Kragujevac - Automobilska industrija

Diskusije o razvoju u regionu

Moderator: Igor

Вожд
Expert
Postovi: 6224
Pridružio se: Uto Apr 15, 2014 11:47 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 9572
Pohvalio: 7958

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Вожд » Ned Okt 29, 2017 1:47 pm

22007879_1439664412815921_4750966462400550138_n.jpg
22007879_1439664412815921_4750966462400550138_n.jpg (111.46 KiB) Pogledano 6552 puta
Pohvale za post: 5
Žika
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 5444
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 6305
Pohvalio: 1664

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Žika » Ned Nov 12, 2017 11:54 pm

Davna prepiska

Slika
ink
Korisnikov avatar
Higher intermediate
Postovi: 924
Pridružio se: Uto Jul 07, 2009 5:13 pm
Lokacija: Beograd, Jugoslavija
Kontakt:
Pohvaljen: 684
Pohvalio: 691

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod ink » Pet Nov 17, 2017 12:52 am

Minnheima » 09 Oct 2017 10:41 pm napisao:Hyundai, zapravo, i zvuči (u lingvističkom smislu) kao Honda, jer se na korejskom vrlo slično izgovara (Hande, Hante ili Śande, u zavisnosti od regiona). Tako da, pijane ili trezne, obe firme su, barem jezički, vrlo bliski srodnici. :)


Šta sve čovek može da nauči na ovom forumu! :sesir: +1
__________________________
СМРТ ПЛАСТИЧНИМ КЕСАМА
Pohvale za post: 1
Вожд
Expert
Postovi: 6224
Pridružio se: Uto Apr 15, 2014 11:47 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 9572
Pohvalio: 7958

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Вожд » Pon Mar 23, 2020 7:00 pm

62576978_453892345180625_5578263469179797504_o.jpg
Pohvale za post: 3
branik
Higher intermediate
Postovi: 1228
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1337
Pohvalio: 380

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Pon Mar 23, 2020 7:12 pm

Eh, 850!
Iako je tristać bio neuporodivo veči, brži, udobniji, priraatao mi je za srce.
Čini mi se da je jedna verzija imala motor koji je kasnije uz male razlike, išao u y45.
Pohvale za post: 1
SRBO
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2699
Pridružio se: Pet Jan 23, 2015 9:48 pm
Lokacija: Учитељско Насеље
Kontakt:
Pohvaljen: 2343
Pohvalio: 65

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod SRBO » Uto Mar 24, 2020 12:32 pm

Зашто не направити нов домаћи бренд уз помоћ државе?
Од Боготе до Калкуте, од Маниле све до Лиме
Pohvale za post: 1
BalkanRoyale
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 83
Pridružio se: Čet Jan 18, 2018 5:47 am
Kontakt:
Pohvaljen: 223
Pohvalio: 12

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod BalkanRoyale » Uto Mar 24, 2020 11:24 pm

Zato sto nasa trenutna, ni bivsa, vlast ne bi to podrzala. Drugo, taj posao bi zahtevao milijarde a ne milione evra ako bi zaista zeleli da imamo neki novi/svoj auto-brend. Cak i Zastava za vreme jugoslavije nije bila nas izum, nego smo kupili motore i prava na dizajn, sasije, osovine, itd od italijana tj fijata. Zastava je bila klasican primer onoga sto englezi zovu "licensing deal"
Pohvale za post: 1
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29911
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 18072
Pohvalio: 7442

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Čet Mar 26, 2020 4:40 pm

Ima li negdje opisani sa fotkama svi zastavini modeli ....
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Pet Mar 27, 2020 1:09 am

Svi modeli ,,fiće''

Zastava 600 - od 1955 god.
Zastava 600 D - od 1960 god.
Zastava 750 - od 1964 god.
Zastava 750 M - od 1968 god.
Zastava 750 L - od 1971 god.
Zastava 750 S - od 1976 god.
Zastava 750 LC - od 1979 god.
Zastava 750 SC - od 1979 god.
Zastava 750 LE - od 1980 god.
Zastava 750 SE - od 1980 god.
Zastava 850 - od 1980 god.
Yugo 850 - od 1985 god. (za Tursko tržište)

Imam ovo sa Caffe del Montenegro sajta.

Slika

Fiat 600
Poslednja izmena od gilipter u Pet Mar 27, 2020 1:15 am, izmenjeno 1 put ukupno.
SRBO
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2699
Pridružio se: Pet Jan 23, 2015 9:48 pm
Lokacija: Учитељско Насеље
Kontakt:
Pohvaljen: 2343
Pohvalio: 65

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod SRBO » Pet Mar 27, 2020 1:14 am

BalkanRoyale » 24 Mar 2020 22:24 napisao:Zato sto nasa trenutna, ni bivsa, vlast ne bi to podrzala. Drugo, taj posao bi zahtevao milijarde a ne milione evra ako bi zaista zeleli da imamo neki novi/svoj auto-brend. Cak i Zastava za vreme jugoslavije nije bila nas izum, nego smo kupili motore i prava na dizajn, sasije, osovine, itd od italijana tj fijata. Zastava je bila klasican primer onoga sto englezi zovu "licensing deal"


То онда мора да се стави на неки средњи рок. Може се извршити на лаган начин - прво води страни партнер, временом држава купује део по део и истовремено продаје акције искључиво грађанима Србије. Спора приватизација, на неки начин
Од Боготе до Калкуте, од Маниле све до Лиме
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Pet Mar 27, 2020 1:17 am

Slika

Uputstvo za Fiat 600
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Pet Mar 27, 2020 1:18 am

Slika

Zastava 750
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29911
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 18072
Pohvalio: 7442

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Pet Mar 27, 2020 3:35 pm

Hvala ali fice su mi uglavnom poznate mislio sam na ostale modele 1.bio kampanjola 2.fica.3.yugo.4.yugo florida 5.punto je 10 model 6.stojadin 7.128 itd plus kombi
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
Žika
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 5444
Pridružio se: Ned Mar 23, 2014 7:28 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 6305
Pohvalio: 1664

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod Žika » Pet Mar 27, 2020 4:41 pm

SRBO » Pet Mar 27, 2020 12:14 am napisao:
BalkanRoyale » 24 Mar 2020 22:24 napisao:Zato sto nasa trenutna, ni bivsa, vlast ne bi to podrzala. Drugo, taj posao bi zahtevao milijarde a ne milione evra ako bi zaista zeleli da imamo neki novi/svoj auto-brend. Cak i Zastava za vreme jugoslavije nije bila nas izum, nego smo kupili motore i prava na dizajn, sasije, osovine, itd od italijana tj fijata. Zastava je bila klasican primer onoga sto englezi zovu "licensing deal"


То онда мора да се стави на неки средњи рок. Може се извршити на лаган начин - прво води страни партнер, временом држава купује део по део и истовремено продаје акције искључиво грађанима Србије. Спора приватизација, на неки начин


Nema šanse, razvoj modela od apsolutne nule je preskup.
Razvoj modela od stare osnove košta preko 1 mlrd evra.
Znači jak razvojni centar sa par stotina, hiljada iskusnih inžinjera, dizajnerski centar, ispitivanje modela u realnim uslovima, aerodinamični tunel, crash testovi sve je to papreno i na to se nadovezuje višemesečno prilagođavanje fabrike novom modelu. I naravno obuka radnika, servisera.........
Ogroman biznis koji opravdava uloženo. Uloženo u više modela ne samo jedan.
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Pet Mar 27, 2020 10:03 pm

Yugo Florida
velika (neiskorištena) šansa

Zastava je uložila poprilična sredstva i stvoren je vrlo moderan i konkurentan automobil za evropsko tržište. Ipak, okolnosti koje najmanje imaju veze sa automobilizmom nisu dale priliku da se ovaj automobil pokaže u svom punom sjaju. Evo je hronologija, vjerojatno, najnaprednijeg samostalno razvijenog automobila:

1983 god. - U januaru mjesecu je odlučeno da se krene sa projektom Zastava 103 koji bi bio zamjena za Zastavu 101. Planirano je da razvoj automobila traje pet godina (do 1988 god.), te da bude izvozno orjentisan radi stabilnog priliva čvrste valute (deviza). Postavljeno je nekoliko ciljeva kod konstruisanja novog automobila, a najvažniji je da bude sastavljen od domaćih dijelova (time se ne bi trošile devize za potrebne dijelove), te da bude moderan u toj mjeri da može ravnopravno da konkuriše automobilima iz segmenta u Zapadnoj Evropi. To je segment niže-srednje klase koja je u Zapadnoj Evropi učestvovala u ukupnoj prodaji sa oko 30%. Kakva je tada kupovina moć bila u Jugoslaviji govori i to da je ova klasa pokrivala oko 25% ukupne prodaje automobila. U stvaranju novog automobila učestvovao je ogroman tim stručnjaka (oko 1.000 ljudi), a računalo se i na tehničku podršku od strane Fiata kako je to bilo i prilikom razvoja projekta Zastava 102 (Jugo). Ipak, očekivane podrške nije bilo. Fiatu nije odgovaralo da Zastava ima samostalni model da ne bi predstavljao konkurenciju, pa je saradnja na početku bila vrlo ograničena. Fiat je Zavodima Crvena Zastava ponudio da izrađuju njihov budući model u nižoj-srednjoj klasi (Fiat Tipo), no, to je odbijeno jer su u Kragujevcu smatrali da imaju dovoljno kapaciteta za samostalni razvoj. Ono što nisu ni počeli samostalno da razvijaju su pogonski motori, pa se računalo na licencu od Fiata koji bi ustupio motore najnovije generacije. Fiat je prvo to odbio, jer je nudio paket ,,sve ili ništa'', odnosno, bez Fiat Tipa nema motora, pa su Zavodi Crvena Zastava dogovorili sa kompanijom Nisan (Nissan) da otkupe licencu. Taj upliv tehnologije drugog proizvođača u Zavode Crvena Zastava Fiatu nije odgovarao pa je ipak napravljen dogovor za otkup licence za pogonske motore. Takođe su stručnjaci iz Zavoda Crvene Zastave imali i uvid u tehničku dokumentaciju projekta Fiat Tipo. Da u Kragujevcu ništa nisu prepuštali slučaju govori i to da je za oblikovanje automobila angažovan Italdizajn (Italdesign Giugiaro S.p.A) koji su već stvorili automobile kao što su: Alfa Romeo Alfasud (1971 god.), Maserati Bora (1971 god.), Lotus Esprit (1972 god.), Volkswagen Passat (1973 god.), Alfa Romeo Alfetta GT (1974 god.), Hyundai Pony (1974 god.), Volkswagen Golf (1974 god.), Volkswagen Scirocco (1974 god.), Alfa Romeo Alfasud Sprint (1976 god.), Maserati Quattroporte (1976 god.), Audi 80 (1978 god.), FSO Polonez (1978 god.), Lancia Delta (1979 god.), Fiat Panda (1980 god.), DeLorean DMC-12 (1981 god.), Lancia Prisma (1982 god.), Fiat Uno (1983 god.), Lancia Thema (1984 god.), Saab 9000 (1984 god.), Hyundai Excel (1985 god.), Fiat Croma (1985 god.), Renault 21 (1986 god.),... Napravljeni prototipovi Zastave 103 napravili su više od pola miliona kilometara kako bi se usavršio razvoj. Raspisan je konkurs za komercijalno ime modela, a stiglo je oko 800 prijedloga. Bilo je tu raznih imena: Avala, Morava, Tara, Sana, Koral, Skala,... Neka od predloženih imena su kasnije iskorišćena za neke druge modele, a odlučeno je da se Zastava 103 zove ,,Sonata''. U razvoj vozila, te pripremu za serijsku proizvodnju potrošeno je tadašnjih oko 150 miliona dolara.

1987 god. - Za 19. februar u 11 časova u hotelu Šumarice je bila zakazana premijera novog automobila - Zastava Sonata. Ipak, neposredno prije premijere se doznalo da je Hjundaji (Hyundai) zaštitio to ime, tako da je uzeto ime Florida, jer, navodno, zbog velikih staklenih površina automobil je osunčan kao Florida. Tačno u 11 časova dvije manekenke obučene u bijelo su skinule pokrov sa novog automobila. Pred oko 150 novinara i foto-reportera prvi put je javno prikazana Yugo Florida. To je prvi put da se na nekom vozilu iz Zavoda Crvene Zastave pojavio logo ,,Y'', iako je na upravljaču bio logo ,,Z''. Bio je to vrlo moderan automobil sa puno staklenih površina u tzv. hečbek varijanti, te poprilično komforan. O kakvom automobilu se konkretno radilo? Prvo što se primjetilo je moderna aerodinamična karoserija koju je imala koficijent vazdušnog otpora manji od 0,32. Automobil je bio dugačak 4, širok 1,64 i visok 1,43 uz međuosovinski razmak od 2,5 metra. Prazan automobil je težak 873 kg, a nosivost je bila oko 450 kg. Prtljažni prostor je imao zapreminu od 410 litara, a po obaranju zadnje klupe mogla je da proguta 1.280 litara. Rezervoar za gorivo prima 48 litara. Za čišćenje prednjeg stakla zadužen su dvije brizgaljke i jedan veliki brisač, dok je na zadnjem staklu bila brizgaljka i ostavljeno mjesto za zadnji brisač. Instrument tabla je bogato opremljena pa ima brzinomjer, obrtomjer, pokazivač pritiska ulja, pokazivač temperature rashladne tečnosti, pokazivač nivoa goriva u rezervoaru, šemu vozila sa lampicoma ako neka vrata nisu zatvorena, te mnogobrojne lampice smještene u dnu table. Takođe je ostavljen prostor da se kasnije ugradi tzv. bord kompjuter. Komande oko upravljača su bile smještene na tada moderne ,,satelite''. Na prototipu su bile i novorazvijene gume Tigar 615 u dimenzijama 165/70 R 13. Prikazani prototip je imao poznati 1,3 litarski motor smješten naprijed poprečno koji je preko petostepene mjenjačke kutije snagu prenosio na prednje točkove. Kako je najavljeno taj mjenjač će biti serijski dok će paleta motora biti proširena sa 1,4 i 1,6 litarskim motorima iz Fiatove nove generacije od 70 i 80 KS koji će, u zavisnosti od tržišta, moći da imaju katalizator. Nešto kasnije bi se pojavila i verzija sa 1,7 litarskim dizel motorom. Kada smo kod planova najavljene su i verzije čiji je razvoj, kako je rečeno, već počeo, a to su Zastava 104 (Yugo Florida u sedan varijanti) i Zastava 105 (Yugo Florida u karavan varijanti) koji se trebaju pojaviti na tržištu po ukidanju modela Zastava 101 i Zastava 128 (kako smo već pisali, to je trebalo da se dogodi 1993, a najkasnije 1994 godine). Za ovakav moderan automobil očekivala se cijena od 13.000 do 15.000 DM (ili od 7.500 do 8.000 dolara) za strana tržišta. Za domaće tržište očekivana fabrička cijena je 3,6 miliona dinara (bez dažbina). Po zaokruživanju palete vozila Florida (hečbek, sedan i karavan) sa benzinskim i dezel motorom planirana godišnja produkcija je bila od 60.000 do 100.000 vozila, a glavnina izvoza bi bila u Zapadnu Njemačku (zbog toga otvorena poslovnica Yugo GmbH u Frankfurtu) đe se očekivala prodaja do 20.000 vozila godišnje. Dakle, predstavljen je ,,novi Zastavin Automobil za radne ljude od Vardara do Triglava''.
Pohvale za post: 3
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Pet Mar 27, 2020 10:05 pm

1988 god. - Kao što je već pomenuto svi automobili iz Zastave sada nose naziv Yugo, tako da je ime budućg modela Yugo Florida. Serijska proizvodnja zvanično počinje 2 oktobra (prva sa linije je sišla crvena Florida), no to je još uvjek bilo uhodavanje tako da je do kraja godine napravljeno 37 Yugo Floride. To su bile Yugo Floride 1.4, a jedna Florida je sastavljena iz 8.375 djelova. Još uvjek nije osvojena proizvodnja svih dijelova (tek oko 30%). Ipak, prvi primjerci su izveženi u Veliku Britaniju gdje se prodaje kao Yugo Sana.

1989 god. - Pojavljuje se i verzija sa 1.3 EFI motorom (sa elektronskim ubrizgavanjem) od 68 KS. Prioritet je osvajanje proizvodnje potrebnih dijelova, a ne količina proizvedenih. Yugo Florida je proizvedena u 4.749 primjeraka.

1990 god. - Na salonu u Beogradu predstavljena verzija sa 1,1 litarskim motorom (60 KS) koja je prije svega namijenjena za izvoz u Grčku. Takođe su u stručnoj štampi pojavljuju prvi crteži buduće Zastave 104 (Yugo Florida Sedan). Nažalost, zbog budućih događaja i krvavog raspada Jugoslavije ovo je rekordna godina po proizvodnji modela Yugo Florida kada je sa proizvodne trake sišlo 8.905 primjeraka. Svake sledeće godine je proizvodnja trebala da se duplira, no...

1991 god. - Nastaju i prvi problemi sa kooperanatima, te uz još uvjek u potpunosti neosvojenu proizvodnju proizvodnja se skoro prepolovila te je iznosila 4.996 primjeraka.


Slika

Slika

Slika
Pohvale za post: 4
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Pet Mar 27, 2020 10:11 pm

Slika

Slika

Yugo Florida karavan 2002 godina
Pohvale za post: 4
SRBO
Korisnikov avatar
Advanced
Postovi: 2699
Pridružio se: Pet Jan 23, 2015 9:48 pm
Lokacija: Учитељско Насеље
Kontakt:
Pohvaljen: 2343
Pohvalio: 65

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod SRBO » Sub Mar 28, 2020 12:15 am

Žika » 27 Mar 2020 15:41 napisao:
SRBO » Pet Mar 27, 2020 12:14 am napisao:
BalkanRoyale » 24 Mar 2020 22:24 napisao:Zato sto nasa trenutna, ni bivsa, vlast ne bi to podrzala. Drugo, taj posao bi zahtevao milijarde a ne milione evra ako bi zaista zeleli da imamo neki novi/svoj auto-brend. Cak i Zastava za vreme jugoslavije nije bila nas izum, nego smo kupili motore i prava na dizajn, sasije, osovine, itd od italijana tj fijata. Zastava je bila klasican primer onoga sto englezi zovu "licensing deal"


То онда мора да се стави на неки средњи рок. Може се извршити на лаган начин - прво води страни партнер, временом држава купује део по део и истовремено продаје акције искључиво грађанима Србије. Спора приватизација, на неки начин


Nema šanse, razvoj modela od apsolutne nule je preskup.
Razvoj modela od stare osnove košta preko 1 mlrd evra.
Znači jak razvojni centar sa par stotina, hiljada iskusnih inžinjera, dizajnerski centar, ispitivanje modela u realnim uslovima, aerodinamični tunel, crash testovi sve je to papreno i na to se nadovezuje višemesečno prilagođavanje fabrike novom modelu. I naravno obuka radnika, servisera.........
Ogroman biznis koji opravdava uloženo. Uloženo u više modela ne samo jedan.


Зато и кажем на средњи или дужи рок, када држава буде имала те новце
Од Боготе до Калкуте, од Маниле све до Лиме
branik
Higher intermediate
Postovi: 1228
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1337
Pohvalio: 380

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Sub Mar 28, 2020 10:48 am

Florida je imala zlu sreću da se pojavi u nevreme, u sumrak Jugoslavije. Taman kad je trebalo da krene, došao je raspad, rat, sankcije, inflacija.
Kad se uporedi dizajn sa tipom tadašnjim i citroen zx, vidi se u nekim elementima u najmanju ruku ravnopravnost. Onda je došlo do iskupljanje delova, materijala pa su svi primerci iz devedesetih bili kratkog veka.
Za aktuelnog tipa Turci su dali oko 1mld iako je model napravljen od delova i komponenti sa Fiatovih polica već dokazanih u drugim modelima, počev od platforme. Samo je odelo drugo. I bez obzira što je sve provereno, što je funkcionalan auto, prodaja ne ide kako su želeli. Skupo je to planinarenje za nas.
tragac
Korisnikov avatar
Expert
Postovi: 5255
Pridružio se: Uto Apr 05, 2011 2:35 pm
Lokacija: RAKOVICA
Kontakt:
Pohvaljen: 3124
Pohvalio: 6109

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod tragac » Sub Mar 28, 2020 10:55 am

Tipo je sad najuspešniji Fiatov model. Slabo ide prodaja u Turskoj jer im je prošle i preprosle godine zbog monetarne krize potpuno puklo auto tržište. Ali izvoz radi odlično.
U kući koja ne lupa u šerpe problem su zarđale kašike.
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Ned Mar 29, 2020 7:51 pm

Osim proizvodnje i montaže u spisak stavljam i modele koji su prodavani kroz dilersku mrežu Zastave, dakle ,,za dinare''. Vozila su u salone Zastave dolazila sa šest lokacija: iz Kragujevca, Sombora, Zagreba, Mostara, Skoplja i iz uvoza zaobilazeći tzv. uvozne kvote.

---- Vojna vozila:

1940 - 1941 ---- Chevrolet 4400 - 320 kom.

1953 ---- Willys M38A1 - 162 kom.

1955 - 1974 ---- Zastava AR-51 / AR-55 - 9.089 kom.


---- Automobili:

1954 - 1961 ---- Zastava 1400 BJ - 1.852 kom.

1955 - 1985 ---- Zastava 600 / 750 / 850 - 923.487 kom.

1960 - 1963 ---- Zastava 1100 E

1962 - 1979 ---- Zastava 1300 / 1500 - 202.160 kom.

1966 - 1969 ---- Fiat 1100 R

1970 - 1983 ---- Zastava 125 PZ

1971 - 2008 ---- Zastava 101 / Yugo Skala / Zastava Skala - 1.045.458

1974 - 1984 ---- Fiat 132 - 13.555 kom.

1974 - 198? ---- Zastava 126p

1974 - 1982 ---- Lada 1200

1974 - 1984 ---- Lada 1500 SL

1975 - 1985 ---- Lada 1600 SL

1978 - 2008 ---- Zastava Yugo / Yugo Koral / Yugo Tempo / Zastava Koral - 794.428 kom.

1980 - 2003 ---- Zastava 128 - 228.274 kom.

1985 - 1991 ---- Lada Samara

1988 - 2008 ---- Yugo Florida / Zastava Florida - 30.150 kom.

1988 - 1992 ---- Yugo Uno 45 R - 2.620 kom.


---- Privredna vozila:

1955 - 1981 ---- Zastava 615 / 620 / 616 - 36.000 kom.

1959 - 1981 ---- Zastava 1100 T /1300 T / 1500 T / 412

1970 - 1990 ---- Zastava 430 / 435 / 850 A / 900 A - 57.000 kom.

1974 - 1987 ---- Zastava 635 / 640 / 615 / 624 / 630 / 35.8 / 50.8

1978 - 1983 ---- Zastava 621

1978 - 199? ---- Zastava Zeta 635 / 640 / 645 / 650 / 70.10 / 80.10 / 83.10

1984 - 2009 ---- Zastava 101 T / Poly

1987 - 199? ---- Zastava Rival 30.8 / 35.8 / 40.8

1988 - 1992 ---- Iveco Zeta 50.9 / 65.9

1988 - 1992 ---- Iveco Turbo Zeta 65.12 / 79.12 / 79.14 / 100.14

1988 - 20?? ---- Zastava Turbozeta 70.12 / 80.12 / 83.12


---- Autobusi:

Zastava 615

Zastava Neretva 16

Zastava Neretva 23

Zastava Neretva 26

Zastava Sanos 7T


Moguće da ovo nije potpuni spisak, no ove podatke za sada imam. O nekim vozilima se već pisalo, o nekima već imam spremne tekstove pa će biti brzo, a o nekima tek treba da sastavim po nešto.

Izvor Caffe del Montenegro Drumska vozila iz Jugoslavije
Pohvale za post: 4
vucko
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 17473
Pridružio se: Ned Apr 20, 2008 1:42 pm
Lokacija: Okretnica trolejbusa 28 Zvezdara
Kontakt:
Pohvaljen: 4556
Pohvalio: 1077

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod vucko » Ned Mar 29, 2020 10:38 pm

I meni je žao zbog Zastave, i imao sam do skoro Juga, ali ljudi živimo u državi koja nema svoju proizvodnju najobičnih N95 maski za pandemiju a vi sanjate o automobilu i to u državnom vlasništvu. To jedino ako bi bi nama vladali japanci a ne naši političari. Trgnite se, sve se privatizuje i uništava, žao mi je ali je tako.
branik
Higher intermediate
Postovi: 1228
Pridružio se: Uto Sep 10, 2019 7:38 am
Kontakt:
Pohvaljen: 1337
Pohvalio: 380

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod branik » Pon Mar 30, 2020 4:55 pm

Korektan je spisak, osim nekoliko modela koji nedostaju ili nisu potpuni.
126 se prodavao do 1991, a onda je pred sam raspad i sankcije izašao 126bis, ali je kod nas prodato tek nekoliko komada.
1974. umesto ar55 počinje 1107. Mislim da posle 1985.nije više bilo proizvodnje.
125pz zvanično je izašao iz dopunskog programa, ali ga je i 1990.bilo u prodaji.
U prvoj polovini osamdesetih firme i državni organi su rado kupovali njegov derivat polonez.
Nakon 1985.lada je išla kao 2105 i 2107, dok je karavan ostala još koju godinu.
direktor
Korisnikov avatar
Professional
Postovi: 29911
Pridružio se: Pet Okt 10, 2008 2:07 pm
Kontakt:
Pohvaljen: 18072
Pohvalio: 7442

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod direktor » Pon Mar 30, 2020 10:21 pm

Gilipter jedva cekam tekstove o modelima nadam se i fotkama ...
*Ова порука је за приватну, а не јавну употребу. Њена сврха/циљ/намера није вршење нити позивање на вршење кривичних или других кажњивих дела, већ упражњавање Уставом зајемчене слободе мисли, савести и говора.
gilipter
Korisnikov avatar
Beginner
Postovi: 86
Pridružio se: Sub Jan 17, 2015 4:44 am
Kontakt:
Pohvaljen: 103
Pohvalio: 290

Re: Kragujevac - Automobilska industrija

Postod gilipter » Uto Mar 31, 2020 2:05 am

Evo za Dišu specijalno nešto o Jugiću.

Yugo
prvi samostalno razvijen velikoserijski automobil u Jugoslaviji
Zastava Jugo 45, Zastava Jugo 45L, Zastava Jugo 55, Zastava Jugo 55L, Yugo GV, Zastava Yugo 45A, Zastava Yugo 55A, Zastava Yugo 45E, Zastava Yugo 55E, Yugo GVL, Yugo GVS, Yugo GVX, Yugo GV Plus, Yugo GVC, Zastava Yugo 45EX, Zastava Yugo 45AX, Zastava Yugo 55EX, Zastava Yugo 55AX, Yugo Koral 45, Yugo Koral 55, Yugo Koral 60, Yugo Koral 65, Yugo Koral 65EFI, Yugo Koral Kabriolet 1.3, Yugo Koral Kabriolet 1.3EFI, Innocenti Koral 45, Innocenti Koral 55, Innocenti Cabriolet 65, Yugo Koral CL, Yugo Tempo 1.0, Yugo Tempo 1.1, Yugo Tempo 1.3, Yugo Ciao, Zastava Koral In 1.1 50, Zastava Koral In 1.1 60, Zastava Koral In 1.1 EFI 63, Zastava Koral In 1.1EFI 60, Zastava Koral In 1.3 65 i Zastava Koral In 1.3EFI 68

,,Fića'' jeste bio nacionalni automobil, ali ,,Yugo'' je bio upravo ono što mu ime sugeriše, pravi Jugosloven, od šarma do odbojnosti, od jednostavnosti do bezbrojnih problema, od ushićenja do razočaranja, od ljubavi do mržnje, ... Ne, prema tom automobilu nije bilo ravnodušnih. Imao je i titulu ,,Najgori automobil ikada napravljen'', no, to samo govori da je bio popularan. Jer, titule najgori automobil/film/hotel/... nikada nisu dobili oni koji nisu popularni/poznati. U prilog tome govore i brojne šale na račun ,,Juga''. Zapravo, o popularnosti najbolje govore brojke, a one kažu da mu je trebalo svega šest godina od premijere da u proizvodnji nadmaši ,,Stojadin'', te je to jedini Zastavin automobil koji je imao godišnju produkciju od preko 100.000 primjeraka (Fićin rekord je 57.475, a Stojadinov 87.112 primjeraka za godinu dana). Uostalom, dokaz kvaliteta je i prodaja u Sjedinjenim Američkim Državama, đe je vozilo moralo proći rigorozne testove samo da bi se dobila dozvola za prodaju, nešto što mnogi modeli nisu mogli. Ne, ne smatram da je Jugo odličan automobil, daleko od toga, bio je to prosječan automobil sa tehnički zastarjelom konstrukcijom pomalo šlampave (ovaj izraz mi najbolje opisuje automobil) izrade koji je za uložene novce nudio upravo toliko i ništa više preko toga. U svakom slučaju, hrabar potez Zastave koja je na tržište izašla sa samostalnim modelom umjesto da nastupi sa licencnim modelom kako je to do tada bilo uobičajeno. Hronološki razvoj modela otprilike ide ovako:

1971 god. - Po predstavljaju Zastave 101 odlučeno je da se na tržište izbaci niže pozicionirano vozilo moderne koncepcije. Kako su u Kragujevcu smatrali da su dovoljno i finansijski i kadrovski ojačali predloženo je da se samostalno razvije automobil umjesto da se otkupi licenca. Međutim, sav potencijal je uložen u osvajanje proizvodnje dijelova za Zastavu 101 (prije svega motora i mjenjača).

1975 god. - Javnosti je prestavljen projekat kojem daju ime ,,Zastava 102'' đe je najavljeno novo vozilo moderne koncepcije koje će biti samostalno razvijeno. Da pomenem da je Fiat 127 sa naprijed postavljenim motorom i prednjim pogonom (slične koncepcije kao i Fiat 128, odnosno Zastava 101) predstavljen 1971 godine. Ostali proizvođači prihvataju koncepciju koju je zacrtao Fiat 127 (Renault 5 od 1972 ili Volkswagen Polo od 1975) tako da je odlučeno da i Zastava 102 bude te koncepcije. Sa Fiatom se ugovara tehnička i logistička podrška za Zastavu 102. Time se stručnjaci iz Kragujevca imali uvid i u detaljnu dokumentaciju za Fiat 127 čija je osnova poslužila za razvoj vozila.

1977 god. - Na osnovu crteža i gipsanih modela rađenih u institutu fabrike u Kragujevcu rukovodstvo Crvene Zastave odabralo je dizajn buduće Zastave 102. Na osnovu toga se izrađuje gipsani model u prirodnoj veličini. Rade se i varijacije dizajna enterijera u prirodnoj veličini. Poslije toga slijedi izrada dokumentacije za izradu prototipa, te izrada pojedinih mehaničkih komponenti (tu se vidi uticaj Fiata 127, ali i veće Zastave 101).

1978 god. - Na osnovu sve pomenute razvojne dokumentacije i rada stilista iz Kragujevca tog 2 oktobra je ručno sklopljena prva Zastava 102. Procjenjeno je da je cijena ručno izrađene Zastave 102 oko 12 miliona dinara. Poređenja radi Zastava 101 (osnovna verzija) je u salonima koštala oko 57 hiljada dinara (210 puta jeftinija). Napravljeno je četri prototipa, od kojih je jedan poklonjen Josipu Brozu Titu kada je bio u posjeti Kragujevcu. Ta Titova Zastava 102 je i prva javno objavljena fotografija budućeg vozila.

1979 god. - Napravljeno još deset prototipova koji su služili za razna ispitivanja. Na prototipovima su bili ugrađeni motori iz Zastave 101 (1.116 kubika) i motor koji će pokretati i buduću Zastavu 850 (848 kubika). Od slabijeg motora se odustalo jer nije zadovoljio postavljenje projektne zadatke, tako da su se ispitivanja na terenu uglavnom radila sa jačom motorizacijom. Da se ne bi sa jačim motorom ušlo u segment Zastave 101 odlučeno je da se otkupi licenca za motor zapremine 903 kubika iz Fiata 127. Krajem godine održana je javna anketa o budućem komercijalnom nazivu, te je od oko 3.000 prijedloga odabrano ,,Jugo''.

1980 god. - Na beogradskom sajmu automobila predstavljen automobil Zastava Jugo 45, đe ,,45'' označava snagu motora u KS. Zvanično je rečeno da je to automobil spreman za serijsku proizvodnju. Iščitatavanje tehničkih karakteristika (Dužina: 3.490 mm; Širina: 1.542 mm; Visina: 1.335 mm; Međuosovinski razmak: 2.150 mm; Težina: 725 kg; redni četvorocilindrični motor radne zapremine 903 kubika postavljen poprečno, 45 KS pri 6.000 o/min., 62 Nm pri 3.400 o/min., 135 km/h, četvorobrzinski mjenjač, ...) prosto govori da je osnova Fiat 127, no, opet, razlike su tolike da to nije ,,prepakovan'' Fiat, već je vozilo rezultat sopstvenog razvoja. Jugoslovenski dizajneri su napravili auto koje je bilo u trendu i koje je imalo sve stilske elemente vozila s' kraja sedamdesetih i s' početka osamdesetih. Tu na sajmu je počela i avansna uplata, a poslije i širom prodajne mreže tako da su pravljeni spiskovi sa redoslijedom isporuke, a obećano je da će prvi primjerci biti isporučeni u decembru. Serijska proizvodnja počinje 11. novembra, a sklapanje tih prvih serijskih modela trajalo je čak 17 dana. To znači da je prvi serijski Jugo proizveden 28.11., taman da se proslavi tadašnji veliki državni praznik 29. novembar. Do kraja godine napravljeno je 36 primjeraka Juga 45.

1981 god. - Serijska proizvodnja se još uvjek uhodava pa je tokom ove godine napravljeno u 9.715 primjeraka.

1982 god. - Potražnja nadmašuje proizvodnju tako da su liste čekanja za jeftini Jugoslovenski automobil velike. Tokom godine napravljeno 14.414 Juga.

1983 god. - Na beogradskom sajmu predstavljena čak tri modela: Zastava Jugo 45L, Zastava Jugo 55 i Zastava Jugo 55L. Slovo ,,L'' je značilo ,,Luks'', a to je u slučaju Juga bilo da: su tapaciri u vratima od velura, ima grijače zadnjeg stakla, se zadnji bočni prozori mogu otvarati, ima naslone za glavu, je plastična ručica mjenjača, ima pokazivač temperature rashladne tečnosti, ima brzinomjer koji pokazuje do 180 km/h, ima ispod zadnjeg branika tzv. ,,rikverc svjetlo'', je ispod prednjeg branika mali spojler, se bočno nalazi gumena lajsna, se na poklopcu motora nalazi plastični usmjerivač vazduha i ima felne sa tzv. polurotkapnama na kojima je natpis ,,zastava''. Oznaka ,,55'' znači da ima jači motor iz Zastave 101 koji iz 1.116 kubika izvlači 55 KS pri 6.000 o/min. i 80 Nm pri 3.000 o/min., te da je mogao da potegne do 145 km/h. Jači model je bio opremljen petostepenom mjenjačkom kutijom. Modeli Zastava Jugo 45L i Zastava Jugo 55L su počeli da se izvode u Veliku Britaniju, Holandiju,... Proizvedeno 22.738 Juga.

1984 god. - Planira se izvoz u Sjedinjene Američke Države i u tu svrhu se tamo šalje Zastava Jugo 55L, međutim, automobil nije zadovoljio određene standarde. Da bi se mogao prodavati na tržištu SAD bilo je potrebno napraviti više od 400 pojedinačnih modifikacija. Po ugrađenim modifikacijama krajem godine su poslati avionom u SAD na ispitivanje. Jugo je te godine proizveden u 33.392 primjeraka.

1985 god. - Jugo je skraćenica od Jugoslavija i ime treba da asocira na nacionalni automobil, u to vrijeme i na nacionalni ponos jer je to bio automobil koji se sastavljao iz djelova proizvedenih u cijeloj Jugoslaviji. Međunarodno ime za Jugoslaviju je Yugoslavia, a međunarodna oznaka je YU. Zato, po izvršenih 400 izmjena novom proizvodu daju ime Yugo. Takođe je odlučeno da na tržište SAD ne nastupaju kao marka Zastava već Yugo, tako da je za ime modela uzeta oznaka GV što je skraćenica od Grand Value (Velika Vrijednost na engleskom). Prvi kontingent automobila Yugo GV je isplovio iz luke Bar za SAD 31. jula. Premijerne godine u SAD Yugo GV se prodao u 3.895 primjeraka. Kako kapaciteti fabrike u Kragujevcu ne mogu da proizvode previše različitih modela tako se prekida proizvodnja osnovnih modela Zastave Jugo 45 i Jugo 55. Zastava Jugo 45L i Zastava Jugo 55L nude se domaćim i evropskim kupcima, a Yugo GV američkim. Proizvodnja se te godine zaustavila na 41.274 primjeraka.

1986 god. - Pominjao sam već da proizvodne trake u Kragujevcu nisu bile tako organizovane da mogu da proizvode previše različitih modela tako da Zastava Yugo 45A i Zastava Yugo 55A mjenjaju modele Zastava Jugo 45L i Zastava Jugo 55L. Oznaka ,,A'' znači Amerika i to su sada tehnički srodnici sa modelom Yugo GV. Međutim, osnovna namjena ovog automobila je mala cijena, a ona je svim nabrojanim poboljšanjima porasla. Zato se poslije nekoliko mjeseci pojavljuju modeli Zastava Yugo 45E i Zastava Yugo 55E, đe ovo ,,E'' znači Ekonomik. To su zapravo modeli sa sufliksom ,,A'' sa kojih je ,,očerupana'' oprema (to malo što je imao) te su zbog toga imali i nižu prodajnu cijenu. Prestankom proizvodnje ,,Fiće'' te zauzimanje tih pogona od strane novog nacionalnog automobila proizvedeno je rekordnih 86.492 primjeraka čime se Yugo postaje Zastavin automobil sa najvećom godišnjom produkcijom. Za to vrijeme i potražnja u SAD raste pa je Yugo GV prodat u 35.910 primjeraka. Da, brojke su jasne, tržište SAD je te godine bilo najveće za Yugo.
Pohvale za post: 5

Povratak na “Regionalni razvoj”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 11 gosta