Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

I to Lidlova reklama sa strane.. Ovaj bus mi mogao da vozi kroz Tošin bunar :)
 
Мало Сегедина и од мене
8ece3ad5a0c058bea38eba8c4fe1c299.jpg
98bb70966e496138a23cc5896cd25b39.jpg
5b8f908c64a228157fa1bdf423548e5c.jpg
82a08ba1a8d6315fcbd8fd999e2e4a39.jpg
b619cbe6eefa6193e6d777df23ea18e8.jpg
be805bbed715cb1f57b867b22c63ce9b.jpg
c4cf02e38091484c4b219c2f3263e5be.jpg


Послато са Nokia 7 plus помоћу Тапатока
 
нормални колосек од 1.435 мм. код нас је метарски колосек, а широки колосек је од 1.520 па навише. иначе, на овој слици где је Шкодин тролејбус (поред Шкодиних, имају и њихове Икарусе), ту баштицу деле трамваји и тролејбуси без проблема. директно изнад шина је трамвајска жица, а мало померене су тролејбуске жице
 
Ja sam mislio da postoje samo dva tipa: uskokolosečni (ovaj naš) i širokokolosečni.
 
1435 је стандард у Европи, а 1520 је стандард у бившем СССР за метро, железницу, трамваје итд, међутим и ту и тамо постоје трамвајски системи са колосеком од 1000мм.
У Софији је трамвајска мрежа подељена и део колосека је ширине 1435 а део 1007 милиметара
Постоје разне ширине, у Јапану много колосека има ширину 1067мм
 

Prilozi

  • IMG-20200217-WA0015.jpg
    IMG-20200217-WA0015.jpg
    71,9 KB · Pregleda: 3.542
Jedna nadrealna slika iz 2012. :D Ukrajinski grad Gorlovka, danas nažalost u ratnoj zoni Donbas.
2012_08_18_20_29_32_71769.jpg

I još jedna.
2012_08_18_20_29_29_60066.jpg

Na ovoj je ukrajinski trolejbus YuMZ, nevešt pokušaj iz 90ih da se Ukrajinski gradovi oslobode zavisnosti od Trolze za delove. Potekli su iz fabrike koja je pravila svemirske i nuklearne rakete. :D Među njima i R-36, do dana današnjeg najveću noćnu moru za zapad. Ali, kao što to biva u (post)komunističkim društvima, bilo je nemoguće objasniti političarima i upravama da to što jedna fabrika pravi super rakete ne znači da će praviti i super vozila. YuMZovi i danas opstaju u Ukrajini ali na infuziji. I simbol su rogobatnog i zastarelog inženjeringa te svakog dana još par njih završi na otpadima, uz braću Zijače.
 
Preslikan GSP Beograd, GSP Novi Sad

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=KqfCC5-asoE[/youtube]
 
Na ovoj je ukrajinski trolejbus YuMZ, nevešt pokušaj iz 90ih da se Ukrajinski gradovi oslobode zavisnosti od Trolze za delove.
А уједно су и невешта копија легендарне Шкоде 15Тр.
 
Sličnu emisiju sam gledao skoro negde, samo je splitski prevoznik bio tema. Ista smo mi govna, bez obzira što su oni ušli u EU.
 
I švabe vole da zamuljaju. Ima svuda svega, vozila su postala kompleksna i preskupa pa je teško sve ispratiti, naročito na balkanu.
 
Nije nekad samo do novca. Ima malo i do pedantnosti i odgovornosti
 
Mongolski modernizovani Ziu-9 :mrgreen: Izgleda bolesno. :roll:

P.S.
Primetite kako nema kanape za motke.
 
Није то то без трилекса и аутентичних фарова. :(
 
U čemu ti se ogleda modernizacija? U felnama sa manjim gumama (liči mi da je 11,00 r20 sa unutrašnjom, mnogo manje nosivosti od 12,00), dodatnom retrovizoru i maglenkama.
Na ex SSSR prostoru primenjuju već neko vreme sistem bez namotavanja kanapa pozadi, već u normalnim okolnostima kanap stoji na krovu i srola se alka niz motku (nije zavezan za vrh). Time se eliminiše jedan deo problema padanja trola izazvanih baš kanapom. A ako se desi da trola padne, opruga je povuče na stranu i kanap postaje dostupan. U najgorem slučaju, vozač se mora ispeti koji stepenik pozadi da ga dohvati. Praktično je rešenje. Kako to izgleda, vidi se ovde na oko 5:00:
https://youtu.be/X2gSbEI4a4U

Modernizacija jednog ziu tipa naše generacije iz 1989.može da se vidi ovde. Pokušali su da naprave niski pod, ali su odustali, pošto su prethodno spustili prozore. No, to nije neka naročita izmena. Bila bi da su uspeli do kraja da spustepod, ali to je tražilo velike izmene na osovinama i vešanju. Najveća izmena je izmeštanje elektroopreme na krov. Releji iz kabine i sanduk sa otpornicima koji je bio iza prednje osovine, podignuti su na krov. Tako su rešili nekoliko stvari: ne pregreva se putnički salon leti, eliminiše najčešći uzrok požara, smanjuje buka, posebno kod vozača u kabini, jer sad releji klepeću na krovu. Upotrebom statičkog pretvarača za punjenje akumulatora i obezbeđivanje niskonaponske struje za signalizaciju i upravljanje vučom, eliminisan je i alternator i pomoćni motor koji ga je pokretao. Tako je nestao i ventilator koji je hladeći otpornike izduvavao po potrebi vreo vazduh napolje ili u salon. Sada je buku jedino mogao da pravi kompresor. U vožnji bi se samo čuo vučni motor, diferencijal i gume, baš kao kod bkm (uz prateća lupanja, naravno) . Princip rada i kontrole vuče ostao je isti. Inače, ta generacija se kod nas pokazala najbolje. Odlično je išla uz i niz brdo i oni su radiili isključivo Banjicu. Postizali su neverovatne brzine, nisu osećali mnogo opterećenje, a isto tako su neverovatno dobro kočili motorom. Poslednja, g modifikacija, (1991—2.) nije u nekim elementima imala takve mogućnosti. Bila je sklonija kvarovima i posle 2-3 godine nije bila ni malo pouzdanija od prethodnih.
https://youtu.be/HStFfW0_638
 
Ja ne volim taj Sovjetski sistem sa kanapima koji slobodno landaraju na levoj strani vozila. Em što odvratno izgleda, em što sam siguran da je bilo incidenata gde bi kačili delove drugih vozila, samo što to nije dokumentovano.

Što se tiče modernizacija na prostoru ex-SSSRa (i njihovih saveznika), činjenica je da im to nikad nije išlo od ruke. Šetao sam po raznim kutcima ''ruskog'' interneta, a bio sam i lično tamo, i gledao kako izgledaju neke njihove modernizacije. Uglavnom su užasne. Ilustracije radi, Liazi koliko nama ovde bili ružni i zaostali, na prostoru istoka i dalje spadaju u nešto natprosečno lepo i dobro skockano.

Primer:
1018725.jpg

Svakako bolje odrađeno nego ovo u Ulan Batoru, ali opet jasno da je ovo baba prepravljena u devojku.

Doduše, narodima od Kaljiningrada do Vladivostoka to očigledno ne smeta. Oni su više orijentisani na funkcionalnost nego mi i Evropljani.
Ali zato im fabrike ispaštaju jer sa takvim pristupima, u 2020im, sebi ograničavaju potencijalna tržišta. Jer niko ne očekuje da vozilo javnog prevoza bude spejs šatl, ali isto tako ne želi ni da se vozi u prepravljenoj limenoj kutiji za koju se vidi da je baba našminkana kao devojka. To je ono što njih koči podjednako koliko i tehnološko kaskanje.
 
По мени је Тролза врло успешно естетски споља прилагодила Зиу-9 са маском какву имају наше зглобне Тролзе.
 
Овде најчешће дискутујемо о естетици возила. Битна је, слажем се, али не и пресудна. Мени су веће и важније измене које су возила претрпела током ремонта на електроопреми. То се додуше, не види, али озбиљно доприноси функционалностзжи возила и комфору у њему.
Од шездесетих година 20.века постло је упадљиво технолошко заостајање СССР и сателита. Живели су изолацији и спољној и унутрашњој, а то се надовезује на исцрпеност после тек завршеног рата. Много људских ресурса - памети одселило се као бели после претходног рата. Ни технички, ни научно ни економски, нису сарађивали са западом и то је био највећи домет. Зато је нагласак на функционалности. Естетика је и свесно занемаривана због комунистичког поимања естетике и манифестације луксуза као буржоаске тековине.
 
Kada smo već kod Beča, jedna malo "skandalozna" vest je da su iz saobraćaja povučeni svi novi tramvaji, zbog nekakvih problema koji su uočeni u rutinskim kontrolama. Proizvođač će popraviti greške i u daljoj proizvodnji obratiti pažnju na to. I do 2025 će svi stariji tramvaji u Beču biti zamenjeni novim, mada ni ovde ne poštuju ta obećanja i rokove toliko, kao i u Beogradu. Ali to i nije toliko bitno jer javni prevoz saobraća besprekorno.
 
Svi ovde vidimo Liaza kao trećerazrednog proizvođača autobusa. I mada jeste daleko ispod zapadnjačkog proseka, malo ko zna da je Liaz zapravo među prvim fabrikama na prostoru bivšeg SSSRa uveo autobuse dužine 12 m sa troje vrata, kao i zglobne autobuse. Između ostalog, krajem 80ih, Liaz je imao vrlo interesantan i ambiciozan projekat visokopodnog solo autobusa sa četvoro vrata pod nazivom ''Liaz-5200 Crni princ''. :D

Liaz1.jpg

Tekst koji vam prenosim je sažet prevod sa ruskog sajta:

Odmah posle uspostavljanja proizvodne trake za Liaz-5256 (predak ovih Liaza što viđamo ovde, i ogroman korak napred za Sovjetsku autobusku industriju) zavod Liaz je predložio projekat autobusa sa povećanim kapacitetom putnika, na uštrb vozačeve kabine. Motor je bio smešten napred, ispod vozača, što je omogućilo ravan pod unutar salona kao i idealan raspored opterećenja po osovinama.
Liaz2.jpg

Kapacitet je bio 135 putnika, skoro 20 više od serijskog 5256. Salon je imao četvoro vrata, a vozačeva kabina dvoje. Karoserija je bila oštrih uglova, delom radi uštede, a delom radi futurističkog dizajna. Ono što je takođe interesantno je da nije imao prozore sa kederima već lepljena stakla. Razvijena je nova vrsta vešanja za prednju osovinu specifično za ovaj autobus.
Liaz3.jpg

Liaz4.jpg

Nažalost, sa raspadom SSSRa projekat je stao. Ali ne samo zbog raspada zemlje, nego zbog (nama dobro poznatog) privatizacijskog komadanja Liaza i grupacije koja je učestvovala u projektu Crni princ. Sam autobus je, nekim čudom, prešao u vlasništvo mutantske kompanije Alterna, koja je 90ih pokušala da uspostavi proizvodnju zglobnih minibuseva (da, dobro ste pročitali :mrgreen: ). Naravno, vrlo brzo je propala, a ''Crni princ'' je ostao u njenim skladištima, gde je isečen. Poslednji put je viđen 1997, dok je bio u procesu komadanja.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715247#p715247:68mxj14l je napisao(la):
Greg » Нед Мар 08, 2020 9:54 am[/url]":68mxj14l]Muzej javnog prevoza Beč

https://youtu.be/ymsr2kSDBME

Послато са SM-A505FN помоћу Тапатока
Да има памети, и ми можемо да имамо сличан музеј одмах, за почетак са упола мање експоната али и потенцијална 3-4 кад би се средиле поједине олупине.

Овај ЛиАЗов Црни принц ми изгледа као свемирски брод наспрам њихових модела који возе данас у Београду.
 
Ja sam za ,,Crnog princa" saznao pre par meseci a do njega me je doveo cirkus od autobusa Liaz677.Nego zanimljiv mi je ovaj podatak za prednju osovinu,koliko sam ovako sa strane primetio i liaz 5256 ima nesto drugaciju prednju osovinu od ostatka savremenih autobusa.Jel je ta osovina razvijena na ovom proto tipu ili je smisljena namenski za 5256?
 
Be verujem da su kod osovine izmišljali previše tople vode. Sredina devedestih u operativnu upotrebu uvodi nezavisno vešanje napred umesto krute osovine. MB je prednjačio u tome, a ovaj projekat očito ima veze sa njima.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715505#p715505:b20ibm25 je napisao(la):
IK-97 » Ned Mar 08, 2020 10:04 pm[/url]":b20ibm25]Ja sam za ,,Crnog princa" saznao pre par meseci a do njega me je doveo cirkus od autobusa Liaz677.
Za nas ovde Liaz-677 je možda cirkus od autobusa, ali imaj u vidu da je taj autobus, uz Laz 695 i Ikarus 2860, bukvalno izgradio Sovjetski savez. :)
Kad je dizajniran i pušten u proizvodnju 60ih bio je korak napred u odnosu na prethodne Sovjetske rogobatne a prekomplikovane za održavanje modele koji su se bazirali na tehnologijama iz vremena posle rata.

Liaz 677 bukvalno zovu ''Autobus - trudbenik'' i širom bivšeg SSSRa ga toliko vole i pamte da ima više spomenika nego neka oruđa iz Drugog svetskog rata. :D

XXL

0_10586b_78391e0c_XXL.jpg

GX9Ai1532091420.JPG

s1200

134213.jpg

Bus_monument_in_Kemerovo_Oblast%2C_2009.jpg


Spremao sam malu istorijsku reportažu i o Liazu 677 ali kad si ga već sam spomenuo, reko ajd' da ne odlažem pa evo ovako par slika na brzaka. Za sad. :D

Elem... lako je sad iz ovog vremena i ove perspektive suditi o Sovjetskim proizvodima. Ali da bi čovek u potpunosti razumeo njegove tadašnje proizvode i tehnologije, mora da razume sovjetski odnosno ruski mentalitet, kao i okolnosti koje su ih oblikovale poslednjih 100 godina. :) I koje ih oblikuju i dan danas. Zato ja volim period 20. veka, a pogotovu Hladni rat. Jer ono što se dešavalo pre 100 godina i dan danas oblikuje naša društva, pa samim tim i gradove. I ma koliko blesavo zvučalo, sve je to (bilo) međusobno povezano.
Jel je ta osovina razvijena na ovom proto tipu ili je smisljena namenski za 5256?
Po onome što sam shvatio iz ruskog teksta, i Crni Princ i 5256 su razvijani paraleleno, s tim što je CP služio kao prototip i test platforma za mnoge stvari. Te je verovatno da je on samo prvi ''isprobao'' novu osovinu a 5256 je posle uveo u serijsku proizvodnju.
 
Vrh