Šta je novo?

Електрични аутобуси / Elektricni autobusi / E-buses

Uopšte nije vredno to čudo nazvano vrabac razmartrati ni u kakvom ozbiljnom kontekstu.
Videla žaba...
Grad vode ljudi koji se igraju ozbiljnim stvarima i okreću ogroman novac.
O elektro vozilima možemo da pričamo kao o uvođenju novog sistema, kombinovanja sa trolejbusima i sl...
A to nije odmaklo od vozila za golf ili za prevoz gostiju od smeštaja do recepcije i parkinga u hotelskom kompleksu poput Porto Novog ili Slovenske plaže u CG.
 
Иначе Врапца већ годинама има ЈП Београдска тврђава, а виђао сам слично возило и у Зоо врту пре неких 5 година.
 
КОлико то кошта бре један аутобус? 480 Хиљада Евра? Еј бре???
 
Скупе су то играчке и за много богатије од нас
 
Za jednog Kineza jeste skupo, ali u poređenju sa Solarisom čija cena ide i preko milion zavisno od modela je čak i povoljno.
Pitanje je šta mi dobijamo za tu cenu? Ako su identični postojećim to je onda vrlo loše, jer imaju očajno mali domet i bus sa dvoja vrata nije za Beograd. Takođe predložena linija od svega 3 stanice je psihičko ubistvo za vozače, jer je kao ringišpil.
Oni što takođe bode oči je vezana kupovina 7 + 3, ko nam garantuje da preko cene ovih 7 ne plaćamo svih 10?
 
Pa valjda su baterije uznapredovale u odnosu na pre par godina kada su prosli nabavljeni. U mobilnim telefonima sigurno jesu, autonomija je duza svake godine (ili slicna ali uz mnogo vecu potrosnju aplikacija), pa sto ne i u elektricnim autobusima. Druga stvar, cena litijum-jonskih baterija je padala po kWh eksponencijalno proteklih godina, pa i bez tehnoloskog napretka, samo po tom osnovu, znaci za istu cenu se moze dobiti vise baterija, tj veca autonomija. Krajem 2019-e ce cena Li-ion baterija biti oko 150 $/kWh, sto je 100% jeftinije nego pre 4 godine.
 
Problem je u tome što ovi naši e-busevi uopšte nemaju baterije, već superkondenzatore. Šta je predviđeno da imaju ovi što dolaze, to ćemo tek otkriti. No, cene električnih autobusa će padati sa rastom serijske proizvodnje. Kinezi su još uvek najpovoljniji baš iz razloga što su jedini koji su proizveli na stotine hiljada električnih autobusa. Naravno, niži su i troškovi u proizvodnji, plus subvencije koje su do skoro dobijali od države.
 
Par puta sam pokusao, ali nisam uspeo da nadjem tehnicku razliku izmedju baterija i navedenih superkondenzatora? Ne nadjoh nove cene, ali po nekim starim izgleda da je cena po kWh superkondenzatora 5 ili ko zna kolko skuplja od cene kWh Li-ion baterije. Ako je tako, onda nije cudo sto su ovi e-autobusi toliko skupi.
 
Detalje ne znam ni ja, a najveće razlike su, naravno, u kapacitetu, a samim tim i vremenu potrebnom da se superkondenzator ili baterije dopune :) Nešto nisam primetio da su evropski proizvođači usvojili i superkondenzatore kao alternativu baterijama, tako da mogu pretpostaviti da su "Kinezi" prvi počeli da eksperimentišu sa pomenutom tehnologijom. Elem, ovi naši e-busevi imaju domet od samo dvadesetak kilometara, ali se dopune za desetak minuta. U principu, trebalo bi ih uzimati prema nameni i potrebi, ako su superkondenzatori uopšte pouzdani. Ne znam koliki im je vek trajanja predviđen. Ako ne mogu trajati duže od baterija, a imajući u vidu razlike u ceni, onda i ne vidim njihovu svrhu. Sad imamo i jako brze punjače, pa se i baterije mogu dopunjavati na terminusima.
 
Основна разлика је у физици. Кондензатор супља електрицитет, а батерија акумулира енергију мењајући хемијски структуру. Литијум је до сада показао најбоље резултате тежина, количина ускладиштене енергије, брзина пуњења у односу на хемисје акумулаторе.

Супер кондезатори имају огромни капацитет што их разликује од обичних кондензатора, а брзо се пуне.

Ако би се директно поредиле карактеристике батерије и кондезатора, капацитет је на страни батерија, а брзина пуњења на страни кондезатора.
 
Pa i kondenzator valjda mora da akumulira elektricitet, jer kako drugcije da ga sacuva kad se otkaci sa punjaca? Ne vidim neku kljucnu razliku izmedju reci "skupljati" i "akumulirati"
 
Употребио сам две резличите речи да бих раздвојио принципе.

Са становшта корисника осим главних карактеристика није ни важно каква је физика у питању...
 
Razlikuju se po principu rada, u kondenzatorima se skladišti statički elektricitet, a u baterijima se odvija hemijska reakcija.
Trenutno su baterije u velikoj prednosti, jer su lakše i do 10 puta za istu količinu energije. Sa druge strane superkondenzatori imaju duži životni vek i brže se pune/prazne, ali zbog svoje težine nemaju veliku primenu u auto industriji.

Postoji jako mnogo tipova litijumskih baterija sa razlicitom hemijom. Generalno one koji imaju najveću gustinu energije obično imaju i manji životni vek. Npr baterije u mobilnim telefonima imaju životni vek od oko 1000 ciklusa punjenja, nove Tesline (Panasonic) baterije sa sličnom hemjom mogu izdržati oko 5000 ciklusa punjenja.
LTO baterije (koje proizvodi novi vlasnik Ikarbusa) mogu izdržati oko 30 hiljada ciklusa, ali im je 2-3 puta manja gustina energije. Generalno u autobuse se najčešće ugrađuju LFP, NMC ili LTO baterije (sve su li-ion).
 
Да ли све литијумске батерије имају проблем са повећаним ризиком од пожара?
 
Nemaju sve, ali se ne može reći da postoje potpuno bezbedne baterije. Razlike između tipova li-ion baterija
aea07af130185bd9ca62de0fd5fe9e99.jpg

Na slici fale LCO baterije koje su trenutno najzastupljenije, ali ubrzano gube učešće zbog nestašice kobalta. Takođe za kobalt se vezuju ekološki problemi kao i niža bezbednost baterija, tako da ih sad većina auto industrije izbegava. Tesla je prešao na NCA baterije, a uporedo razvijaju i NMC na koje je prešla većina drugih proizvođača automobila.
Pored toga proizvođači autobusa koriste LFP i LTO baterije koje su najbezbezednije, ali imaju manju gustinu energije (odnosno teže su)...
 
Kako se ovi ponašaju? Rade li ceo dan, ispadaju li, kvare li se?
 
Ja сам једном хтео од Вука да се провозам, али је тачно испод пуњача стајао покварени електробус који није могао да се помери и чекао је вучу. Због тога су остали електробуси повучени са линије, а ја сам пут наставио 65ицом.
 
Jako su se loše pokazali, nema razumnog odgovara zašto se nabavlja još 10 komada... Poslednji put kad sam proveravao od 5 narucienih samo su 3 bila u voznom stanju. A kad se neki od ta 3 pokvari na EKO liniju su slali Maz na gas (koji je takođe kvarljiv, pa se mogu videti i klasični dizeli na liniji).
 
Уместо 10 соло електробуса Higer могли су купити 10 зглобних аутобуса Otokar Kent C.
 
I onda opet još jedan proizvođač u GSP-u.. I ovako ih je mnogo..
 
Не знам, ја сам за даље ширење електробуса, али ислључиво као замена за тролејбусе... Тролејбуси су јако незгодни из разлога што су ограничени моткама које лако могу да испадну, што је често праћено ужасно наглим кочењем, често наглијим у односу на бусеве на гориво...
 
Vrh