Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

Kad pogleda covek,ispada da je prokop prakticno i logicno smisljen,samo da se zavrsi taj saobracajni deo za pocetak :kk:
 
Pogodite šta je ovo:
prokop.jpg
 
Ovako je Prokop izgledao od sredine 80-ih do pocetka izgradnje onog ruznog betonskog sarkofaga. Peron u prvom planu je broj II, sa kolosecima 3 i 4. Peron I tada nije bio izgradjen, posto je bilo potrebno zatrpati objekat BIP-a. Krajem 80-ih su odatle polazili putnicki vozovi za Sid, odnosno Vinkovce i Novi Sad. Od pocetka 90-ih te linije su produzene prvo do Rakovice, potom i do Kijeva i Resnika.

Ostaje pitanje zasto su uklanjani koloseci i kontaktna mreza tokom izlivanja ploce? Kontaktna mreza je sigurno smetala, ali kako se vidi na slikama koje je postavio Arhangel, sve je u potpunosti uklonjeno. I ne samo u stanici, nego i dalje kroz tunel i na nadvoznjaku preko autoputa. Gde su isti iskorisceni?
 
Pa to je sada jasno,tada je forsirana nafta i Ikarbus i rađena je sistematska opstrukcija Beovoza kako od naftnog lobija tako od proizvođača autobusa,i prevoznika za prigradski saobraćaj Laste i mislili su da će tako biti na duži rok ,a Beograd je tada imao para za sve te potrebe nekada velikih i moćnih firmi,danas se svi gradovi okreću alternativi i struji za gardski prevoz,zbog enormne cene nafte i ekologije kao i nepouzdanosti snabdevanja,nije samo Beograd zapostavio namerno gradsku železnicu ,već i Sidnej,Roterdam etc,danas svi ti gradovi uključujući i Beograd vraćaju stara pametna rešenja Roterdam i Sidnej su najsvežiji primer Roterdam revitalizuje svoj regionalni Metro koji se proteže kroz zemlje Beneluxa,dok Sidnje je nedavno renovirao čak 100 vozova i ponovo vratio funkciju koja je kao u Beogradu bila opstruirana,Prokop je čak i tada izgledao jako pristojno vide se lepo oređena stajališta i podhodnici.
 
Hvala bogu da je zapocet prokop,pa ima osnove koje ne mogu da ignorisu.

Da li neko sme da pomisli da nije ni bio pocet sta bi zbudzili na tom mestu znajuci kako nasi sve rade ofrlje zadnjih godina? :shok:
 
Da i Hvala Bogu da su napravili 30 km duplih tunela na tri kraka,danas London pravi sličan sistem za enormno veliki iznos,a kada se završi neće se razlikovati od Beogradskog a kada mu vrate funkciju sa novim vozovima,bili nekad pametni ljudi.. Pešić je bio taj pametni Gradonačelnik i Hvala mu! Znate šta su stranci rekli iz delagacija za Metro i Železnicu,ne mogu da veruju da Beograd ima ovakvu infrastrukturu koja nije korišćenja i da se ti tuneli i podzemne stanice po funkciji ne razlikuju od Pariskog ili Moskovskog Metroa otud i njihov predlog da se potencjal iskoristi maksimalno.
 
Zamislite da neko danas predlozi da kopamo tunele i gradimo most a da nije metro ... sine al bi Wile imao materijala za bedacenje :laugh:
 
Браво, Михаило, то је Прокоп о коме говорим пре него што су растурили стару станицу! Претпостављам да су морали да је растуре јер не би држала зграду. Једино што замерам, то је што плоча није продужена све до оба тунела, него има празнине са обе стране. А ни тад није било прва два колосека.

А не бих бедачио за тунеле ако су смислени. Тунели за железницу су изузетно смислени, "само" што фали станица (ал' ваљда ће и то доћи на ред за мог живота). Бедаче ме они силни тунели за УМП који неће ништа помоћи, јер је цела идеја УМП усрана са дебилозом код Хиподрома. ;)
 
Svi ti tuneli su predviđeni da dele trasu sa Metroom,a ono što su ostavili kao razmak između tunela i stanice je kako sam primetio i kontrolni toranj za Beovoz,zapravo centar iz koga se kontroliše danas a verovatno i za ulogu praćenja dolazaka i odlazaka međunarodnih vozova nešto kao na Aerodromu zaista za to vreme veoma napredno.
 
Wile E. Coyote":2il79yt0 je napisao(la):
Једино што замерам, то је што плоча није продужена све до оба тунела, него има празнине са обе стране. )
Nisam ni znao da je nece produziti,kapiram da ce jednog dana za x godina kada se bude imalo novaca to i uraditi,bas ce fino leci da se pokrije rupa tamo
 
Gledajuci gornju sliku pada mi na pamet kako je cela stanica mogla da bude uradjena u stilu kao nova stanica u Berlinu. Na oba nasipa sa strana da se se podignu objekti za prodaju karata, info-turist centri, restorani i kafe barovi, prodavnice, hoteli..., a same perone prekriva staklena kupola. Em prirodna svetlost, em usteda u energiji. Berlin me je odusevio. Ovako sa sarkofagom dobijen je mracni tunel, sa malo verovatnoce da ce stanica, ako se ikada zavrsi, biti nesto cime ce se grad ponositi. Zauvek ce ostati jedna velika RUPA.
 
Mislim da grešiš.stanica je vrlo smelo osmišljena,dakle projektant ja predpostavljam je hteo utisak da se nalaziš na ogromnoj Metro stanici ,što je apsolutno dočarno,posebno noću s obzirom da je nedovršena poslednja platforma,a onda sa platformi vestibilima za minut se penješ u stakleni svet pun svetla,pogledaj malo bolje poslednji projekat,a i stanica u Berlinu je rađena u više nivoa pa su međunarodni polasci isto ispod ploče kao u Prokopu,pa se isto penješ gore....i u suštini razočaran sam spoljnjim rešenjem stanice u Berlinu,jednostavno i tu se preteralo sve je u staklu,fali mi jasna forma...ali to je samo moj utisak,a i ta u Berlinu je beba u odnosu na one u Kini.
vg3.jpg

33hg.jpg

050730279zc.jpg
 
2012":g4inzljd je napisao(la):
Svi ti tuneli su predviđeni da dele trasu sa Metroom,a ono što su ostavili kao razmak između tunela i stanice je kako sam primetio i kontrolni toranj za Beovoz,zapravo centar iz koga se kontroliše danas a verovatno i za ulogu praćenja dolazaka i odlazaka međunarodnih vozova nešto kao na Aerodromu zaista za to vreme veoma napredno.
Зар то није трафостаница? :/

И како може воз да дели тунел са метроом? Не капирам шта си хтео да кажеш.
vucko":g4inzljd je napisao(la):
Wile E. Coyote":g4inzljd je napisao(la):
Једино што замерам, то је што плоча није продужена све до оба тунела, него има празнине са обе стране. )
Nisam ni znao da je nece produziti,kapiram da ce jednog dana za x godina kada se bude imalo novaca to i uraditi,bas ce fino leci da se pokrije rupa tamo
Ако је тако, онда супер. :cool:
 
Budite zlatni i obelezite mi mesto te trafo stanice/kontrolonog toranja na mapi :)
 
Tako je upravo na taj objekat,koji podseća na kontrolni toranj, odakle se centralno prati sistem Beovoza,a ujedno ima deo koji je trafo to sam pročitao koliko se sećam u listu "Pruga" nisam ni ja znao da postoji centralni kontrolni sistem,uostalom kad razmislim kako bi bez toga funkcionisao Beovoz,jer je to sistem "Metro like"
Wile.evo ti mapa Beča,gde najajsnije možeš da vidiš sistem track shearing i Metro i S-Bahn i OBB.
sbahnwiennetznp3.jpg

2cmun4l.jpg

I Bečki S-Bahan funkcioniše taktom od 15-tak min
2yydxmu.jpg

Looking towards Vienna. The two tracks in the middle are for long-distance trains.
 
Ех, то да метро и воз деле колосек је у случају нашег непридржавања реда вожње апсолутно неизводљиво. :(
 
Da dopunim komentar u mom prethodnom postu kada sam spomenuo rupu. Ne kazem da stanica nece biti lepa i sjajna kada se u potpunosti izgradi. Hteo sam da naglasim sledece da je Prokop projektovan sedamdesetih godina proslog veka kada je u arhitekturi vladao stil betonskog brutalizma, sve da bude masivno sa mnogo betona. Kao primer na sta mislim postavicu slike glavne zel. stanice Barselona Sants koja je sagradjena pre nekih 40 godina.

Spoljni izgled, pravougaona betonska forma

IMG_BS01.jpg


Na perone se izlazi pola sata pred polazak voza, putnici cekaju u cekaonicama nalik onima na aerodromu

IMG_BS02.jpg


Sirina perona, kao i stubova koji drze plocu su slicnih dimenzija kao u Prokopu, dok jedan putnik razgovara sa kondukterom, drugi mora da se provlaci izmedju njih i stuba. Zamislite kako bi izlgedalo da je veca guzva, kao i da ima mnogo kabastog prtljaga

IMG_BS03.jpg


Prostor je visinski ogranicen odmah iznad kontaktne mreze, isto to mozemo videti i u Prokopu sa mnogih slika na ovom forumu. Sistemi za klimatizaciju i osvezavanje vazduha su prisutni u velikom broju i to je ono sto ruzi ambijent. Koliko je potrebno energije za rad tih sisema i osvetljenje celog prostora...

IMG_BS04.jpg


Stanica Barselona Sants je funkcionalna i deluje sasvim u redu za objekat projektovan i izgradjen pre gotovo 4 decenije. Tako nekako ce izgledati i stanica Prokop jednog dana.
 
Sad da vidimo kakav je danasnji stil gradjenja zeleznickih stanica. U Nemackoj su vec citav vek popularni stakleni svodovi koji natkrivaju perone, poput stanica u Frankfurtu, Kelnu, Minhenu... tako je i sa novom stanicom u Berlinu.

Gornji nivo, peroni za regionalne i prigradske (S-bahn) vozove.

IMG_DB101.jpg


Pogled sa tih perona na srednji nivo (u ravni je sa okolnim ulicama) sa komercijalnim sadrzajem i donji nivo (pod zemljom) sa peronima za IC vozove.

IMG_DB102.jpg

IMG_DB103.jpg


Pogled sa srednjeg nivoa na perone. Odmah dolaze do izrazaja resenja uocenih problema kod stanica kao sto su Barselona Sants i Prokop. Visina hola, stubovi koji drze plocu su daleko uzi... Nemate vise onaj osecaj skucenosti.

IMG_DB104.jpg


Lokali, prodavnice, restorani... se nalaze na plocama koje prekrivaju sasvim krajnje perone

IMG_DB105.jpg


Pogled sa donjih perona

IMG_DB107.jpg


IMG_DB106.jpg


Pogled iz zablje perspektive, od dna ka vrhu stanice

IMG_DB108.jpg


Za kraj, slika cele stanice

IMG_DB109.jpg


Sta sam hteo da kazem ovim slikama. Prokop je zapoceo da se projektuje pre vise od 30 godina u stilu kakav je vladao tada u svetu, ali je zbog znanih okolnosti bio u prekidu gotovo 15 godina. Za to vreme neke stvari su se promenile u arhitekturi, tehnici, gradjevinarstvu. I onda, kada se pre 10 godina krenulo sa nastavkom izgradnje, umesto da su ljudi seli i primenili barem neke od tih novina, kao sto ih vidimo u primeru stanice u Berlinu koja je pocela da se projektuje i gradi tih godina, nasi su nastavili po starom. I sad kada za 10, 20 ili 30 godina stanica bude bila zavrsena, bice ona lepa, sjajna i funkcionalna, ali... Ona ce u tom svecanom danu da predstavlja filozofiju i tehniku koja je vladala pre mnogo, mnogo decenija. I tu je nas problem. Ne to sto ne gledamo u buducnost, nego ni u sadasnjost. Vode nas ideje iz proslosti i to je razlog zasto su takvi kakvi jesu rezultati i po pitanju Prokopa, zeleznice, metroa i mnogih drugih.
 
Ja nisam mogao da verujem kada sam video ovu sliku (slika je iz knjige Građevinarstvo Srbije). Stanica bila kompletna a onda je demontirali i 20 godina ne mogu da je ponovo kompletiraju :mad:
Pretpostavljam da je demontirana zbog izgradnje ploče, jer je sve to smetalo.

Peregrino, sviđa mi se tvoja ideja. Stanica bi super oizgledala da su sa strane objekti a da su peroni natkriveni. Ali nažalost neće biti tako
 
Не знам. Ја много више волим брутализам од стакла (нарочито ако је у питању огромна грађевина као што је Прокоп), али све је то ствар укуса.
 
Slazem se potpuno sa wilijem i ako je naravno stvar ukusa ali i za mene je brutalizam gotovo uvek pa i u ovom slucaju ispred staklurije. Takodje ne bih mogao da zamislim recimo objekat slican ovome u nemackoj u rupi prokopa okruzenog soliterima i recimo zgradom bigza i starim mlinom koji ce nadam se biti rekonstruisan. Steta je samo sto se odustalo od prvog projekta jel bi u tom slucaju imali cime da se pohvalimo u arhitektonskom smislu ali ni ovo sto je sada u planu nije lose.
 
Vrh