PRODEXPO

Bridging the Danube

25-10-2011



    Bridging the Danube U postojećem stanju saobraćajne mreže u širem područiju Beograda u funkciji je samo jedan most preko Dunava, Pančevački most, koji predstavja jedinu drumsko šinsku vezu pomenutih područija na 110km toka reke Dunav. Generalnim planom Beograda predviđen je most preko Dunava na poziciji Zemun-Borča. U saradnji sa kineskim građevinarima počele su pripreme za realizaciju ovog velikog projekta, koji će omogućiti bolju distibuciju tranzitnog saobraćaja i bolje funkcionisanje saobraćaja u širem gradskom područiju.

    Projekat mosta Zemun-Borča treba takođe posmatrati i u širem kontekstu magistralnog pravca “Severne tangente”. Ovu magistralu činiće saobraćajnica dužine 21.2 km koja će direktno povezati saobraćajnicu T6 kod Novosadskog puta, preko Zrenjaninskog puta do puta za Pančevo. Po planu tu nije kraj ovog saobraćajnog prstena, jer on predviđa još jedan most na Dunavu kod Ade Huje, kojim će Severna tangenta biti spojena sa trasom Spoljne magistralne tangente i šumadijskim delom grada.

    Cela saobraćajnica “Severna tangenta” će imati 8 mostovskih konstrukcija dužine od 35 do 545 metara preko kanala, saobraćajnica i železnicke pruge. Naš fokus ovog puta će biti na mostu Zemun-Borča koji trenutno predstavlja jedino aktivno gradilište, pa ćemo naše čitaoce bliže upoznati sa tehnologijom gradnje.

    Most Zemun-Borča će biti dugačak 1482 metra. Poprečni profil mosta se sastoji iz tri obostrane vozne trake širine 3.5 metra i obostrane pešačko-biciklističke staze. Most je konstruisan kao kontinualni nosač od prenapregnutog betona sa dve nezavisne mostovske konstrukcije širine po 14 metara, za svaki smer po jedna. Površina mostovske konstrukcije je 41.350 kvm.

    Prvo se gradi pomoćni čelicni most, sa obe strane reke, do dva glavna stuba između kojih je ostavljen prostor za povidbu. Pomoćni most se gradi pobijanjem u dno reke čelicnih cevi na koje se postavlja metalna konstrukcija širine sedam metara. Sa platforme pomoćnog mosta obavljaće se radovi na fundiranju stalnih stubova mosta, a zatim se pomoću klizne oplate telo stuba betonira do projektovane visine.

    Za gornju konstrukciju mosta će se koristiti pomerljiva oplata pričvršćena na nulti segment, a za punjenje betonom koristi se 37 metara dugačka cev kroz koju se pumpa beton sa pomoćnog mosta. Oplatu će držati viseća čelična konstrukcija – Derik kran, koji se uz pomoć hidrauličnih uređaja pomera na sledeći segment. Pomeranje oplata i izrada segmenata se odvija istovremeno na obe konstrukcije. Tokom izgradnje obezbeđena je nesmetana rečna plovidba u promenljivom plovidbenom otvoru između 45 i 66 metara, a po završetku izgradnje mosta plovni put biće širok 150 metara.

    Na gradilištu se trenutno realizuju pripremni radovi, kao i izgradnja čeličnih konstrukcija koje će služiti tokom radova na mostu. Pogledajte par fotografija sa lica mesta.

    Construction site - Borca side


    Zemun - Borca Bridge - Visualisation