бг-воз доводи у функцију.

Kada će više ljudi da shvate da BG:voz ne može biti zamena za metro. Nikad neće moći ići ispod takta od 15 minuta, naročito sada kada kroz isti taj Vukov spomenik prolaze teretni vozovi, a nakon početnog kukanja oko ukidanje pruge oko Kalemegdana, izgradnja obilaznice se više ni ne pominje, nego čak i oni najveći kukači su zaboravili na to...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=671144#p671144:2887gadw je napisao(la):
Пантограф » 18 Oct 2019 03:55 pm[/url]":2887gadw]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=671104#p671104:2887gadw je napisao(la):
wexy » 18 Oct 2019 01:55 pm[/url]":2887gadw]
Takodje komercijalna brzina od 33km/h deluje prilicno sporo, ili je to prosek izmedju stanica?

Izuvceno iz teksta sa (na dnu stranice pod Dodatne informacije):
https://www.bgmetro.rs/index.php/sr-rs/ ... kog-metroa
То је средња брзина, која подразумава и стајање на станицама, и значи да 5 км прелазиш за мање од 10 минута, а 10 км за мање од 20, што је веома брзо.

Hvala na pojasnjenju, pretpostavio sam da je nesto tako ali ko zna.. koliko dugo i kakve sve varijatne su planirane ne bi me iznenadilo nista vise.

Ponovicu samo pitanje u vezi "trodelnih garnitura", sta to konkretno znaci? :sesir:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=671100#p671100:1rs6il73 je napisao(la):
markomarko » 18 Oct 2019 01:47 pm[/url]":1rs6il73] A na temu BRT-a koji promovise - Karlo treba da zna da kao sto je on otisao iz ove zemlje otisao je i veliki broj vozaca autobusa (mahom u Nemacku)! GSP bitke bije da zaposli dovoljno vozaca da opsluzi sve linije. Iz tog razloga, mislim da je ideja BRT-a za BGD mrtva. E sada, da li ce u buducnosti sa samovozivim vozilima to postati opet realnost - ja licno mislim da da... kao sto sam i pisao u linku koji mi je u potpisu :) Mislim da je cena zaposljavanja vozaca vs trosak investicija u gradjevinske radove glavni razlog zasto je BRT cest u nerazvijenim zemljama a ne toliko popularan u razvijenim.

Izvinjavam se zbog skretanje sa teme...
Није скретање са теме, јер је важно упоређивати све могућности решавања проблема због којих се метро и гради. Да ли као привремена решења, трајна решења, погушћавање мреже, различите форме управљаних видова саобраћаја су пожељне у великом граду.

Везано за расположиву радну снагу возача, шта су возачи аутобуса? Мехатроничари? Нуклеарни физичари? Хирурзи за операцију срца, да их треба 10 и више година школовати? Мало је грубо и сурово то рећи, али Београд има огромну шансу да на такве послове повуче армије миграната из провинције. Ту долазимо до бољке целог образовног система, а то је да је државни образовни систем неефикасан и застарео, а дообразовање финансијски недоступно онима који нису имали среће да добију квалитетно образовање за тражени посао. Да у Србији је то много чешће срећа него погодак, због превише пипања по мраку.

Решење је врло просто: фале возачи аутобуса? Држава да обезбеди бесплатну обуку, под следећим условима:
1) Обуку мораш похађати
2) Наредних 4-5 година не смеш напуштати Србију. Ово је сурово, али у нашем правном систему довољно једноставно да би било ефикасно.

Најсиромашнији и слабије образовани би са радошћу прихватили овакву понуду.

Мени фирма плаћа интензивне курсеве холандског језика А0-А1 под уговореним условом да наредних годину дана радим за њих. Ја сада преговарам да следећи семестар наставим до Б1 нивоа минимум, али суштина је у здравом контексту интереса са којим се решавају одређени проблеми.

Уз то, технички једноставна и брзо изводљива решења попут БРТ могу омогућити рад са 30% мање возача и возила на правцима које покривају. Ако би говорили о индукованој пословној активности услед уштеде времена у превозу од формирања комбиноване мреже БРТ и ЛШС мреже средње брзине око 20км/с, то су ефекти који су преко 100 милиона евра годишње, Вероватно ипреко 200 милиона, али за тако нешто би ми требала детаљна анализа. Када Београд формира БРТ (ТРТ) + ЛШС + БГ:ВОЗ мрежу, још уз доградњу одређене мимималне мреже булеварско-ЛШС/БРТ праваца, и основне безбедне бициклистичке мреже, тек тада је спреман за следећи крупни корак, а то је почетак градње праве метро мреже.
 
Da bi bg voz uopšte nečemu služio treba proširiti njegove trase....treba napraviti most za još dva koloseka od nbg do prokopa, kao i od nbg do zemuna.
Prva linija Metroa treba da bude Prokop-Klinički-Slavija-London-Trg-Kalemegdan.
 
Da bi bg voz uopšte nečemu služio treba proširiti njegove trase....treba napraviti most za još dva koloseka od nbg do prokopa, kao i od nbg do zemuna.
Prva linija Metroa treba da bude Prokop-Klinički-Slavija-London-Trg-Kalemegdan sa taktom 10 min van špica, 6 u špicu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=642555#p642555:1dm6sljc je napisao(la):
direktor » Pet Jul 26, 2019 8:10 am[/url]":1dm6sljc]Sace samo sto nije ....
:) meni kad se vozi metroom skoknem do budimpeste i resim problem sa ovdasnjom nestasicom :)
 
Mali je broj takvih zaljubljenika koji uživaju u samoj vožnji metroom. Većina ljudi vidi metro kao najefikasnije sredstvo da stigne iz tačke A u tačku B u jednom velikom gradu...
 
Мислим да са првом линијом метроа не треба журити. Само фали промашена траса и бачене хиљаде евра. Боље увести још линија БГ:воза.
 
SBG":3253kgwu je napisao(la):
Мислим да са првом линијом метроа не треба журити. Само фали промашена траса и бачене хиљаде евра. Боље увести још линија БГ:воза.
Pa ovima nije problem da "pogreše", njih više interesuje kakvu ličnu korist od toga mogu da izvuku...

Sent from my moto g(6) play using Tapatalk
 
Vrh